Ändrade preferenser?
Hej igen!!
Jag funderr på en grej… Eller, jag presenterar först min hemsnickrade teori: När man går på "kolhydratsbränsle" så suktar ju kroppen (iaf min) efter snabba kolhydrater vid hunger. Kan det bli så att kroppen suktar efter fett när man går på "fettbränsle"?
Jag upplever det lite som att jag har börjat ändra preferenser. Plötsligt vaknar jag på morgonen och är lite sugen på ostrullar med smör i. Kan även käka en bit Bregott och tycka att det är gott. Mystiskt! Det är inte så att jag tycker att tanken på en massa god pasta är avskräckande, tvärt emot, men jag har inte upplevt förut att jag känt mig sugen på t.ex. smör.
Dessutom har jag märkt att jag har börjat gilla te. Har bara gillat earl grey innan men nu gillar jag annat te också. Tycker att det smaka sött och fruktigt (utan socker) och att det är supergott med lite grädde i.
Har någon annan upplevt ändrade preferenser och vad tror ni om min teori? Någon som har koll?

Jag tror det kan ligga något i det du skriver 
Har själv kommit på mig med att äta smör eller bregott då jag känt mig sugen, precis som jag förr åt strösocker direkt ur paketet
Är oftare sugen på grädde, ost, smör eller en härligt god kall fläskbit än att vara sugen på sötsaker.
Sötsaker med massa socker i smakar dessutom inte längre alls lika gott utan blir på tok för sliskigt och saker som jag förr tyckt varit för sura/syrliga utan mängder med socker till är nu nästan på gränsen till för sött utan socker (tex fil, jordgubbar, hallon, te, mm).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror det handlar om den mentala biten, 10% är fysiskt, 90% är mentalt!
Att ställa om kroppen går på någon vecka, men tankarna, minnena och preferenserna kopplade till mat handlar om att förstärka positiva betenden.
Tex så har jag alldrig varit förtjust i te.. men grönt te anses ju vara såå hälsosamt.. sagt o gjort, jag testade det.
Och nu tycker jag det är gott, men om det handlar om att jag vant mig, lagt mig till med en ny vana eller om det är en positv förstärkning som gör det vet jag inte.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Precis som Zepp säger handlar det mycket om ditt psyke, men visst ligger det något i det som du själv säger och det som AnneN säger. Jag har dock alltid föredragit att ta mig en bit ost, skinka eller korv om jag blir sugen på nått gott och jag ser att mina 2 tonårsbarn har samma tendens
Så hos en del människor är dessa prferenser så att säga medfödda 
/Désirée
Mentalt eller fysiskt - visst har jag helt andra cravings nu för tiden! Mackor och godis känns ganska motbjudande när jag är hungrig, det som förr var standardbegäret när blodsockret sjönk.
Nu skriker magen efter kött med hemlagad bearnaise istället. I den mån magen skriker, vill säga. Den där panikartade hungern existerar ju lyckligtvis inte längre.
Definitivt så tuggar jag i mig mera fett nu än innan LCHF. Igår åt gubben och jag Stekt fläsk och bruna bönor (bönorna var till honom, jag smakade en matsked).
Han skar bort den feta svålen, jag åt upp min med god aptit och sen norpade jag några av hans ratade svålar. Tyckte det knastrade gott i munnen!
Samma sak med t ex fläskkarre och andra feta delar. Jag sätter i mig allt utom benen eller om det är nån riktigt "lös" del. Däremot har jag märkt att jag inte längre är lika förtjust i Bea (Lomanders) som jag brukade vara. Tycker den smakar konstgjort. Ska prova att göra egen bea till nästa grillning, annars tycker jag det är godast med hemgjort vitlökssmör 
Har även tyckt att köpt majjo smakar underligt nu för tiden. Jag antar att det är mina smaklökar som håller på och återhämtar sig från alla bedövande tillsatser.
Hej igen allihopa!!
Visst kan det vara så att det även är mentalt och bl.a. handlar om vilja och positiv förstärkning men någonting annat har verkligen också hänt för min del. För mig har det t.ex. aldigt förut varit möjligt att äta fil utan sylt och socker såvida jag inte hållt för näsan typ, nu tycker jag att fil med lite solroskärnor smakar gott och nästan lite sötsyrligt. Jordgubbbar har jag ALDRIG gillat till min mammas stora glädje eftersom hon får ha dem ifred, nu tycker jag att de är söta och goda. Lime och citron har gått bort helt förutom på fisk kanske, men nu har jag det i vattnet. Te har jag alltid försökt gilla, har en massa te hemma bara för att jag vill gilla te eftersom det låter så mysigt att "ta sig en kopp te", men det har aldigt blivit att jag dricker eftersom det smakar så intetsägante (fram till nu då).
Som sagt, inte så att jag aldrig suktar efter en smaskig kladdkaka, pasta eller potatis men någonting har verkligen hänt! Om det bara vore mentalt och på vilja på borde jag ha gillat räkosten med 0,01 % fett som jag ibland åt då jag hade anorexi också =)
Fast på tal om positiv förstärkning så hoppas jag att just det fungerar på äggmjölken - eller Noggyn som jag vill kalla den - eftersom jag hittils tycker att den är svåååår at få i sig. =)
Jag hoppas att min hemsnickrade teori stämmet lite för jag har varit inne i en period då jag knappt orkat äta, men nu kan jag ibland (dock sällan) faktiskt bli sugen och på "rätt" saker dessutom. =)