Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7252 ggr
frusvensson
0

LCHF i Spanien!!!

Hej!

Jag skall vara 3 veckor i Spanien på semestern!

Någon som har tips på hur jag skall hitta bra mat? Sist jag var där kunde jag inte hitta fet yogurt te.x. Fanns bara 4%

Andra bra råd?

Aliki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag var i spanien nyligen, hade kök och självhushåll. Det blev många ägg, bacon, skinka, ostar, boccorones men även färska räkor i stekpannan och mycket billigt gott kött på grillen…Några solmogna tomater och vin förstås…Tungan ute

Osötad grädde var svårt att hitta, men så småningom så..

Sindri
0

Jag bor i Spanien då och då och visst är det mycket som är hopplöst, men jag klarar mig rätt bra. Det svåraste är att motstå all färsk frukt!!!

På Mercadona finns Youghurt a la Griego, 10%-ig i små burkar. OBS - ta inte den sötade! På Lidl finns det 1-litershinkar och gott om goda, franska dessertostar. Bra kött!

Grädden är hopplös, bara 35%-ig, smöret är inte så gott som det ekologiska jag köper hemma.

Leta efter Macadamia-nötter. Frossa i avocado.

Serrano-skinka (liksom de flesta charkuterier) är ofta sockrad, man får ta med sig förstoringsglas till butikerna ovch leta, leta. På en kedja som heter MAS hittade jag en bra. Där kunde jag också köpa nymald köttfärs. Lite mager, men utan socker osh sojaprotein som den färdigförpackade.

Annars  är ju köttet fantastiskt - ät det med aromsmör av olika slag.

Här finns en tråd som det vore bra om fler delade med sig av sina tips i. LCHF utomlands

crinalina
0

Som fast boende i Spanien, så har jag slutat kolla alltför noggrant på varudeklarationerna. Men det beror ju på hur strikt man är också. Som Sindri skriver så finns det bra kött hos charkuteristerna, färsk fisk kan du köpa i de flesta vanliga matvarubutiker. Brittiskt riktigt smör kan finnas i butiker som SuperCor och SuperSol tex, inte på Mercadona. Den grekiska yoghurten som Sindri nämner finns i de flesta välsorterade butiker. Grädden funkar alldeles utmärkt även om den är mindre fet än den svenska, den bästa hittas av märket Hacendado vilket är Mercadonas egna billighetsmärke och den innehåller inget socker. Brittisk cheddar finns i de flesta butiker, iaf här där jag bor.

Mercadona har i stort sett bara inhemska märken och produkter, med en del undantag som tex ost, medans övriga kedjor är lite mer internationella. Titta gärna in i tråden som Sindri länkade till där du kan se fler tips och tankar.

Var i Spanien ska du?

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

frusvensson
0

Tusen Tack för alla bra tips!

Vi har ett hus i Torrevieja!

Där finns Lidl, Mercadon, DialPrix och Carrefour. Vet ni vilken butik som är bäst totalt sett eller handlar man lite här och lite där?

crinalina
0

Vi har vare sig DialPrix eller Carrefour här i Fuengirola där jag bor, så jag kan inte uttala mig om deras utbud. Men allmänt så får man handla lite här och där, oavsett om man äter LCHF eller inte, beroende på vad man är ute efter. Eftersom Mercadona är den billigaste butiken, och vi bor precis bredvid en Mercadona-butik, så handlar vi så mycket vi kan där. Vissa speciella varor som kött, bacon och en del annat blir i diverse olika butiker. Man får leta sig fram till sina favoriter helt enkelt. Sen beror det ju som sagt på hur strikt man är och hur strikt man behöver vara.

Dryckesförslag om man vill dricka någonting roligare än vatten är Tinto de verano med la casera. La Casera innehåller inget socker, inga kolhydrater eller annat som kan räknas. En skiva citron/och eller lime i, om man vill, en massa is och det är en perfekt sommardryck de varma kvällarna och nätterna här. De flesta restauranger har alkoholfritt vin att välja om man inte vill ha alkohol, vet dock inte hur sockerhalten är i dem.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sindri
0

Någon tipsade mig om riktig grädde på Carrefour! Och creme fraiche!

Jag handlar olika saker på olika affärer. Man får lära sig vad som finns var. Mest handlar jag på Mercadona - där finns finfina macadamia-nötter. Och deras rostade mandlar med salt. Mums! Däremot har jag inte hittat några riktigt fina oliver där.

Frukt och grönsaker handlar ofta jag hos lite olika små "hål i väggen". Mercadona körde ett tag med allt grönt förpackat, men har tack och lov slutat med det så nu kan man köpa squash, aubergine o dyl. I grönsaksdisken på Merca finns också fina färska dadlar utan socker. Deras egen mörka choklad är OK - och billig. Äggen bra!

