Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2649 ggr
[leo006]
0

Leos tråd

Hej

Är en tjej 20 år som varit kostintresserad i flera år uppvuxen på mellanmjölk och bregott, smör i maten (tackar föräldrar för det). Har alltid varit smal men nu lyckats vända den värsta undervikten genom ett högt intag av kolhydrater i kombination med mycket träning. Fick för en vecka sedan diagnosen glutenallergi och det förklarar de envisa magproblemen och brist på energi/livslust (till viss del vet att det finns mer som bidrar där). I vilket fall väljer jag att starta en egen tråd. Behöver verkligen hjälp och motivation till att klara av att inte äta gluten och de vidriga glutenfria altenativen kommer jag inte äta bortsett från rent havre.

Jag tror inte på 100% strikt lchf men vet att det inte gynnar mig att äta kolhydrater med snabbt gi. Har koncentrrationssvårigheter och Depression vilket båda förvärras av snabba kolhydrater. Tänkte börja morgonen med havregrynsgröt och gammaldags mjölk. Luncha med protein, fett, någon potatis och grönsaker och middag samma som lunch fast med majs som stärkelsevara. Mellanmål blir gammaldags mjölk och äpple eller nötter. Tror det är bra att veta på ungefär vad man ska äta så man slippër inpulshandla. Tycker ärligt det känns som en befrielse att få glutendiagnosen. Blir en måste nu att ta tag i sin hälsa.

crinalina
0

Hmmm, du har ju uppenbarligen ett flertal olika bevis på att kolhydrater i olika form inte är bra för din kropp, ditt huvud eller ditt humör så varför envisas med att fortsätta äta en massa kolhydrater? Den kost du beskriver att du tänker äta är inte mycket till lchf, det enda som platsar ordenligt är proteinet och fettet. Resten är bara kolhydrater i olika form. LCHF innebär ju lite kolhydrater och mycket fett. Sen måste man hitta sin egna gyllene väg i det och en del äter grönsaker tex. Det får man prova sig fram till.

En kombination av mycket kolhydrater, oavsett om de är snabba eller långsamma, och fett är inte nyttig. Läs på om LCHF ordentligt och vilken påverkan kosten har på blodsocker och insulin, humör och annat. Sök på sajten om olika ämnen inom det, det finns väldigt många bra trådar med en massa information. :D

Lycka Till!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[leo006]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaret tänkte en portion gröt med hallon och mjölk 30gram kolhydrater sen middag och lunch högst 25gram per måltid och sen lite mjölk och max ett äpple som frukt kommer lite över 100gram kollisar på en dag radikal minskning jämfört med 450 fram som jag vräkte i mig idag. Vet att mina odds att klara av att bryta mönstret ökar om jag inte nollar direkt så målet är att ligga under 100gram till en början

Ians
0

Håller med #1

crinalina
0

#0 Visst är en minskning av kolhydraterna från 450 gr till ca 100 gr  en bra förändring, men det är fortfarande inte LCHF, ligger du över 100 gr per dag är det inte ens LC, dvs lågkolhydrat. Har du läst på någonting om LCHF eller är det mer någonting som du hört talas om? Vet du någonting om hur kroppen fungerar och reagerar på kolhydrater, protein och fetter? Vet du någonting om vilka näringsämnen som finns i vad?

Det är jättebra att du vill förändra din kost för att må bättre, men det är viktigt att du förstår vad det är dugör och hur det påverkar dig. Att du ställde frågan här visar att du har ett intresse för att lära dig, vilket är ett steg i rätt riktning.

Men som sagt, du måste ta reda på det innebär och framförallt, VAD lchf faktiskt är.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

[leo006]
0

Har bra koll på näringsämnen i mat och hur kroppen reagerar på protein, kolhydrater och fett har läst om vad som är tillåtet och inte. Ska köpa på mig massor av grönsaker och kasta ut havregrynen och potatisarna så äter jag lchf. Har helt förlitat mig på havregryn, ris, potatis, russin och annat och då blir det inte plats för grönsaker. tror att om jag får äta mycket grönsaker för tuggmotstånd, fiber och att det ser fint ut på tallriken blir det enkelt att släppa spannmålen och frukten.

cnidaria
0

Hej och välkommen hit. Vad skönt för dej att få en diagnos så du vet vad du ska undvika. Klarar du havre och vill äta det så gör det. Man brukar säja att gränsen för fettdriften är max cirka hundra gram kolisar per dag och var du tar dessa ifrån kommer du säkert fram till såsmåningom. Om du har tendens till undervikt kan du säkert äta fler kolisar, men det är oxå möjligt att när din tarm blir läkt och kan absorbera näringen bättre, så kommer din vikt öka ändå. Lycka till!

Ians
0

Jag tror också att din under vikt i första hand beror på din gluten intolerans…

Avmagring är en av symtomen på det….så det skulle troligen vara bättre att helt avstå från spannmåls produkter under ett tag för att tarmen skall få läka sig…..

Havre anses ju gåan…men inte för alla..det beror på hur skadad din tarm är redan…

Försök kanske ett tag med bara Lchf diet, eftersom du är inne på det….och se om du får mer energi och går upp i vikt av det….med ett tag menar jag minst ett halvår.

Med din undervikt så kan du ju tillåta dig mer kolhydrater..trots allt.

