Äter jag rätt?
Efter att ha läst här och var på Kolhydrater iFokus så har jag dragit slutsatsen att jag bör äta ca 20g kolhydrater, 70g protein och 100g fett om dagen som riktlinje. Visst blir jag mätt och nöjd, men det känns så fjuttigt, knappt 1400 kcal. Så här såg min dag ut igår:
Frukost
20g sill (0.0g kol, 3.3g protein, 3.7g fett)
40g leverpastej hemgjord (1.2g kol, 6.8g protein, 7.2g fett)
60g ägg (0.0g kol, 7.4g protein, 6.1g fett)
200g mjölk laktosfri (6.2g kol, 6.4g protein, 6.0g fett)
20g vispgrädde (0.6g kol, 0.4g protein, 8g fett
6g kakao (0.7g kol, 1.4g protein, 1.3g fett)
Totalt: 8.6g kolhydrater, 26g protein, 32g fett. 432 kcal
Lunch
200g zucchini (4.4g kol, 2.4g protein, 0.2g fett)
120g bacon (0.7g kol, 20g protein, 37g fett)
Totalt: 5.1g kolhydrater, 22.4g protein, 37g fett. 452 kcal
Dricka
20g havtorn (1.3g kol, 0.0 protein, 1g fett)
½liter vatten (0g kol, 0g protein, 0g fett)
Totalt: 1.3g kolhydrater, 0g protein, 1g fett. 17 kcal
Middag
100g kycklingvingar 0.0g kol, 19g protein, 12g fett
100g broccoli 3.1g kol, 3.5g protein, 0.3g fett
20g smör 0.0g kol, 0.0g protein, 16g fett
Totalt: 3.2g kolhydrater, 23g protein, 29g fett. 370 kcal
Snacks
10g fläsksvål (0.0g kol, 7.1g protein, 2.9g fett)
10g choklad 86% (1.9g kol, 0.8g protein, 5.4g fett)
Totalt: 1.9g kolhydrater, 7.9g protein, 8.3g fett. 116kcal
Totalt dagsintag:
20.1g kolhydrater, 79.3g protein, 107.3g fett. 1387kcal
Blir du mätt på så lite mat? Det är viktigt att bli mätt annars sväler du jag tycker också det är viktigt att maten ser god ut och smakar gott. Dina tallrikar ser inte så jätteskoj ut. Lite god sås på CF eller grädde kanske eller ett gott kryddsmör kan piffa till det mesta.

Blir du mätt så tycker jag så rent spontant att det är "rätt". Och till skillnad från Sussie så tycker jag din mat ser god ut!
Vad är det för sill? För sån inlagd sill har jag sett har kolhydrater… :(
Det är ju bara Kolhydrater och Protein som har fasta värden. Sen lägger du på med fett så du blir mätt.
Blir du mätt på detta så äter du rätt, annars får du lägga på mer fett.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mnja.. börja i andra ändan.. ät bara riktig mat med näring, morgon midag kväll.. gör så ett tag.. iallafall i tre månader.
Ät bara när du är hungrig, ät sakta, sluta ät när du är mätt.. ät dig inte proppmätt, lämna hellre mat i början, lär dig hur portionsstorlekarna skall vara.
Ät gärna lagad mat morgon midag kväll stek i smör, slå lite grädde i såsen.
Effter tre månader när allt stabiliserat sig kan du räkna på hur mycket du ätit om inget har hänt med vikten.
Det luriga att fatna på fasta värden oberoende om det handlar om kalorier eller macronutrienter är att de kan stämma i snitt, för en genomsnittsperson, men du är en individ, och kan ha ett annat liv, och därmed andra behov och det varierar olika dagar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för alla svar
Sussie: Ja, jag tycker också det känns så lite. Men följer jag riktlinjerna (som jag har uppfattat dem) så blir det ju så här.
Popruta: Ja, tack, maten tilltalar mig också, men det känns så lite på tallriken… Du har rätt angående sillen, men jag tycker den känns så värdefull näringsmässigt. Sköljer man av den söta lagen så blir det inte så farligt.
