Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 5812 ggr
totten
0

Varför inte kokos på kvällen?

Det är flera som skrivit att de inte äter kokosolja på kvällen.

Varför?

Igår åt jag det och kokosmjölk. Sov urdåligt…. kan det ha med det att göra?

dogwalker
0

Dricker jämt kaffe med kokosolja på kvällen, sover som en stock till klockan ringer.

Är nog olika hur man reagerarGlad

[tick]
0

Kokosolja är rikt på MCT (medium chain triglycerides) som "hoppar över" den vanliga förbränningsvägen för fett och går snabbt direkt in i levern och omvandlas till ketoner som är perfekt bränsle för hjärnan. Man kan också känna sig extra varm eftersom det blir en hel del värme som biprodukt. Det är kanske på grund av detta en del får svårt att sova.

Chinilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För min del undviker jag kokosolja på kvällen pga att hjärtat slår mycket hårdare efter intag av kokosolja (åtminstone för mig), och när jag imundigat detta strax innan läggdax så får det till följd att jag inte kan sova. Hjärtat dunkar så hårt att jag helt enkelt inte kan koncentrera mig. Vet inte vad det beror på. Det är precis som att den får jobba mycket hårdare. Har absolut ingen aning om vad som är orsaken till det. Sedan gör även värmen som blir pga kokosoljan att det också kan bli svårare att sova. Under andra tider på dagen däremot fungerar det bra, då stör det mig inte på samma sätt om hjärtat slår hårdare. Jag gör ju så mycket annat då att jag inte lägger märke till det lika lätt och störs av det då.

totten
0

Tack för era svar!

Ja jag var orolig och snurrade runt i många timmar. Men i dag har jag inte tagit ngt efter 1800.

Sov gott!

Wildrat
0

Som du märkte så kan det ge sömnstörningar. Det kan också ge illamående och magsmärtor, inte nåt man vill ha på natten…