Chokladkaka
Igår va jag sugen på kladdkaka, ville göra en kaka med endast kakao i eftersom jag inte hade någon choklad hemma och de recept jag hittade här hade alla choklad i också så jag hittade på ett eget recept. Den blev inte ett dugg kladdig men väldigt god. Nästa gång ska jag testa med mer smör och ägg i :)
drygt 2 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
drygt 100 gr smör
2 mtsk kokossmör
0,75 dl sukrin
knappt 1 tsk vaniljpulver
4 mtsk kakao
2 ägg
Smält de två olika smören i en kastrull, lös därefter upp sukrinet i smöret och häll ner vaniljpulvret i smörblandningen. Blanda de två olika mjölsorterna med kakaon. Separera äggulorna från vitorna och vispa vitorna tills det blir fluffigt. Blanda i de torra ingredienserna och äggulorna i smörblandningen och vänd sedan ner det i äggvitorna. Grädda i mitten av ugnen, 200* i 15 minuter.
http://lindassmultron.blogspot.com/2011/07/kladdkaka-pa-mandelmjol.html
Jag serverade den med varma hallon med en gnutta sukrin och vaniljpulver i samt vispad grädde.
Sambon tyckte att han saknade sockret lite så vill man ha den sötare så kan man väl ha i lite mer sukrin. Jag tyckte den blev bra men kanske lite väl mycket kakao. Om man inte vill ha den kladdig skulle jag tro att det även funkar bra att ha i nån tsk bakpulver i smeten.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
hmmm… den blev inte ett dugg kladdig, men om man inte vill ha den kladdig kan man ta bakpulver? Det verkar lite motsägelsefullt
om man vill ha den kladdig då?
mina chokladmuffins blev kladdiga, tror det handlar om ugnstid.
haha, ja, jag menade att om man tar mer smör och ägg som jag tänkte göra nästa gång och inte vill ha den kladdig (som jag vill) så kan man nog ta i lite bakpulver. det blev inte riktigt klart där nä… :p
jo, det kan nog handla om baktid men jag hade ändå bara inne den 15 minuter, vilket jag tycker är väldigt kort. när jag kollade till den efter 10 minuter så va den alldeles för kladdig, dvs kladdig ända ute i kanterna.
tistelflikkan

Du har inte testat chokladkakan på nytt med mer smör och ägg???
Är nyfiken på receptet… 
haha! ne, inte än. men du kan ju testa om du vill och rapportera :)
tistelflikkan

Kladdkaka ska bara gräddas 8-10 min högst. Är kladdig när man tar ut den men "stannar" av eftervärmen. Så jag tror att den stod inne alldeles för länge för att bli kladdkaka.
jaså? min vanliga kladdkaka är inne i ugnen 20 minuter och blir perfekt.
tistelflikkan

Jag gissar att mtsk är det samma som msk (matsked)?
Sen måste jag fråga vad "vaniljpulver" är? Jag ser det i många sammanhang och jag tar för givet att det inte är vaniljsocker. Tror inte heller att det är pulver från marsánsås och inte att det bara är vaniljfrön. Nu är jag tom på idéer om vad jag tror att det INTE är…
I somras köpte jag en påse (på ett torg i Nässjö) med vanilj - svarta frön. HUr använder jag det? Jag har aldrig använt annat än vaniljsocker för vaniljsmak förut. Och Marsán till vaniljsås förstås. :) Men det var innan LCHF det.
Tips uppskattas!
vaniljpulver är pulvret ifrån vaniljstången.
Eg vaniljsocker utan florsocker.
Finns att köpa i välsorterade livsmedels butiker och hälsokost.
alltså hel torkad, samt mald, vaniljstång. Madagaskarvanilj den som kallas bourbon, dvs den finaste sorten.
Det är en liten ljusbrun kartong med en glasburk i.

Då är det troligen vanljpulver jag har. Det är små svarta "frön". Hur doserar man den i förhållande till vaniljsocker?
svårt att säga, jag tar kanske en halv tsk i en stor äggmjölk; ca 3-4 dl. Beror väl lite på vad man har det till. Somliga tycker inte det ger smak alls eller väldigt lite men jag tycker det ger bra med smak.
Fast nog tycker jag det är ett ganska fint brunt pulver, skulle inte kalla det svarta frön.

Du har så rätt, Pennylane1, visst är det ett fint brunt pulver! Det står till och med vaniljpulver på etiketten…
Pinsamt.
13 kr för 15 gram är det ok? Jag köpte den på torget i Nässjö, som sagt, och alla kryddor låg i små plastpåsar…
De kommer härifrån: www.krydderikrokus.se
Tack för all hjälp! Nu är man "nybildad". 

Jag köper mitt "pulver" på större Ica affärer, 100% Ekologisk Vaniljpulver 10g för ca 30:-

Tror att krydderikrokus också är ekologiska. :)

Har du någon innehållsförteckning på den? på min står det "mindre än 1g kolhydrater"

#15 om det är mig du frågar och om vaniljpulvret så står det bara:"Ingredienser: Torkad och malen frukt från tropisk orkidé."
Det kanske står något på hemsidan? Annars kan du ringa och fråga dom. Deras nr står på hemsidan ( kolla inlägg #12). Jag har för mig att hon jag köpte påsen av sa att krydderikrokus bara har "rena" produkter.
#7 yes! det ska vara matsked… hrm.. :)
tistelflikkan
jag tror ju knappast man behöver bry sig om kolhydraterna i vaniljpulver, det är ju inte precis så att man äter några mängder…
okej! idag har jag testat att modifiera receptet lite. eftersom jag inte hade tillräckligt med kakao hemma så körde jag halva receptet och körde i muffinsformar så det går ju inte riktigt att jämföra. hade fortf i två ägg och hade i två rejäla klickar kokosfett, kanske 3-4 msk samt 50 gr smör och två ytterligare klickar smör så kanske 75 gram totalt. körde dem i 175* och kollade dem ofta. inte helt säker på tiden, men skulle gissa på 10-15 minuter. de va lixom helt smetiga och vips så va de mer "muffinsaktiga". har provsmakat en nu, den hade inte helt svalnat dock. den va svampig i konsistensen med lite kladd.
funderar på att testa med bara mandelmjöl nästa gång och skippa kokosmjölet, det känns som att det gör att det blir mer "brödigt" och det kanske är därför de blir sådär lite svampiga..?
tistelflikkan