Tofu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det verkligen inga kolhydrater i Tofu?
Har kollat runt lite på det….och det står noll kolhydrater..
Nackdelen är att det är soja vilket inte är bra för varken hälsan eller miljön.
Den enda soja som inte är hälsofarlig är fermenterad soja som tex sojasås.

Har ar en lista over kolhydraterna i olika sorters tofu … de pratar om en skiva, vilket jag tar som att mena ungefar 1 oz (28,35 gr) eftersom kolhydratmangden stammer for denna vikt.
http://www.fatsecret.com/calories-nutrition/food/tofu/carbohydrate
Jag blev lite fundersam…..eftersom sojabönor i sig sj innehåller Kolhydrater..så vad är det i processen som tar bort kolhydraterna då 
Näringsvärde för 100gr kokta sojabönor u salt
När man gör tofu ystar man soyamjölk. Dvs separerar "vasslan" från Proteinerna och resten. Jag gissar att det fungerar liknande som för mjölk, att majoriteten av kolhydraterna sitter i den sk vasslan. Jfr när man gör äggost på vanlig mjölk till exempel, eller färskost. Därför kan det vara så mycket mindre kolhydrater i tofu än i hela soyabönor eller soyamjölk.
Sen kan jag ju nämna att soyayoghurt och soyamjölk innehåller färre kolhydrater än mjölk-motsvarigheterna.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#5…Ja så kan det ju vara!
Blir nog lite Tofu för mig emellanåt…..

Jag brukar använda sojabönor när jag gör chili con carne istället för vita bönor är det OK? Chili utan bönor blir ju ingen chili
nej är väl det korta svaret. Som du kunde läsa i #1 är det bara fermenterad soja som inte är hälsofarlig.
#7 Som du märker så råder det väldigt delade meningar ang soyans skadlighet resp nyttighet.
Personligen så anser jag väl att om man låter bli att överäta dito och ser till att köpa garanterat gmo-fria och ekologiska soyabönor så är det ok. Sen måste man först ta hänsyn till vad man tål och mår bra av. Jag mår för tillfället mycket bättre på soya än på några animalier.. Alltså äter jag mer av den varan än kött. (fast mest andra baljväxter)
Känn efter vad du mår bra på, argument för och emot kan man hitta massor av, så det bästa är väl att läsa själv och bilda sig en egen uppfattning. Soyabönan är för övrigt den enda vegetabilien som innehåller fullvärdigt protein, dvs alla essetiella aminosyrorna, quinoa kommer tätt efter, men är inte fullvärdigt
Tror man ska undvika att vara militant åt något håll..
//Ida

#9 ja allt beror väl också på hur ofta. Vi äter chili kanske 1 ggr/mån ad eller mer sllan. Kar använt sojabönor då dessa har väldigt få kollisar i förhållande till vita bönor.
#0 På kung markattas hemsida står att tofu innehåller 1,5g kollisar
Jag skulle säga att du kan ha dem kvar om du tycker om dem och inte har svårt att dem.. De är ju sådana att man måste vara noga med tillräcklig blötläggning och kokning pga lektinerna, då de kan bli svårsmälta annars. :)
//Ida
#13…bra länk!