Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5874 ggr
Linali
0

Varma mackor

Hittade det underbara lchf brödet i affären igår och tänkte våga mig på en varm macka till kvällen… Nån som provat och har tips? Kanske går att göra macka i toastjärnet med, det brukade vara mitt och sambons stående fredags mys innan lchf kom in i bilden… Den enda mackan jag saknat Skrattande

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du menar Nystart så äter jag det till frukost varje morgon (det ljusa). Rostar i brödrosten och det blir hur bra som helst. Det är lite svampigare än vanligt bröd men det märks ju inte när det är rostat. Tar en anings längre tid att rosta också.

Största risken med detta bröd är att man äter för mycket då det är riktigt gott…

Linali
0

Jo, det var supergott! Smakade en liten bit igår. Fast jag köpte ett mörkare bröd. Ska nog prova varma mackor på det och se…

yvonnel
0

Har ni prövat rökt kaviar + purjolök + riven ost iden ordningen, jag vet att inte alla kan äta kaviar, men ni andra.

Det funkar på bakplåtspapper också, utan bröd alltså.

[Pennylane1]
0

jag brukar rosta nystartbrödet lite innan jag gör varma mackor på det för att motverka det lite svampiga. Man kan göra krutonger till soppa eller sallad också, tärna, steka i smör och salta och krydda med det man vill, vitlök är ju gotteligott. Skivorna är ju lite små så hur det funkar i mackjärnet vet jag inte. Måste prova pronto!

Agnez94
0

Var har ni hittat detta bröd?

Laurel
0

Hur många kolhydrater innehåller det?

[Pennylane1]
0

det ljusa har 3,4 gram per skiva, det mörka 2,-nånting.  Sen finns ett med blåbär också, det vet jag inte, mittemellan kanske. Här på Hammarö finns det på Ica supermarket Lövnäs. Man kan säkert be sin butik att ta hem. Hos oss kommer det färskt på torsdagar och sen lägger de det i frysen efter ett par dagar.

Wildrat
0

#7 Blåbärsbrödet har mer kolhydrater så det går i princip bort. Fast det är fortfarande lågt på kolhydrater jämför med annat bröd…

#5 I Eskilstuna finns det på Ica Maxi och ibland på en annan stor ica-affär. Tror det finns med i icas sortiment så kolla på närmaste (stora?) icabutik om de kan ta in det.

byggarn30
0

Intressant, måste testas. Vad kostar det?

[Pennylane1]
0

30 kronor, tror det är ett tjugotal skivor, ganska små.

[ErikSvensson]
0

Man kan även beställa det på nätet (dock dyr frakt så man bör beställa rätt mycket och frysa in..)

OneManArmy
0

Det är klockrent nu på sommaren med spontan korvgrillning och liknande, funkar skitbra som korv och hamburgebröd :)

FatboySlim
0

Vill inte göra reklam, men om ni går in på deras hemsida (www.crabzone.se) så finns det en lista med butiker som säljer brödet.

//Freddie (http://sverigesfetaste.wordpress.org)

[Pennylane1]
0

www.carbzone.se går bättre Flört

negar
0

Ett tips är att göra smörstekta krutonger på det vita brödet, jätte gott i en salld eller som snacks….

[Pennylane1]
0

# 15 ja som jag skrev i #4 men det tål att upprepas! Flört

Miyu
0

Tror blåbärssmaken har runt 6,3 g per skiva.

Ni känner er inte oroliga över att det är vetemjöl i då? Väldigt liten mängd men ändå.

Fiana
1

#17 Det rena vetemjölet som är i är inte så jättemycket, däremot är det till största delen baserat på rent gluten - det som generellt är det stora hälsomässiga problemet med vetemjöl.

Visst är det gott, men det är snarare mer onyttigt hälsomässigt än vanligt bröd.

[Pennylane1]
0

jag personligen känner mig inte speciellt orolig för det, om man äter ett par skivor av detta bröd får man ändå i sig väldigt mycket mindre gluten än merparten (grov uppskattning) av jordens befolkning och trots allt är det inte så vanvettigt många totalt sett som är glutenintoleranta. Stora mängder är säkert inte bra men som sagt, de allra flesta äter betydligt mera.

Men är man orolig så bör man såklart avstå.

Fiana
0

Det är ju inte bara ren glutenintolerans som är problemet med gluten, utan finns mycket misstankar att att det ligger bakom mycket andra hälsomässiga problem i längre perspektiv.

Så hälsomässigt är det ett sämre val än vanligt bröd bakat på vetemjöl. Möjligen om man har diabetes som ger skyhöga sockervärden på kolhydraterna i vanligt bröd blir det mer "same, same" på de båda. Det handlar inte om "något mer gluten" än vanligt bröd utan oerhört mycket mer gluten då rent gluten är huvudingrediensen.

