Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4263 ggr
anki25
0

Kinamat och popcorn!

Kinamat (stora grillade räkor inget ris) och popcorn tåler jag inte att äta längre efter att jag har börjat med LCHF (start 8 nov 2011). Jag mådde dåligt efteråt. Efter popcornen tog det en hel vecka att blir OK. Efter räkorna tog det en måndad.

Innan LCHF då mådde jag dåligt av vetemjöl. Sista gången jag åt fläskpannkaka tog det en hel vecka att blir OK. Jag är inte glutenintolerant enlig alla prover?!

Är nyfiken om någon annan har blivit dålig av att äta ute/syndat med något!

shamani
0

Kommer du från framtiden? Ditt startdatum är först i november i ÅR och nu har vi faktisk juli. Flört

Annars har jag klarat mig när jag ätit ute, de få gånger jag har hänt. Kan räkorna ha varit dåliga?

kaisakavat
0

Kinamat innehåller ofta nåt 'halvkilo' glutamat. Kan det vara det du reagerat på?

Om du inte tålde vetemjöl innan LCHF är det väl inte så konstigt att du blir jättedålig efter att ha avstått länge. Det är inte heller konstigt att 'avsteg' generellt ger reaktioner. Kroppen får väldigt mycket att hantera - att joxa hit och dit..

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, just det! GLUTAMAT kan man inte tjata tillräckligt om!!!

Det är faktiskt ett nervgift. Trots det så förekommer det nästan överallt i färdigmat från korvmacken och färdigmat i frysdisken, fast där är det ju nästan alltid för mycket Kh också, som vi tittar efter och aktar oss för. Men även grillad kyckling - tyvärr så sänker det skinnet som annars är så gott.

chrand
0

Här i stan har Hemköp slutat med glutamat i sin grillade kyckling.

yvonnel
0

Här i vilken stad? Det skulle ju premieras på något sätt att någon affär tar såna friska fina beslut. Hoppas att dom själva vet att göra reklam om det.

Kanske det gäller Hemköp överlag, dom finns ju här i Göteborg också.

chrand
0

I Karlskrona och nej, de gör ingen speciell reklam för det. Förr kryddade personalen själv kycklingen och då var den jättegod men så fort det var extrapris på den smakade den sämre. Då berättade personalen att de fick den färdigkryddad vid dessa tillfällen och de berättade även att den innehöll glutamat. För ett tag sedan fick de inte längre krydda i affären (sparkrav) så jag slutade köpa kyckling där tills personalen en dag berättade att de tagit bort glutamaten. Men den är fortfarande inte lika god som förr…

Och det är inte affären utan kronkyckling som tagit bort glutamaten.

yvonnel
0

Tror att jag ska skriva till Kronkyckling och tacka!

Det räcker bra med salt och peppar till kyckling, möjligen lite paprika, men det ska vara med från början så att det naturliga fettet utvecklar smaken.

kaisakavat
0

# 6 Har Kronkyckling tagit bort glutamaten?? FörvånadGlad

Intressant - då måste jag ju kolla i affärerna, kanske man äntligen kan 'lata' sig nån gång när man är vrålhungrig - och köpa färdiggrillat!

Hemköp finns inte här - så vi får hoppas andra affärer tar därifrån.

parsley
0

Susanna Ehdin (har tyvärr ingen länk eller litteraturhänvisning, eftersom jag bra läst och lagt på minnet) säger att sjukvården upptäcker ytterst få glutenintoleranta. Det kan vara så få som 1 av 10 som egentligen är glutenintoleranta som får en diagnos av sjukvården. Eftersom sjukvården rekomenderar mjölmat (och samhället i mångt och mycket är eller har varit baserat på att vi ska äta mjölmat) så kanske det inte är så konstigt att det inte finns någon större vilja att diagnosticera "lindrig glutenintolerans" inom vården. Man kan alltså vara överkänslig mot gluten utan att ha diagnosen glutenintolerant från sjukvården.

Slarvar jag så mår jag dåligt på ett eller annat sätt. Det kommer som ett brev på posten i form av muskelvärk eller en rejäl förkylning.

chrand
0

Nu vet ju inte jag om de tagit bort det i alla deras produkter. Jag brukar inte köpa prefab-produkter men just Hemköps grillade kyckling var så himla god så jag köpte den när jag kom hem sent från jobbet och ville ha något snabbt.

Digital
0

När jag började med LCHF så ät jag kinamat en gång efter nån månad, skippade riset men åt av det andra. Friterade räkor, jordnötsås, inget sötsurt.

Dagen efter vaknade jag och trodde verkligen jag skulle spy :( fyfan vad dåligt jag mådde i ett par timmar på morgonen.

Jag försöker undvika glutamat och andra "smakförstärkare" när jag köper färdiglagat. Lite synd att det är fullt av sånt i nästan alla kryddblandnigar man kan köpa typ tacos. Men Kruddhysets kryddblandningar, där står det inte med på innehållsförteckningen.

Jag köpte två grillkryddsblandningar och det verkar som att dem är fria från annat än bara kryddor. Man får ta mer än såna från tex  santa maria och jag får inte samma reaktion att jag äter för mycket som jag gör när jag har andra kryddblandningar med bla glutamat osv