Kokosolja och GI
Hej! Jag äter lchf men min mamma äter enligt GI, d.v.s. ganska mycket lightprodukter och lite kolhydrater.
Jag har milt och lirkande försökt få in henne på lchf men det går liksom inte. Då hon har rosacea och väldigt torr hud och självsprickor på händer och fötter och tycker att detta är väldigt störande så tror jag att lchf vore perfekt för henne…
Nu till min undran. Tycker ni att man kan kombinera kokosolja med GI eller förstör man GI-upplägget helt då? Jag vill ju respektera hennes val och inte pracka på henne någon men jag tror verkligen att ett par skedar kokosolja om dagen är bra för huden. Mina armbågar känns helt silkiga…
Så, GI och kokosolja. Vad tror ni? Den ökar ju förbränningen så logiskt sett borde det vän inte vara några problem eller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon kan ju byta ut en del av rapsoljan och olivoljan mot kokosolja, då blir ju fettintaget detsamma… Mer än ett par matskedar om dagen behövs inte av kokosfettet.
Men lightprodukter brukar väl inte ingå i GI?
Jag vet inte riktigt faktiskt. Är ingen GI-expert men när jag tittar i hennes kyl så är det mycket lightprodukter i omlopp… Vet inte exakt om det är GI. Hon äter enligt Itrim och jag trodde verkligen att det var GI, men jag kan ju vara ute och cykla…
Såhär står det bl.a.
http://www.itrim.se/dyndefault.asp?p=7726
De tillhandahåller ju även pulverdieter så det känns inte direkt som att de gillar fett…
Nä, Itrim är väl vanlig svält som viktväktarna tex. Då kan det nog vara väldigt svårt att få henne att ens prova kokosfett. Det är ju alldeles fullt av det där "farliga" mättade fettet…
GI är som LCHF fast med mindre fett och fullkornsprodukter. Men de brukar vara mot konstgjorda saker som light.
Jag kommer inte att avslöja att det är mättat fett, haha =)
Kokosoljan eller smöret kan hon ju alltid använda att smörja huden med till att börja med, sedan kan ju du sakta men säkert tala om hur du mår och känner dig. Om dina hälsoförbättringar, lite i taget tills hon kanske blir nyfiken och börjar ställa frågor själv. :D Jag tror inte man kan "få" någon annan att ändra sin kost, eller någonting annat heller för den delen, utan man får nämna lite i förbigående om sina egna erfarenheter och sedan hoppas på det bästa. Men att använda kokosolja att smörja sig med är ju ingenting som är farligt för hälsan. Hon kan ju prova på ett område i taget om hon är tveksam :D
Jag har inte tänkt på det med armbågarna förut, men jag insåg nu att mina är lena också och de har alltid vara torra. :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Crinalina, jag håller med dig fullständigt!! Folk blir ju bara irriterade om man ska tjata på dem något och i synnerhet då de redan gör sitt bästa på sitt sätt… Det blir ju som när någon ska visa "väääärldens" bästa låt när man inte har lust (jag är en jobbig sådan) =)
crinalina och Lolivia, hur mycket kokosfett förtär ni per dag?? Jag har själv problem med torra armbågar, underben och fötter. Har använt kokosfett att steka i, men kommer nog inte upp i ett par msk/dag som Wildrat skriver om i #1
Har kokosfett i min hemmagjorda sololja, då kanske jag ska använda den varje dag isf bara då när jag solar……..
