Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1307 ggr
Maggisjo
0

"Tappad sug"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Började (igen) med LCHF i början av februari. Har minskat 16 cm i midjan men har inte vägt mig så jag vet inte hur många kilon som försvunnit.
Det gick lätt i början och det var så kul att pröva olika recept och allt smakade så gott.

Har också en hormonspiral insatt på grund av att mina blödingar var stora. Innan LCHF så hade jag ingen mensvärk och knappt några blödningar alls, det räckte med trosskydd i någon dag.
När jag hållit mig till LCHF i några månader kom mensvärken tillbaka och med mer värk än tidigare och mina rikliga blödningar är också tillbaka tillsammans med det enorma godisuget.

Detta gör att jag börjat att tappa sugen, men jag vill ju fortsätta med LCHF-livet eftersom jag vet att jag mår bra av det.
Men hur ska jag fortsätta????? Behöver absolut lite peppning nuGlad

Jojo55
0

Kan det möjligen vara dags för ny spiral?

Maggisjo
0

Nej inte än något år kvar tills dess

Jojo55
0

Kontakta din gynekolog, kanske finns annan sort som passar bättre?

frogglan71
0

Mina blödningar är jättejobbiga sen jag började med lchf och inte blir det bättre.( Har snart hållit på i ett år) Det går bara ca 15 dar emellan och håller på över tio dar. Inte mycket men jobbigt blir det.

Medlem
0

Har ätit LCHF sen 2007 och även här har mensen blivit riktligare. Det blir också mera mensont. Jag har inte gjort något åt det. Käkar en Ipren när det blir som värst. Jag vet inte heller hur jag ska göra för det är verkligen jobbigt.

Camilla77
0

Minns inte var jag läste det, men det ska vara så att när man går ner i vikt så frisätts bl.a. hormoner som varit lagrade i fettet och kan därmed rubba menstrationen.

Själv fick jag en djävulsk första mens när jag började med lchf. Låg i fosterställniing och hade mer blödningar än normalt.

Efter det så blev blödningarna sparsammare än med vanlig kost, värken blev också mindre. För min del så gick jag bara ner i vikt den första månaden eller så.

Min gissning är att menstrationsrubbningen kan kvarstå så länge du går ner i vikt, framförallt när du går ner snabbt.

Jag hade kopparspiral för att slippa hormoner så jag vet inte hur det skulle ha varit om jag haft hormonspiral.

yvonnel
0

Jag tycker att du ska beställa tid för undersökning, det verkar vara PCOS för det du berättar är precis som jag hade det som ung flicka och det visade sig att min dotter också hade det - det är alltså genetiskt ärftligt och väldigt bra att veta så man kan hantera ev. svårigheter i samband med ev. graviditet.

Aniara4
0

Jag har ungefär samma erfarenhet. Menshelvetet försvann med spiralen men kom tillbaka efter ett tag på LCHF. Bytte den nyligen, hade då haft den i lite drygt 4 år och haft riktig mens med värk och pms och allt i ungefär ett halvår. Någon månad efter bytet försvann den igen. Glad

Jag ringde bara till barnmorskemottagningen och sa att jag hade fått tillbaka mensen efter 4 år och att det var jobbigt, och hon svarade att "ja då låter det ju som att det är dags att byta då". Så det är inte säkert att den måste sitta i 5 år!

Lojs
0

Jag hade problem med det i början på LCHF, mensen kom tillbaka och ganska tätt. Nu är den regelbunden en gång i månaden och bara lite och kanske 3-4 dagar. (Hade tidigare utan p-medel ganska riklig mens i 7 dagar.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maggisjo
0

Tack för alla råd och kommentarerGlad

Jag fortsätter med LCHF och så får jag se vad som händer med hormonerna. Det blir nog även ett besök hos gynekologen framöver.

Hur som helst så överväger de positiva sidorna. Om jag sen bara kan bli av med sötsuget så vore lyckan fullständig.