På vår Merca finns en jättefin fiskdisk - däremot är allt kött förpackat.

Jag är en passionerad svampplockare och tar alltid med mig torkad svamp ner och gör goda svampsåser till maten.

DialPrix känner jag inte till.

Är du inte för kinkig med socker (och lite konserveringsmedel) så prova korven som heter Fuet - väldigt god, men jag kan bara ta någon skiva av den, tyvärr.

Kokosfett har jag bara hittat jättedyrt Cocosa i Spanien så det tar jag med. OBS - det går inte i handbagaget om du inte packar i 1dl-burkar.

kaisakavat
0

Jättebra tråd och tips! Spanien hägrar.. Cool

crinalina
0

Creme fraiche finns även på Mercadona, den heter Nata fresca och finns vid smör och yoghurt i 2 dl burkar (vita och orange), kokosfett har jag inte hittat någonstans förutom i en av de skandinaviska butikerna vi har här, och det är den silverförpackade.

På "min" Mercadona finns förutom en jättefin fiskdisk, även en jätteliten köttdisk som jag aldrig provat. Allting annat i köttväg är färdigförpackat där. Kycklingen är för övrigt en av mina favoriter, den är både billig och färsk, inte så fet förstås men det väger jag upp med smör eller gräddsås. Är du inte jättekänslig så finns det många olika färska korvar som kan prova, de ligger runt 8g kolhydrater/100 gr och ca 20gr fett/100gr. Helt okej någon gång ibland för variationens skull.

Sindri
0

#8 Men varför har inte min Merca det?? Jag har frågat flera gånger, men de skakar bara på huvudet. Är det President? Det är den jag köper på MAS när den finns inne.

Rostas
0

Vi brukar hålla oss i spanien några veckor per år, företrädesvis på turistorter där det inte alltid är så enkelt att hitta det man vill ha till rimliga priser så vi brukar helt enkelt ta med från Sverige. 20 paket bacon som är nedfrysta vid resstart tex…hårdostar är också enkelt att ta med och en hel del annat, väldigt mycket klarar några timmar i resväska. (Införselregler får man kolla upp själv!)

Sen njuter vi naturligtvis av det inhemska utbudet med kött o fisk, grönsaker samt de goda salamikorvarna mm.

crinalina
0

Sindri, märket är Hacendado, dvs Mercadonas egna märke så det borde ju verkligen finnas även i din Merca. Att däremot fråga efter någonting i spanska butiker är ingen större idé, man kan ha turen att få ett riktigt svar men risken är stor att de inte ens lyssnar på vad du frågar efter. Spanjorer är i allmänhet väldigt dåliga på att lyssna, men väldigt duktiga på att prata. :D

#10, om ni brukar vara på turistorter borde det även finnas ett ganska bra utbud av importerade varor, här där jag bor på solkusten kan man hitta fantastiska brittiska cheddarostar i varenda matbutik i stort sett, tom på Mercadona som normalt sett bara har inhemska varor. Bacon kan man ju alltid köpa hos charkuterierna om man vill vara säker på att det inte innehåller socker och konserveringsmedel, men även det brukar finnas i de flesta butiker. Den tunna, mer svenska finns på Mercadona, de tjockare danska och brittiska på många andra butiker. :D Men man får ju leta lite och shoppa lite här och lite där, men så funkar det med allt här i Spanien. Inget är enkelt och snabbt gjort :D Man är tvingad att ta det lugnt. vilket är underbart. :D

Sindri
0

#11 OK - jag har superkollat alla mejerihyllor, men skall göra ett nytt försök och fråga, fråga, fråga.

Men jag överväger allvarligt att ta med lite frusen grädde ned…..

crinalina
0

Det är inget fel på grädden här, förutom att det är lite mindre fett i den än i den svenska. Det är samma där, Hacendado är det som gäller, den blå förpacknngen. Finns i enlitersförpackning. Creme fraichen står oftast vid smör och yoghurten, i alla Merca-butiker jag varit längst upp i vänster hörn på någon av sidorna. Vit och orange burk och det heter Nata Fresca. Båda kostar ca 1,10 euro. :D

frusvensson
0

Tack alla för jättebra tips!

