Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1325 ggr
timpani
0

Nykomling

Jag har ätit LCHF-kost sedan den 7:e juni 2011 och är alldeles ny här på Kolhydrater iFokus. Jag har mått väldigt bra hela tiden, inga direkta övergångsproblem förutom att jag under ca en vecka kände mig extremt irriterad på människor runtomkring mig men det gick lyckligtvis över väldigt fort! ;)

Eftersom jag har en tendens att bli fixerad vid vågen så har jag bestämt mig för att inte väga mig utan endast mäta mig. Idag den 18 juli har jag minskat ca 7 cm i midjan och har ingen aning om vad det kan motsvara i kilo men jag är väldigt nöjd med att ha minskat runt midjan genom att äta fetare och godare mat än jag någonsin stoppat i mig. Sockersuget har minskat något enormt, jag kan med lätthet hoppa över alla kakor, bullar och godis som serveras på jobbet t ex. Jag har däremot "fuskat" några gånger utanför jobbet men direkt efter fusket har jag återgått till LCHF. Jag skulle vilja minska ungefär 20-25 cm i midjan totalt så det är en bra bit kvar!

Något jag tycker är lite jobbigt är att hitta bra luncher ute. Jag försöker ta med mig mat för det mesta men de dagar jag inte har lunch med mig så får jag kolla upp alla lunchrestauranger runt mig och se vem som har bäst alternativ. Ibland finns det inga bra alternativ så då blir det sallad och jag tycker inte det mättar så bra som en riktig måltid med protein och grädde.. Jag önskar att LCHF blev mer utbrett så att lunchrestaurangerna kunde ha alternativ till oss.

Något annat som är jobbigt är att alla har åsikter om LCHF och framför allt de som inte har en aning om vad det är. Jag vet inte hur många gånger jag hört "är det verkligen nyttigt?" när man berättar att man äter LCHF. Jag har nu tröttnat på att förklara för alla så oftast säger jag bara att jag "undviker kolhydrater" eller något liknande så slipper man oftast följdfrågor. Jag har dock beställt några informationsfoldrar ifrån Kostdoktorn som jag ska dela ut till de som är genuint nyfikna på LCHF.

I övrigt mår jag som sagt toppen på denna kost och hoppas att fler upptäcker detta sätt att leva.

Det var lite om mig. Jag skriver om min LCHF-resa på min blogg, kika gärna in där om ni vill! :-)

Kram

Nette

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkomen!

Vågen säger inget om hur du mår.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[hermes]
0

Lycka till! Mycket bra att du mäter dig istället för att väga dig.

Sindri
0

Det är inte alltid så svårt att fixa bra mat på restaurang.

1) Ta en vanlig fisk/kötträtt. Välj bort tillbehör som potatis, ris, pasta mm. Jag får ofta frågan om jag vill ha mer grönsaker/sallad istället. Inga sura miner! Undvik vegetariska restauranger och de som du märker satsar mest på typ pastasalld o dyl.

2) Maten är ibland lite fettskrämd, be vackert att få en klick riktigt smör eller en skvätt grädde till. Alt. tar du med dig en burk med eget smör - kanske kryddat. Dagens lunch-såser innehåller ofta mjöl, tyvärr. Våga fråga!

Jag har aldrig stött på problem när jag ätit ute. Ibland har det blivit missförstånd - men inga katastrofer. Bara att vara glad och trevlig så fixar folk det mesta.

Lycka till och njut av ditt nya liv!

timpani
0

Tack för välkomnandet! :-)

Jag tycker inte restauranger som jag besöker kvällstid är några problem alls, där finns det alltid alternativ, det är mest lunchrestaurangerna där maten är klar som är problem. T ex att det alltid är mjöl eller maizena i såsen eller att köttet ligger direkt i såsen och man inte kan välja bort såsen.

Men jag har ETT ställe där de är ganska bra. De hade t ex hemlagade hamburgare med bröd, klyftpotatis och tillbehör häromdagen. Jag bad då att få endast hamburgaren + tillbehör och då sa de att jag fick ta det jag ville ha ifrån salladsbordet också (som inte ingår egentligen) så ibland glimrar de till. Jag antar att jag inte är ensam om att äta på det här viset. :-)

Men jag ska prata med ägarna till en av restaurangerna och se vad de kan göra för oss LCHF:are!

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej och välkommen!

Uteluncher är det jag tycker är svårast. Vi arbetar ju stenhårt på att sprida kunskapen om LCHF just för att få fram vettigare alternativ.

Bregott/Smör i bordsförpackning kan de säkert tillhandahålla om du är stammis och frågar efter det. Majonnäs är också möjligt att de kan få fram. Jag har frågat efter majonnäs till salladen för att jag inte vill ha den sötade dressingen och det har varit helt ok.

Numer pensionär i Nynäshamn

Aliki
0

Vi träffade på en kock som blev glad när vi ville byta ut lite kolhydrater i hans redan upplagda tapas…..han erbjöd genast att fixa alternativa tillbehör. Han åt, som ni förstår, inte heller själv kolhydrater.

Det var jätteroligt! Samhörighet på något sätt Skrattande

[ngupa]
0

Välkommen! och grattis till ett hälsosamt kostval! Skrattande