Tipsa mig! Hur få i sig kokosolja?
Halloj människor! Kan någon vänlig själ tipsa mig om hur jag ska få i mig den otroligt nyttiga kokosoljan??
Gillar kokos men allt blir ju läbbigt när man överdoserar och den terapeutiska dosen 3-4 msk/dag känns onekligen svår att få i sig…
Har försökt att äta en sked bara varpå jag genast höll på att kräkas, har gjort äcklande smoothie, har gjort musli med kokosolja och den känns bara läbbig… Det jag verkar klara är att värma oljan så att den blir flytande och bara trycka i mig den, detta dock med risk med ett evigt hat för kokossmak. HUR GÖR NI??? Vill verkligen få i mig den med tanke på dess hälsofrämjande egenskaper. Det finns ju även kokosolja som inte smakar kokos, t.ex. cocosas olja som man kan steka i, men vad jag förstår så är inte dessa riktigt lika nyttiga.
Upplys mig och jag blir glad!!
// Lolivia
Kokosfett utan smak är visst lika nyttigt. T ex Biofoods ekologiska som är mycket billigare än Cocosas. Det som inte är så nyttigt är det kokosfett som finns i silverpaketet och som är härdat.
Om du dricker kaffe eller te så prova att ha i lite. Men börja inte med 3-4 matskedar (om du nu tror att du behöver så mycket).
Jag började med kanske ½ tesked och har successivt ökat till 2 tsk i en kopp grönt te med fruktsmak. Lägger till 1-2 tsk grädde och det smakar ljuvligt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder kokosfett utan smak och brukar lägga en klick på varm mat, t.ex. om jag gjort omelett. Däremot så brukar jag sällan steka i det. Jag använder det också i kaffet ibland, där det verkar lägga sig som en yta överst och bara om man rör omkring så ser man fettpärlorna. Det påverkar inte smaken alls tycker jag. Börja med litegrann och öka sedan mängden gradvis.
Åh! Tack för era svar!! Om det är så att t.ex. Biofoods ekologiska kokosfett utan kokossmak är lika nyttigt som Cocosas med smak (som jag äter) så är ju problemet löst! Det är just denna ständiga smak av kokos som gäckar mig, särskilt eftersom jag dessutom använder kokosfettet som bodylotion. Känner mig ju som en flottig palm tillslut =) När jag började med det så hade jag det bl.a. i kaffet och tyckte att det var ganska gott men nu står det mig upp i halsen och man vill ju inte bli less på en smak som man egentligen gillar. Nu blir det utan smak att förtära och med doft/smak till kroppen (luktar ju gott! =)
3-4 msk/dag siktade jag på bara för att det står så på burken, har aldrig lyckats få i mig så mycket varpå jag trodde att det kanske var meningslöst =)
Tack igen! // Lolivia
Du kan ha kokosfettet i all varm vätska, alltså kaffe, te, sås osv. Enklast är att använda den smaklösa, den konkurrerar ju inte med nåt annat plus att man inte kan tröttna på den.
Vill du inte ha kokosfettet varmt så kan du (nån gån iaf, särskilt om du inte är sockerberoende) göra tex ischoklad. Ta hälften kokosfett och hälften choklad med hög kakaohalt (eller lite mer kokosfett än choklad). Smält och häll upp i små formar. Ät ett par stycken åt gången…
#3 Men till kroppen kan du utan tvekan använda det i silverpaketet - så mycket billigare!
Jag tycker att den flottiga ytan på kaffet blir lite jobbig….så jag tar en msk kokosolja i munnen och sköljer ner det med kaffet …så är det klart!
Men det där tipset med ischoklad låter också gott! 

Jag brukar dricka äggmjölk med kokosfett i. tycker personligen att den är godas kall men går ju även dricka varm. om du inte vet vad äggmjölk är så sök finns en uppsjö av recept.
Åh! Tack för alla tips!! Vad gulliga ni är! Mitt problem är ju själva kokossmaket… Gillar ju kokos men jag vill ju inte leva i en kokosorgie för det =) Försöker att variera mig så mkt som möjligt vad gäller allt för det blir samma sak om jag äter omelett till frukost varje dag, till slut får jag ju kväljningar om jag tänker på ägg. Min syster började med LCHF men slutade efter ett tag trots hälsovinster just p.g.a. att det blev så att det ända hon åt var ägg, broccoli, brie, bacon, avocado och makrill, dag ut och dag in. Vi har ingen fantasi vad gäller mat och är dessutom vansinnigt ointresserade av att laga mat så jag har verkligen gått in för att skärpa mig och laga olika rätter så att jag inte fastnar i att äta samma. Tilläggas bör att det faktiskt går bättre nu när jag inte är så hungrig och arg när jag handlar. =) Äter definitivt mer varierat nu än innan LCHF faktiskt…
Avslutningsvis kan sägas att jag tror att kokosoljan utan smak kommer att vara revolutionerande!! Ska även testa ischokladen! =)