Någon som vet om man kan köpa Aloe Vera av bra sort att dricka i Spanien? (borde ju finns :))

Jag dricker själv av Forever Living products.

crinalina
0

Jag har ingen aning, men jag antar att det finns på hälsokostbutiker, om du kan hitta någon sådan på din ort. Själv använder jag bara färsk Aloe Vera :D, det är fantastiskt för en massa olika saker. Bla för om man bränt sig i solen (vilket jag inte gör längre, men ändå), men också för att ha i te, vilket ger en massa bra ämnen och är bra för magen. :D

Sindri
0

Jag har hittat en hälsokostbutik, men vilka priser de har på en del varor!!!
Även om Aloe växer bra i Spanien så tror jag inte de har någon tillverkning av aloe-produkter där.
På marknader kan man hitta billiga produkter, men jag är tveksam till deras kvalitet.

frusvensson
0

Jag har sett aloe vera krämer och gel på Farmacia men vet inte om det finns drickbar juice där? Har aldrig sett hälsokostbutiker?

crinalina
0

Här där jag bor har vi flera hälsokostbutiker, men jag har ingen aning om vad de har för utbud. Precis som du säger Sindri så finns det, såvitt jag vet iaf, ingen Aloe Vera produktion här och om det finns så går det på export som så mycket annat här. I övrigt så tvivlar jag på kvaliteten på alla Aloe Vera produkter, specellt när den färska varan är både billig att skaffa, enkel att sköta och ser trevlig ut. :D

Sindri
0

Ja - men för att göra juice tror jag man måste veta vad man gör. Det går inte bara att äta gelen i bladen. Men det kanske går att ta reda på hur man gör.
Fast jag tror det finns bättre sätt att hålla magen snäll än att använda aloen invärtes?

crinalina
0

Visst går det att bara äta gelen i bladen! Det är ju det bästa. Du kan äta den rå som den är, dock inte bladen då de är lite lätt giftiga, eller ha det i en mugg te eller i mat eller vad du nu vill. Det gör jag flera gånger i veckan. Var har du hört att man inte kan äta gelen?

Sindri
0

Jag har läst någonstans att den är så stark, så den innersta gelen brukar jag skrapa bort innan jag använder bladen på sår o dyl.

Jag använde den en gång på utslag på foten och fick nästan som lite brännskador. Kan det vara olika på olika sorter? Jag har en Barbadensis men också flera andra sorter bl a en stor som jag tagit hem från Spanien.

crinalina
0

Jag har läst ganska mycket om att använda Aloe Veran a naturell och jag har inte läst någonstans att det ska vara stark, jag har aldrig upplevt den stark i vare sig smak eller lukt heller. Juicen tycker jag luktar hemskt och smakar inte nåt vidare heller. Aloe Veran finns ju i en mängd olika varianter och visst kan det säkert vara så att en del är starkare än andra, de sorter som odlas och oftast används i juicer och andra produkter är oftast de mindre bra och verksamma sorterna. Det är iaf gelen som INTE är giftig och i Asien äter dem den regelbundet. Det är för övrigt i Asien som Aloe Veran använts som läkemedel i tusentals år, både utvärtes och invärtes.

Att du fick nästan som lite brännskador när du använde det på utslag på foten kanske hade mer typen av utslag att göra än Aloe Veran i sig?

Jag har ingen aning om vilken typ av Aloe Vera vi har, jag vet att den funkar bra bara. Visste du förresten att Aloe Veran är en liljeväxt och inte en kaktus som kan tro. :D

Sindri
0

Hmmm….jag trodde den kom från Afrika.
Jag hittade en gång på biblo en mycket gammal och mycket tjock bok på engelska om aloe. Där stod att den är från Afrika ursprungligen, men visst kan den ha funnits i Asien också, eller förts dit redan med de gamla fenicierna eller nåt. Det berättades bl a att i Egypten hade man ofta en aloe hängande upp och ner ovanför dörren till huset/hyddan, och skulle man ut på resa tog man med en bit aloe. Om den hade torkat var det bara att blöta upp den och använda. Så vi tar alltid med lite i reseapoteket (om vi inte åker till Spanien).

De stora aloeerna hittade vi slängda på en ödetomt mittemot en villa. De var rätt torra, men vi packade in dem och flög hem dem och jodå, de tog sig så fint och förökar sig villigt. Verkligen en tålig växt. Det finsn aloeer i Afrika som kan bli manshöga, och jag har en krypvariant med väldigt små blad, så det är ett stort släkte.

De gamla vikingarna använde taklök, som ju växer här, för att behandla brännskador, den har ett folkligt namn som anspelar på det som jag inte kommer ihåg.

crinalina
0

Den finns säkert i olika varianter och former, finns tusentals av dem, på större delen av södra halvklotet, eller som här med ett något exotskt klimat. De har säkerligen använts på olika sätt och för olika anledningar i de olika länderna/världsdelarna också. Säkert är ju att det är en välidigt hälsosam växt på väldigt många sätt och jag tror att den är rejält underskattad i västvärlden. Ja, det är en enormt tålig växt, men vad roligt att fick liv i dem ni hittade efter flygresa och allt. Vi har bara en men den växer så det knakar hela tiden, vilket ju är tur. Vi tar delar av den ibland och planterar i mindre krukor och ger bort till de som vill ha i present.

Det är en väldigt intressant planta med många intressanta historier om sig.