Det är inget lchf-bröd, det uppfyller inga av de "regler" som brukar sätta vad som är lchf (betydligt mer än några 5gram kolhydrater per 100 gram och helt spannmålsbaserat). Sen får man äta vad man vill, men tror man att det är ett hälsomässigt bra val så lurar man sig. Äter det själv ibland, men skulle definitivt inte utsätta mig för att äta det regelbundet en längre tid. Man får ta ställning själv precis på samma sätt som med smakförstärkare, solrosoljor, aspartam, sojaprotein och liknande.

Men det är viktigt att man är ärlig om vad den här sortens bröd faktiskt är. Ingen nyhet att många inte tittar närmare på vad de stoppar i sig även inom lchf utan bara tar "ja, men det läste jag ju man kunde äta" osv.

[Nilla59]
0

När jag går in och kollar på nystartbröd så står det 0 kolhydrater. Men här skrivs det 3,4 g per skiva. men är det verkligen så lite med tanke på innehållsdeklarationen:

vatten, vetegluten, vetemjöl, ägg, havrefiber, solrosfrö, vegetabilisk olja av raps, vinäger, jäst och salt.

Jag blev ju lite besviken som glutenintollerant för LCHF-bröd skall väl inte ha massa gluten och vetemjöl i sig?

Fiana
0

#21 Nej det står det inte - det står 15 gram kolhydrater per 100 g varav 0 gram tillsatt socker.

Det stämmer säkert, är ca 11 gram kolhydrater per 100 gram rent gluten, och som jag nämnde är huvudingrediensen rent gluten, vilket är det hälsomässiga problemet då gluten kan vara ett problem även om man inte är glutenintolerant.

[Nilla59]
0

#22 ja du har helt rätt jag läste fel. !5 g kolhydrater är ju som sagt inte hela världen. Det blir drygt fyra skivor bröd om en skiva är 3,4 g. Men som sagt gluten i sig är väl inte världens nyttigaste.

Men man väljer ju själv, jag dricker ju proteindrink på proteinpulver ibland och det är väl inte  det bästa heller.

Wildrat
0

#18 Jag blir jättedålig i magen av vanligt bröd men inte av Nystart. Har trott att det var just gluten som ger mig problem men tydligen inte…

#23 Nej, EN skiva innehåller 3,4g kolhydrater om du äter det ljusa brödet.

[Pennylane1]
0

det var ju det hon skrev, och fyra skivor ca 15 gram (blev ett utropstecken ist. för 1)  fast det blir bara 13,6.

Anne-
0

Varför skulle gluten vara farligt?! Och vad för misstankar riktas mot gluten?

OneManArmy
0

Många reagerar rätt fint på gluten i maten det är inte farligt på nåt vis men folk kan vara kännsliga mot gluten, lika som mot laktos

[Nilla59]
0

#26 Läs här tex! Vi kanske inte är ämnade för gluten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-tidigt-kansliga-mot-gluten_6259910.svd

Anne-
0

Klart att jag förstår att de som är glutenintoleranta eller har högre risk bör undivka gluten. Men är det farligt på något vis för andra som inte är intoleranta eller problem med gluten, det är min undran?

[Nilla59]
0

Nja det vet jag ju inte. Det är ju lite debatt om det nu om det här med att Sverige är övereprensenterat vad det gäller celliaki bland barn. Det skulle då bero på att de introduceras för gluten tidigare och i större mängd än i andra länder.

JAUS
0

Jag äter Nystartsbrödet sällan och jag tar alltid en stärkelseblockerare samtidigt för att minimera upptaget av kolhydrater. Tyvärr är brödet färdigskivat, jag tycker nämligen att skivorna är alldeles för tjocka, jag skulle vilja ha tunnare skivor för att minimera kolhydraterna ytterligare.

Det skulle nog gå bra att göra en liten smörgåstårta av brödet med extra mycket fyllning.

[Nilla59]
0

#31 Extra mycket fyllning är alltid bra. ;)

byggarn30
0

#31 - stärkelseblockerare?

MissMullig
0

Min favorit är blåbärsbrödet el den mörka gott att rosta. Andväner typ var 3 månad eller i perioder då jag töttnat på morgon omeletten.

Säger det samma #31 - stärkelseblockerare?

Miyu
0

#31 Är också nyfiken på denna tablett du tar. Vet du att den fungerar?

[ErikSvensson]
0

#33, #35

Gissningsvis är det glucosanol som finns på apoteket. Antar att det fungerar snarlikt Alli och andra fett/kolhydratblockare (diarre, gaser och annat roligt för att äta kakan samtidigt som man har den kvar..)

Inte är det speciellt billigt heller, då är det väl ändå bättre att skippa kolhydraten/fettet istället för att ta ett piller för att motverka det. Skrattande

Miyu
0

vad jag vet finns inga svenska läkemedel som blockerar kolhydrater.. det är ju tydligen fett fett fett som det gäller att blockera hela tiden.

Suck.