Caywin: Jag läste att fettet i gram skulle vara lika mycket eller mer än protein och kolhydrater i gram tillsammans. Men jag lägger gärna på mer fett. Mums.
Zepp: Eh, förstår inte vad du menar med riktig mat med näring. Vad för sorts mat är det? Anledningen till att jag räknar ut innehållet är för att lära mig förstå hur kosten ska se ut.
Hur mycket fett får ni i er ungefär på en dag?
#5 Riktlinjerna är snarare i form av "minst", inte "precis" eller "mest" vad gäller protein/fett. Kolhydratnivån är efter vad du tål och/eller behöver.
Det går ganska bra att utgå från en proteinkälla, lägga till fett om det behövs och pynt i form av grönsaker, och så låter man hungern pejla vilken mängd som passar en. Äter du lite blir du hungrig tidigare. Äter du mycket blir du hungrig senare.
MinLan: Ok, då förstår jag bättre. Jag tycker det är lite knepigt att få till det.
en del behöver äta 3000 kcal eller tom mer i början för att bli mätta! det rättar till sig så småningom.
Protein är minst ett gram per kg kroppsvikt men det är inte farligt att äta uppemot två.
Det känns som om frånvaron av kolhydrater ersätts av proteiner istället för fett. Tanken är väl att man ska äta samma mängd proteiner som innan!?!
Sen så tycker jag det är knepigt med mejerierna, särskilt grädde och ost. Mjölk vet jag ju att man får ta det lugnt med, men grädde innehåller ju lika många kolhydrater det. Smör känns det som man kan använda ganska fritt, men inte grädde.
Sen så saknar jag grönsakerna. Min hjärna vill inte tycka att grönsaker är onyttiga. Dessutom är de en schysst bukfylla.
Jag gillar tydliga regler för hur saker ska vara (fusket står jag för själv). Är det så att kolhydraterna ska jag vara strikt med, proteinerna ska vara i någorlunda rimliga ramar och fettet är det fritt fram med?
Typ så här: 20-30g kolhydrater, 70-100g protein, 100-200g fett
#9 Du förutsätter att man åt en bra mängd proteiner förut. Gjorde man det så stämmer uttalandet. Gjorde man inte det så stämmer inte uttalandet.
Jag tror att grädde är svårare att få i sig. Drick tre dl mjölk och drick 3 dl grädde och känn efter. :)
Men vem har sagt att du skall sakna grönsaker? Du äter som du vill. Problemet med bukfylla är att då går mättnaden lätt efter just bukfyllnaden och inte efter makronutrienterna (protein och fett).

Tydliga regler kommer här;
0 - 1 gram kolhydrater per kilo och dag i snitt!
1 - 2 gram protein per kilo och dag i snitt!
1 - 3 gram fett per kilo och dag i snitt!
Tydligare än så går inte att beskriva.. därför får du lära dig lita på din kropps signaler, och sen tolka dessa rätt, samt utvärdera vilka matvaror som innehåller all den näring du behöver.
Enklast är att bara köpa färska råvaror och laga all mat själv, kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, grönsaker,mejerier!
Det finns altså inget magiskt alls med LCHF-metoden, det går ut på att äta mat med essentiell näring i lagoma proportioner i lagoma portioner.. tex om man behöver gå ner i vikt är det en finess att hålla ner kolhydratintaget så man slipper blodsocker som åker bergodalbana, så man lättare känner kroppens verkliga signaler om hunger/mättnad.
# 9 nä grädde har 3 % kh medan mjölk har 5.
# 11 0-1 gram kh per kilo kroppsvikt? Väger du 120 kilo och äter 1 gram per kilo kroppsvikt hamnar du väl inte ens i ketos? Och väljer man fritt inom dina gränser så äter man kanske inte mer fett än protein och kh tillsammans vilket man väl bör göra. Så det var inte nån vidare regel tycker jag!

Alla behöver inte äta LCHF, det är mer allmäna riktlinjer för vad vanliga mäniskor behöver under en dag.. anser man sig behöva vara i ketos får man givetvis dra ner på kolhydraterna och öka på fettet!