Hm… Jag har inte hållit på så länge med varken lchf eller kokosolja och kan ju inte säga om den mjuka huden enbart beror på kokosfett men det känns som att huden blev ännu mjukare sedan jag började med den. Märkligt eftersom huden inte ens förnyar sig så snabbt (den har väl en cykel på sex veckor eller nåt i den stilen?) men förbättrad fukt kanske märks snabbare…
Vet inte hur mycket jag får i mig faktiskt. Använder det inte till matlagning och tyckte från början att det var lite svårt och läbbigt att förtära… Försökte ha det i kaffet och grejer men gillade det ej. Har nu dock hittat "min" metod som säkert kan verka ännu äckligare:
Värmer lite vatten i ett glad, stoppar i ngn sked kokosfett så att det smälter och sen dricker jag detta typ som om det vore medicin. Inte så smaskigt men det är lättare då det är utblandat och inte så fettigt tycker jag. Gillar inte att blanda det i maten heller eftersom jag tycker att det blir äckligt. Gjorde musli och använde kokosfett då jag rostade i ugnen men den kastade jag…
Siktar väl på kanske 3-4 msk per dag men jag vet inte riktigt vad jag landar på. Stoppar i mig lite då jag kommer ihåg det =) Använder det förresten även som hudkräm ibland! Tänkte gå på body shop och köpa någon god doftolja och blanda i och se hur det luktar ihop med kokosen =) Har för övrigt bara testad kallpressad kokosolja med doft och smak (cocosa)
Hehe! Jag ringde och läste upp hela tråden för henne. Hon skrattade och lovade att prova kokosolja =)
#7 Jag använder inte heller särskilt mycket men mer än ett par matskedar bör man nog inte använda, då funkar det som laxermedel. Vet inte var gränsen går exakt men det märker man nog snart…
Härligt!! Efter vad jag her läst i alla trådar och forum, så är det bara positivt med kokosfett.
Ska själv öka intaget genom att klicka ner en msk i äggmjölken, som har blivit en riktig favorit.
Har inte provat äggmjölk än p.g.a. omogna skäl. Tycker helt spontant att det låter så fruktansvärt äckligt. Hur gör du äggmjölk?? Om det är en favorit så kan den ju inte vara fullständigt motbjudande =)
#12 Äggmjölken har två läger, ena gillar den de andra avskyr den…
Jag gillar inte äggmjölken men har bara provat ett par gånger. Den smakar faktiskt inte vare sig ägg eller smör utan mer som grädde men det hjälpte inte för min del. Du kan gott prova en gång, det går inte att säga innan vilket läger man kommer tillhöra.
Jag använder inte mycket alls då jag har svårt att få tag i det här i Spanien, och den jag använder är cocosfettet i silverpaket som tydligen helst ska undvika. :D Men jag tror inte det bara beror på kokosfett att mina armbågar är mjuka, jag äter ju en massa annat fett och huden har överlag blivit mindre torr.
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Jag har alldeles nyligen vågat mig på äggmjölk, och det är ju fantastiskt gott!
Och väldigt mättande. Jag utgick från detta receptet, och smaksatte min med både kakao och kanel. Smakar "Pucko". 
I'm your destination, I'm the reason why
Receptet som joly länkar till stämmer bra. Jag smaksätter med vanilj. Nu på sommaren slinker det även med smultron, jordgubbar, vildhallon, vinbär och annat gott som växer i trädgården.
Åh! Ska prova!! Har ju ifs en fallenhet för att gilla sånt som andra tycker är äckligt typ, leverbiff, makrill och musslor =)
Om jag kan få något att smaka som pucko kommer jag att bli lyrisk!! # 15, kör du med eller utan äggvita?
Har nu provat, dock utan smaksättning vilket kanske är helt fel. Kontentan är att jag är fullständigt kluven. Det liknade något gott men jag fick samtidigt milda kväljningar
Vet inte vad jag ska tycka… Det kanske inte är meningen att man ska göra den utan smaksättning?
Tryckte i lite vanilj i en sats (väldigt lite vaniljsocker i brist på vaniljpulver) men det blev fasansfullt. Jag måste ha fått känsligare smaklökar.
Hoppas på att kunna börja gilla det för det vore ju en perfekt frukost och ett ganska lämpligt substitut till min saknade välling…
Sjukt mätt blev jag dock på ca fyra klunkar…
jag tycker det smakar som himlen direkt när jag har vanilj i, eller saffran, vissa perioder äter jag knappt något annat.
gillar du kanel tycker jag du ska testa! jag tycker det påminde om risgrynsgröt (hade alltid sirap och kanel på!)
Men håller med om att det är sjukt mättande.