SMÖR
Idag lyckades jag göra gott smör. Fast det var inte meningen, skulle vispa grädde till att göra glass när matberedaren plötsligt löpte amok. Oj, det blev ju lite väl tjockt……..lika bra att fortsätta, så lite till och smöret var ett faktum….
Det var ju längesedan jag var med om något sådant men det var ju faktiskt ganska kul, eftersom jag råkade ha tillräckligt med grädde hemma, annars vet jag inte om jag hade reagerat lika positivt.
Det blev ju en del vassle att hälla ut och så kom jag ihåg att man skulle "tvätta" smöret, något jag nånstans har snappat upp, men det var ju bara att hälla på lite kallt vatten och köra ett par varv till och sedan lite himalaya salt på. Nu står mitt fina smör i kylen i en gammal kaffefilterhållare för att rinna av lite till.
PS. Jag gjorde glass också, den blev jättegod.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vill hemst garna forsoka gora smor eftersom jag kan fa tag pa stora forpackningar av gradde till valdigt bra pris …
Hur bar man sig at nar man 'tvattar' smoret? Delar det pa sig, vatten - smor, som vassle ungefar sa man kan halla av det? Och hur manga ganger maste man gora det? Kan man 'over' mixa smor eller fortsatter man att mixa (tanker pa nar man lagger till saltet) tills man har finfordelat saltet i det … jag har ocksa Himalayasalt och det ar ju grovt som Kosher …

Det finns finmalet himalayasalt också. 
Nackdelen med att göra eget smör är att det blir så lite kvar som blir smör, men gott blir det! Tror inte att du kan "övervispa" smöret.
Jag brukade göra bredbart smör förr och då var det 500g smör, 4 dl rapsolja, 1 dl vatten samt ev en gnutta salt som man vispade. Det enda som jag märkte vat att smöret blev mjukare och smidigare. 
yvonnel skriver att hon bara tillsatte lite vatten och körde ett par varv till. Antar att hon tillsatte vattnet i bunken med smöret och vispade lite till med vispen.

Visst finns det finmalet ocksa men det jag har ar grovt 
Jag funderade pa hur det gick till att 'tvatta' smoret ordentligt; det tar litet langre tid an att bara vispa runt litet vatten … och vitsen ar ju att man haller av detta vatten efterat eftersom detta har 'tvattat' smoret …
Här är en video på smörtillverkning:

Tack for lanken! Varfor maste man tvatta smoret?
Då rinner de flesta kolhydraterna i grädden ut med vasslen? Eller hur fungerar det?
Man tvättar smöret för att få bort kärnmjölken, som gör att smör blir dåligt fort annars. Plus att det har en lätt sur smak som inte är så gott i smör.
Åh tack för infon!! mycket bra länk!
Hej alla!
Vad skoj att ni gillade min av misstag tillkomna smörtillverkning. Jag har en matberedare med stark motor som tjockade till grädden för mycket på bara 1 minut. Det blev ju vassle över som jag bara hällde ut och så hällde jag kallt vatten i och körde runt ett tag, hällde ut och upprepade tvätten en gång till. Därefter hade jag i saltet och körde runt lite till, då kom det ut en del mer vätska - det gjorde att jag trodde att det kanske skulle pressas på något sätt och jag tryckte ner det i ett kaffefilter som drog ut lite mer vätska. Allt som allt så var det inte mycket vätska/vassle kanske 1,½ dl. Av knappt 4 dl grädde blev det 200 gram jättegott smör.
Jag vill inte ha rapsolja i för då är det inte längre äkta smör enligt min smak och om man pressar ut det i en plastbytta som man först klätt med plastfolie så kan man ta ut det ur formen och skiva smöret med osthyvel, det är ju inte meningen att snålspara det goda smöret.
Nästa grej - kan möjligtvis bli ost, jag såg att det fanns löpe på Willys, det får väl bli gräddost då förstås. Någon som hänger med på den idén?
Gun, himalajasaltet kan du väl mortla till mindre "grynstorlek", men det löser väl upp sig om man kör det runt ett tag i maskinen.
Jag såg filmen på youtube om smörtillverkning men jag måste säga att en sådan visp lockar inte mig till sånt här, det får bli i nödfall.