Recept på baconfritata
Jag brukar göra en fritata med bacon i som är perfekt att äta till både frukost, lunch och middag. Man kan variera den valfria grönsaker också om man vill, man kan äta den som tillbehör till kött eller fågel. Fritata är som en omelett i ugn, eller som en quiche utan bröd. I alla fall så kommer mitt grundrecept här.
Detta är för en stor pajform;
Täck pajformen med bakplåtspapper
I botten, så det täcker och lite till, så lägger det man vill ha i (jag brukar göra med tärnad bacon, men lök, broccoli, squash eller annat går bra, ta vad du tycker om. Jag brukar ha baconen "rå", men grönsakerna lätt kokta, det är ju dock en smaksak)
Ovanpå det brukar jag dutta lite passerad tomat med låg kolhydrathalt (valfritt dock), och strö över ett lätt täckande lager av ost (valfri)
Vispa ihop 9 små ägg med en halv liter grädde, tillsätt lite salt (ett par nypor) och häll över i formen.
Grädda i 150 grader, mitt i ugnen tills den inte är smetig längre (stick en sticka eller en kniv i och kolla). Det tar mellan 50-70 minuter beroende på ugn. Ibland får man täcka den den sista stunden för att den inte ska brännas.
Ät den varm eller kall, båda är lika gott och till vad du vill eller som den är. En stor pajform ger ca 8 normalstora bitar. Jag gör i en mindre form hemma och har då halverat receptet med en lätt övervikt på äggen, vilket också funkar bra. Det är väldigt enkelt att göra, nära på omöjlig att misslyckas med och perfekt att ha färdig i kylen och gör man med bacon är det ytterst få kolhydrater i en bit.
Ät och njut!
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Mums! Jag tar nog allt på en gång! Påminner om mina frukostbitar, men där är det utan grönsaker efter sonens önskan, men däremot massor med riven ost på.
Skall absolut provas som alternativ till paj.
Jag tror att ju mer ost du har i den, desto mer lik en ost-paj blir den nog. Verkar väl logiskt? haha
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Ah - du sa nå't! Broccoli- och ädelost - mums!
Åååhh, vad gott!! Om jag ändå kunde äta broccoli fortfarande, får hemskt ont i mellangärdet av det sedan jag började med lchf. Men bacon och ädelost går nog bra det också :D
Vi får mixtra och prova oss fram och rapportera! :D
Du får ont av broccoli "sedan du började med lchf"?? Jag är nybörjare på detta och börjar bli lite skrämd av alla överkänsligheter mot livsmedel som många verkar ha eller utvecka. Jag vill absolut inte utveckla födoämnesallergier som jag i nuläget är skonad ifrån. Blir folk allergiska av lchf eller vad är det frågan om? // Orolig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det har jag väldigt svårt att tro på, men det är nog så att många är känsliga av många års påfrestning från livsmedel med mycket olika tillsatser som egentligen ingen tål i förlängningen.
När sedan dessa inte längre serveras oss kanske kroppen släpper på vaksamheten och det är förmodligen en rensning det handlar om.
Min teori.
Det verkar vara ett bra användbart recept. Tips: försök att använda Västerbottenost till fyllningen, det är supergott.
#7 Jag skulle jättegärna använda Västerbottenost, men jag bor i Spanien så det är inte det lättaste att få tag på, och om jag hittar det på någon skandinavisk butik så är det superdyrt och inte värt pengarna. De engelska cheddarostarna är ju också underbart goda och de finns överaltt till bra priser. Men tack så mycket för tipset!
#5 Jag tror precis som #6 att det handlar om att medans jag åt kolhydrater så var kroppen inställd på det. Nu när jag äter väldigt lite kolhydrater, ligger på mellan 10 och 20 gram per dag och det mesta kommer från grädden i kaffet, så har kroppen "avgiftats" och därför reagerar den som den gör. Jag tror inte att man utvecklar en överkänslighet, jag tror däremot att kropen säger ifrån mer när jag stoppar i mig sånt som min kropp inte gillar och mår bra. Så jag ser det som en bra sak. Att jag dessutom triggar på broccoli gör att det kanske är bra att jag nte kan äta det. :D
Hej igen!
Poletten har just trillat ned för mig så nu kanske jag upphör med att vrida varenda tråd till att handla om ev. framtida överkänsligheter =)
Kom på att det ju är exakt som med snus. Jag är storsnusare och skulle må skit utan mitt snus under en persion. Om jag sedan slutade och en dag efter tio år skulle snusa en dosa under en dag så slulle jag ju må förjävligt.
Kan inte förstå att jag inte förstått logiken, i synnerhet eftersom jag kan väldigt, väldigt mycket om drogmissbruk.
Jag har helt enkelt aldrig upplevt att jag mått dåligt av spannmål, gluten, kolhydrater osv… Däremot upplever jag ju att jag mår bättre nu när jag har slutat. Om kroppen vänjer av sig om man börjar om helt maxat så är det ju klart att man kan reagera värre än innan eftersom man är avvänjd… Så enkelt egentligen. Phu! Nu ska jag sluta älta denna fråga exakt överallt =)
Lolivia, jag kan riktigt känna din lättnad! :D Njut av lchf nu, laga en massa god mat och må bra! :D
Jag ska!! Jag lovar! =)
Tack för receptet!
Jag gillar inte särskilt mycket att laga mat, så min vanliga middag består vanligen av något jag hastigt fräser upp i en stekpanna eller av något jag massproducerat i ugnen och fryst ner.
Baconfritatan var lätt att göra och blev god. Jag gjorde en halv sats och hade i bacon och squash.
#12 Glad att du gillade det! Jag gör också alltid halv sats, eftersom en stor sats blir för mycket för mig ensam :D Sambon äter ibland men inte så ofta.

Jag brukar göra denna som tillbehör till kött och den är väldigt uppskattad av mina vänner. Jag brukar dock bara förvälla blomkål och broccili, lägga i en smörad form och hälla över rikligt med lika delar riven parmesan och västerbottenost. Äggstanningen, bestående av ett ägg per deciliter grädde plus salt och peppar, hälls över och in i ugnen. Vansinnigt gott. Så gott att jag faktiskt slutat göra den för jag har en tendens att äta upp den på en gång…
Det kan bero på blomkålen och/eller broccolin att du inte kan sluta äta den :D att kolhydraterna i det, eller grädden, triggar dig. :D Prova gör med bacon och kolla om du får samma tendens?

Det som är riktigt gott triggar mig… Ibland gör jag den på överbliven köttfärs. Samma sak, äter alldeles för mycket.
Bacon vill jag inte äta för ofta pga allt skräp i det.