Jag äter inte kokosfett/kokosolja och mår hur bra som helst.
Halloj Crand! Är övertygad om att man överlever även utan kokosolja! =) Anledningen som gjorde mig så peppad var att jag läste om dess goda effekter för immunförsvaret (är förkyld ungefär exakt hela tiden) plus att det kan vara bra för personer som har underproduktion av sköldkörtelhormon vilket jag har… Har dock tydligen väldigt lite underproduktion och äter bara 25 mikrogram Levaxin/dag och har efter det "perfekt" ämnesomsättning enligt prover. Mår mycket bättre av denna extremt lilla dos Levaxin men jag har läst om folk som sluppit Levaxin helt med kokosoljan så jag blev sjuuukt nyfiken. =)
Ett tips för att variera maten är att laga mer än man behöver…frysa in en eller två portioner…
så har man till dagar när man inte orkar laga o mest har lust att öppna sin "85e" tonfisk burk den veckan!
Eller när man måste ha mat NU!
varför är inte tex cocosas utan smak lika nyttig?
nyfiken
blev jag allt där!

#10 Ok. Det brukar ju vara så att tror man på någonting tillräckligt mycket så fungerar det…
Tyckte bara att det lät hemskt att du skulle behöva tvinga någonting i dig som enligt min uppfattning är överreklamerat.
Halloj Frökennilssonskök! Jag säger inte att den är mindre nyttig, jag bara undrade ifall den var det eller inte =) Har läst någonstans att den som smakar kokos ska vara "the real deal" men folk här svarar att det är egalt vilket passar mig utmärkt.
Chrand: Håller med dig… Tycker också att det är vidrigt att pressa i sig något som man inte gillar… Därför jag undrade om det fanns mer aptitliga sätt som man kan få i sig den på med tanke på den omskrivna nyttigheten… Om jag fortsättningsvis tycker att det är lika läbbigt så kommer jag inte att plåga i mig den =)
Den med smaken är det lite vitaminer och mineraler i, de försvinner när smaken tas bort. Men det är så lite så jag tycker det är försumbart. Det som ÄR nyttigt med kokosfett är just fettet och det finns ju i båda produkterna.
Kokosfett äter man för MCT (medellånga mättade fettkedjor) och laurinsyra, vitaminer och mineraler får man från maten…
# 14 men va bra
då fortsätter jag m det utan smak!! gillar det skarpt i mit kaffe lr äggmjölk!

#8 angående svårt att laga mat.
jag tycker att steka en köttbit o ha lite kryddsmör är lätt man blir mätt o gott är det.
nästa dag kan du ju ta kyckling ha på lite smör o ev grädde. in i ugnen .. vänta tills det är klar, inte svårt.
finns oändligt med saker man kan laga som både går snabbt o inte är svårt .
sen om man vill ha tillbehör så variera med typ blomkålsmos/ris eller broccoli, squars ja listan kan bli lång här med o varierad, släng in i ugnen med ost på o en skvätt grädde blir klar av sig själv.
Kokkosoljans nyttighet är underskattad, läste nyss en artikel om hur den har en reparerande funktion (och steriliserande) emot candidans härjningar. Det var en länk här i Kif för någon dag sedan.
Jag tar 2 tsk kokosolja (med smak) i mitt kaffe på morgonen och ev 2 tsk i en kopp te nån gång/dag. Jag smörjer också in det i ansiktet över natten.
Jag använder bara kokosfett utan smak - utom när jag vill göra godis. I kaffe, äggmjölk, o s v - och jag steker också i kokosfettet. Vill jag få en lite mer "brunbränd yta" tar jag både kokosfett och smör. Ibland tar jag nå'n tesked kokosfett 'naturell', bara så där… när kroppen säger till att den 'vill ha'! ;)
Ja, jag tror ditt problem är löst! Använd kokosfettet som smör + i kaffe eller thé, soppor m m. Jag gillar den lena känslan på läpparna när jag har det i kaffet (lite lipgloss-känsla!), btw :) Men jag vet ju förstås inte om du gillar läppglans… 
Det finns hur mycket som helst om kokosfett här på KiF - sök på kokosfett så hittar du mängder med trådar med information, tips och idéer i.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing