Köldurticaria och lchf??
Är det någon här, mer än jag, som äter lchf och har köldallergi? Är nyfiken på om ni isf har upplevt några förändringar i och med kosten…

Förlåt om jag frågar men är lite nyfiken på vad köldallergi är för något? :) Kommer symptomen när du fryser?
Inte köldallergi men alltid dragits med eksem i armveck, mungipor och på lår vintertid, något som nästan helt försvunnit trots att jag haft väldigt svårt att hålla mig helt till lchf.. Är fortfarande ganska torrhudad, men elaka eksemen har jag sluppit de senaste åren!
Jag vet inte om det beror på att jag äter mer bra fett (innan var jag väldigt fettskrämd) eller om det är för att jag tagit bort mycket ur kosten (typ margarin, dåliga oljor, bröd och sånt).
Här skriver kostdoktorn om allergier!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh! Intressant! Jag hoppas på att köldallergin ska ge med sig lite till vintern…
Jo, köldallergi. Hur ska jag förklara? Kan inte direkt förklarar vad det är som sker men man reagerar i förändringar i temperatur. För mig kan det bli så att jag får stora, kliande nässelutslag på bl.a. höfterna och låtern ifall jag går en timmes promenad (mkt bra klädd) på vintern. Först blir det kallt och kliar, när jag kommer in så blir områdena superheta och så får jag vida nässelutslag som står upp en bit från huden och som kliar järnet, typ som en massa myggbett… När jag kliar på utlagen så får jag någon slags blandning av blodblemmor och blåmärken som sitter kvar i en vecka typ (alltså om jag kliar hårt men det gör man oundvikligen) Får även när jag är ute och joggar på sommaren (då på magen) för att kroppen upplever min lilla svettning som nedkylning. Har även varit med om att fingrar och tår har blivit röda och svällt upp lite och att jag blivit svullen på t.ex. vristen om långkalsongen åkt upp en bit… Mkt märkligt.
Vad jag förstår så har jag en mild form av denna allergi för jag kan t.ex. äta glass och bada kallt utan problem. Vissa kan tydligen få blodtrycksfall och svimma av kallt bad (jättefarligt ju) eller svälla igen i halsen om de äter kallt. Har inte heller fått klödallergin i ansiktet vilket jag är jätteglad för.
Hade "turen" att få ett utbrott när jag var på väg till vårdcenrtalen för en helt annan grej och läkaren som jag träffade visste genast vad det var.
Jag skall kolla med en väninna som har detta och har det allvarligt!
Om jag förstår rätt så är köldurticaria en autoimmun sjukdom och sådana blir ofta mycket bättre på lchf, eller om man ska vara mer specifik, av att äta antiinflammatorisk och spannmålsfri kost, vilket lchf ofta blir i praktiken. Har man en autoimmun sjukdom kan man vinna mycket på att vara väldigt strikt med att utesluta spannmål och att dra ner kraftigt på omega-6-fett. Kan ju vara värt att prova i 30 dagar i vinter och se om det har någon effekt.
Den intresserade kan läsa en fallbeskrivning där kopplingen med vete görs här: http://www.jiaci.org/issues/vol18issue2/8.pdf
Nämen tack! Vad snällt! Detta ska jag genast läsa! Jag som ser mig som så allergifri =) Nämen, det med köldallergin som stör mig är ju att det känns som att sådana reaktioner signalerar att något är i obalans. Vad som är i obalans kan ju däremot vara väldigt svårt att veta. Vet bara att jag har otroligt lätt för att bli förkyld (jämt), att jag får ont i kroppen av löjligt liten belsastning (typ ibland en halsduk eller ett diadem), att jag har väldigt lätt att få blåmärken (vaknar ibland med nya), att jag har lätt för att få infektioner i sår och liknande, att sår läker långsamt och att jag lätt får ärr… Har kvar ett märke från ett skrubbsår som jag fick på smalbelnet FÖRRA sommaren. Inget av det nämnda är direkt handikappande men jag tycker ändå att det är konstigt. Har tagit prover och undersökt mig några gånger men allt är "bra"… För mig känns det som att nåt är skumt med immunförsvaret…
Förresten! Magen krånglar i princip aldrig, tänkte nämna det bara ifall någon kunnig blev sugen på att gissa vad det är för litet fel på mig =)
Ska sätta tänderna i studien nu =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen på forumet som har blivit bättre sämre i sin köldallergi med lchf???