Alla behöver inte vara i ketos, alla behöver däremot äta mat med näring, det var hela grejen.
jag förutsatte väl förstås att TS åt LCHF!!
Alltså detta med att grönsaker skulle vara onyttiga, så jag då absolut inte jag uppfattat det. Det finns ju massor av grönsaker som man "får" äta. Personligen vet jag att jag måste variera lite för att ens vilja fortsätta att äta lchf. Jag skulle absolut inte kunna tänkta mig att utesluta alla grönsaker och äta i princip bara kött, smör, ägg och liknande. Jag räknar ingenting utan följer bara "tumregeln" max 5 gram kolhydrater per 100 gram, skippar lightprodukter och drar på lite mer fett än vanligt. Vet inte om det är ett medicinskt mirakel men jag går då ned i vikt iaf, inte störtmycket met mer än vad jag förväntat mig då jag ändå låg rätt okej till en början (68 kg på 168 cm).
Tzatze, står du helt still i vikten eller vad är problemet? Jag är definitivt ingen veteran på lchf men det som tilltalade mig var att man med denna metod skulle slippa räkna kalorier o.sv. Vad säger ni andra? Är det jag som är helt knäpp eller?
MimLan: Tack, tänkvärt.
Zepp: Tack, det där var tydliga regler. Jag förstår proportionerna bättre nu. 1kolhydrat-2protein-3fett
Pennylane: Äsch, fel av mig. Blandade ihop det med den laktosfria mjölken.
Lolivia: Jag är bara nybörjare med en massa frågor
.
Tzatze: Samma här egentligen… Har bara en lchf-månad på nacken : )
Har full förtsåelse för ALLA frågor!
#0: Om du blir mätt och nöjd - fortsätt! I ditt exempel hamnar det på ca 1400 kcal vilket jag tycker verkar lagom om du vill gå ner i vikt. Sen är det oftast så att vissa dagar äter man lite mer, vissa dagar lite mindre. Och bara för att man äter lchf så behöver man inte ösa på med fett, tror många missuppfattar det. "High fat" syftar på E-%, inte mängd. Det är ju inte så att man byter ut 200 g ris mot 200 g smör.
Tycker för övrigt ditt matintag ser gott ut men kanske det hade sett ännu godare ut om baconet var stekt! 

Mnja.. det var nog jag som var otydlig igen.. det var intervallet som de flesta behöver ligga inom.. behöver man ligga lågt på kolhydraterna åker fettandelen upp mot det högre.. man kan även äta 0-kolhydrat om man vill.. men då får man antagligen även ta tillskott av c-vitamin och folsyra.
Märk väl att det är ett bindestreck mellan siffrorna vilket står för mellan det o det!
Testa du 20 till 40 gram kolhydrater per dag och gärna 1,5 gram protein per kilo och dag i snitt.
Det leder till att du börjar räkna kolhydrater och läsa innehållsförteckningar, vilket i början är rätt jobbigt och tidsödande.. till slut köper du bara råvaror och lagar din mat från grunden.. för o slippa läsa o räkna.
Basen är proteinbehovet som sätts till MINST 1 gram per kilo och dag i snittt, då det är en byggsten för det mesta i kroppen, muskler, ensymer, hormoner, ben och allt möjligt.
Fett och kolhydrater är främst energi, förutom Omega-3 och Omega-6, vilket i sig kräver en egen utläggning.
Vill man minska kolhydratintaget för att bli av med behovet att fylla på blodsockret med jämna mellanrum får man ersätta kolhydrater med fett, samtidigt ökar kroppens fettoxidationsförmåga och vill det sig väl tar kroppen en del av energin från fettdepåerna mellan måltiderna, portionerna minskar radikalt alternativt minskar måltidsfrekvensen.
Zepp! Du är lite av en pedagog faktist! Det uppskattas verkligen trots att jag inte är i läget att jag vill börja räkna och pyssla. Alltid intressant att förstå hur det fungerar! =)