Sedan ser du om du kan lägga till ex havre o fortfarande må bra i magen…om du känner att det är det du vill..

Men ge magen en chans att läka först….

Dietisternas råd handlar iförsta hand om vad svenskar äter normaltsett och att plocka ut det som går att äta för Gluten allergiker…

Hade de höjt blicken lite o tänkt lite annorlunda så hade de förordat en diet utan Gluten alls under ett längre tag för att få en läkning av tarmsystemet först…Därmed inte sagt Lchf prompt Oskyldig…men helt gluten fritt iaf…

[leo006]
0

haft en bra glutenfri och relativt kolhydratfri (under 100gram) dag utan avsteg. Tackar gammaldags mjölk för det. Världens skillnad mellan den och mellanmjölk som smakar vatten och mättar därefter

crinalina
0

Bra gjort! :D Visst är det en enorm skillnad på mat med riktigt fett i och mat utan fett :D. Själv har jag grädde i mitt kaffe varje morgon nu, första gångerna tyckte jag inte direkt om det, men nu tycker jag det är mumma. Jag bor i Spanien så jag har inte tillgång till Gammaldags mjölk, om det funkar för dig så kör på med det.

Du verkar ha bra koll på läget och du verkar veta vad du vill tycker jag. Fortsätt skriv i tråden hur det går för dig (om du vill förstås), är alltid kul att följa och du kan få svar och stöd om du behöver det.

Grattis till en bra dag! Som redan nämnst så gäller det ju för dig att hitta DIN gyllene väg i det hela, men det fixar du. Lyssna på vad kroppen mår bra och dåligt av så lär du dig snart vad som funkar för dig.

Ians
0

Underbart! hoppas din mage mår bättre på sikt av det!

[leo006]
0

Andra dagen och en reflektion

Gick i en mataffär och tittade, luktade och vandrade… insåg att det inte finns så mycket mat. Det mesta är förfalskat, kemiskt, manipulerat, konstlat, förstört. Det borde finnas en riktig mataffär med mjölk direkt från kossan, smör, kallpressad olivolja, frukt, bär, grönsaker, hela korn (glutenfria), kött, fisk och ägg. Där skulle jag bli stamkund. I ärlighetens namn borde karamellkungen inte säljas i en mataffär utan i en godisaffär. vem förutom Livsmedelsverket kan förespråka socker som en naturlig del i människans kost?

crinalina
0

Tyvärr ser det ut så i större delen av västvärlden, tror nog ändå att Sverige är ett av de bättre länderna på den fronten. Här i Spanien har vi betydligt sämre utbud på bra och rena produkter än det är i Sverige. ja förutom en del frukt och grönsaker, och fisk förstås.

Visst är det fascinerande vilka insikter man kommer till när man börjar bli medveten om vad man stoppat i sig förut? Och smaklökarna förändras, jag brukade älska pasta, nu brukar jag stoppa en i munnen för att kolla om den är klar, när jag kokar till sambon, men jag tycker det är så äckligt så jag måste spotta ut den. Jag brukade ha massor med socker i kaffet, idag har jag en tredjedel av vad jag brukade ha och det börjar smaka för sött nu så snart är jag utan helt. (Fast det är inte riktigt socker utan sackariner jag alltid använt) Jag brukade tycka om öl förut, men till och med det är för sött. Tur jag bor i Spanien där jag kan dricka tinto de verano, då får jag i mig mindre än ett halvt glas rött vin per glas jag dricker och ingenting mer som innehåller någonting av kolhydrater. :D

Bra jobbat Leo, fortsätt så här så kommer du snart att märka en enorm skillnad för din mage och din kropp i helhet.

[leo006]
0

Ok. Är besviken på mig själv har fortsatt kolhydratsfrosseriet och är på väg mot magens undergång (ont är förnamnet). Har dessutom en riktigt usel läkare som efter fått gastroskopisvaren gått vidare med testeriet och nu är jag tydligen veteallergisk och inte glutenallergisk och det är han säker på kan tilläggas. Veteallergi är tydligen ovanligt och svårt att diagnostisera och ska få träffa en dietist nästa vecka som ska hjälpa mig med kosten. Är det en margarintyp kan jag lika gärna gå därifrån direkt:)

I alla fall är det dags att bryta negativa kostvanor. Är glad för det inte är gluten men samtidigt är det vete i precis allt, eller vetestärkelse eller kan innehålla spår av vete. Haha, sockerberoendet talar för sig själv. Kan äta den helt vetefria kosten lchf och ska göra det en vecka. Ser fram emot abstinensen;)

Beate
0

Jag skulle nog kalla det för lchf/lågkolhydratkost om man ligger på 100 g kolhydrater eller lägre… man behöver inte maxa fett och ligga på 5 g kolh/dag, det är mest om man är diabetiker eller sockerberoende som man behöver vara extra strikt tycker jag.

Här har du en läsvärd text om att läka sin mage/tarm. Kanske den kan hjälpa till att boosta motivationen till att avstå från spannmål.

http://thehealthyskeptic.org/9-steps-to-perfect-health-5-heal-your-gut

Den artikeln är steg 5 av 9 och jag måste säga att alla delar är väldigt läsvärda, har bekräftat mycket av det jag själv tycker och även öppnat upp ögonen för en del nya saker. Handlar om mat, näring, sömn, stress, träning etc. Helhetspersektiv på hälsa helt enkelt.