Om "normalvikt"
Halloj!
Har en undran om viktnedgång. Jag väger ca 66 kg till 168 cm vilket enligt mig inte utgör övervikt. Har börjat med lchf främst i förhoppning om att förbättra andra hälsoaspekter men jag hade även i huvudet att jag ville gå ned lite… Har gått ned ca två kg på en månad nu vilket jag är nöjd med…
Nu till min undran som kanske verkar mystisk. Hur fan vet man fad man borde väga?? Har liksom bara tänkt att "64 kg låter ju trevligt", men vad vet jag? Kanske att man borde väga 59? Hur bestämmer man en målvikt? Stannar kroppen då den är nöjd eller? Vet faktiskt inte vad jag ska sikta på riktigt… Har vägt allt mellan 40 kg och 75 kg så jag känner mig helt förvirrad och vill liksom ha ett mål att sluta på och känna mig nöjd med.
Har även läst om somliga som bara rasar i vikt men det gör ju inte jag. Beror det på att jag redan ligger ganska hyfsat i vikt? Den sista frågan är mest för att stilla nyfikenheten, tycker att min takt nu verkar ganska bra…
Om inte annat kan du väl gå enligt BMI-skalan?
När du slutar gå ner i vikt har kroppen hittat sin normalvikt, vilken kan ändras under årstiderna med några kilon.
Ju närmare normalvikten desto längre tid tar det att gå ner dessa få kilon.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Din normalvikt är väl när du trivs med din kropp (känner dig hemma i den, vilket du verkar göra nu) och äter så att du varken går runt hungrig eller övermätt och inte heller ökar eller minskar nämnvärt i vikt.
En bodyfat-mätning är väl det enda vetenskapliga måttet på normal som är något att ha. BMI är värdelöst då det inte tar hänsyn till olika kroppsformer eller hur mycket muskler man har, det som är normalt enligt bmi kan ju vara underviktigt för vissa och tvärtom.
tex en bodybuilder med 4% bodyfat kan ha ett bmi på 30 och räknas som överviktig Jag har för mig att runt 20% bodyfat räknas som normalt, för att återkoppla till ämnet.
Men jag ser ingen anledning att göra mätningar av varken bmi eller BF, en spegel funkar lika bra.

Du kan inte bestäma din normalvikt.. lika lite som din kroppsform, de är genetiskt betingade!
Däremot går det att uppskatta detta i rimlig grad, man kollar framförallt tidigare vikt/längdförhållande och på sina nära släktingar av samma kön!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för att ni svarar. Allt ni säger låter vettigt. Mitt problem är dock lite det att jag inte vet när jag trivs vilket antagligen är den endra sviten som lever kvar efter min gamla anorexi…
Bestämmer nu att 62 är min undre gräns för då ligger jag i mitten av bmi kurvan för okej till min längd. Då har jag bmi 22. Det blir nog bra säger vi =)
Ber om ursäkt för den märkliga frågan med för mig är den rätt viktig =)

Strunta i vågen.. spegeln säger ofta mer!
Tex om du tränar tung styrketräning, kommer du att väga mer.. men då får du sannolikt en atlets kropp!
Tränar du earobics, fitnes o liknande får man oftast en mer slank kropp.. om man tränar rätt vill säga o tillräckligt länge!
Tränar man basket blir man över 2 meter o smal.. se på alla som tränat detta hela sitt liv och nu är proffs! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ni har fortfarande helt rätt i det ni säger! Har ju faktiskt inte alls en galen kroppssyn längre… Som anorektiker är det ju omöjligt att känna efter och använda spegeln men det är nog vad jag bör göra…
Det där med att sätta en undre gräns är nog mer än trygghetsgrej för att säga till mig själv "när du når den vikten då har du nått ditt mål och då ska du vara helnöjd och absolut aldrig fundera på att gå ned mer än så. Punkt slut!". Men det är ju helt sant att vikten är ett ganska bristfälligt mått. Om jag använder spegeln så tycker jag faktiskt att jag ser helt okej ut nu med… =)
#8 Jag tycker att det kan vara bra att du får veta att du har kommit extremt långt ifrån din anorexi. Du har kommit längre än de flesta kvinnor som inte verkar klara av att inse eller känna att deras kroppar är helt okej!