Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6817 ggr
Jenny246
0

Öl...

Vad tycker ni om det? Är det en dödssynd när man käkar LCHF? Eller unnar ni er nån öl nån gång ibland? Hur reagerar kroppen på det? Saknar inte kolhydraterna så mkt i övrigt. Men är ingen vintjej, saknar verkligen ölen :(

shamani
1

Det finn lågkolhydrat-öl på systemet. Jag drack en tidigare i kväll. Det var Pripps Blå Pure, 33 cl glasflaska (1 kolhydrat/100g). Sen finns det en som heter "S Bright Brew" 0,5 L blå burk (0,76 kolhydrater). Det är i alla fall vad det står på dom. Båda är fullt drickbara. Pripps smakar inte så mycket så den är lättdrucken…

Jenny246
0

Fantastiskt!!!! Tack så hemskt mkt för tipset :D

Henkez
0

Det är bara du själv som bestämmer vad du ska äta och dricka och som känner din kropp bäst, om du känner för att dricka öl så drick öl. Själv så brukar jag variera mig och dricker öl, whiskey och vin beroende på vad jag känner för.

chrand
0

Jag har helt slutat dricka öl och saknar det inte ett dugg. Torrt vitt vin med isbitar och mineralvatten är mycket fräschare tycker jag.

Inkanyezi
0

Jag tar en öl någon gång emellanåt, och det är oftast flera månader emellan. Jag tycker om öl, men inte sjutton bör man dricka det varje dag.

Wtn3
0

Dricker ofta öl till fest, flera stycken, tycker inte om lågkolhydratvarianterna. Det är klart att det inte är optimalt men jag ser det som ett planerat avsteg och är jag tillbaks på banan dagen efter är det ingen skada skedd.

MissInAction
0

Jag brukar resonera som så att om det är något jag verkligen tycker om och saknar, så kan jag tänka mig att unna mig det ibland. Och då pratar jag inte om dagligen eller ens varje vecka utan mer sällan. Då skulle jag unna mig och verkligen njuta av det, hellre än att kompromissa och ta en kanske mindre god variant ofta, bara för att den innehåller mindre kolhydrater Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Pennylane1]
0

jag tyckr bright och pure är godare än "vanlig" öl, så för mig blir det sådan alla gånger, om jag inte förfaller ute, och tar en Kilkenny då.

DanNo
0

Jag dricker öl ibland. Har provat Pure, men gillar den inte.

Jag inte upplever att några öl varken gör till eller från.

Dock kan dessa öl få mig att sträcka handen efter godisskålen om sådan finnes, och det där får jag se upp med.

I början, kanske upp till ett halvår in i LCHF,
så blev jag tämligen dålig dagen efter att jag ätit massa kolhydrater.
Då handlade det förvisso inte om några öl, utan snarare om godis i allt för stora mängder.

Magen blev orolig, och jag blev i det närmaste bakfull. Efter godis!

Nu efter ca 3 år har den typen av besvär försvunnit,
och de enda egentliga obehag jag har är att godis/fika med mera smakar antingen extremt sött, eller rent av är äckligt.

Just öl i måttliga mängder upplever inte jag är några problem.

crinalina
0

Jag drack öl ett par gånger i veckan innan lchf, inte många utan socialt och ofta alkoholfri sådan. (Väldigt vanligt här i Spanien). Sedan jag började med lchf så har jag smakat öl två gånger och jag tyckte det var alldeles för sött och sliskigt, idag dricker jag någonting som heter Tinto de Verano, rött vin blandat med en dryck som heter la Casera, (innehåller inget socker, inga kolhydrater, inga kalorier), en massa is och en skiva lime och/eller citron. En spansk läckerhet. :D Men öl… Näe, alldeles för sött för mig nu. Däremot så tycker jag att om man vill dricka så ska man göra det. lchf handlar ju om en livsstil och det gäller ju att hitta det som passar en inte bara vad gäller maten utan även allting annat. Gör det som funkar för dig!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Inkanyezi
0

#9 "Nu efter ca 3 år har den typen av besvär försvunnit,
och de enda egentliga obehag jag har är att godis/fika med mera smakar antingen extremt sött, eller rent av är äckligt."

Precis min erfarenhet också. Allting som alls innehåller socker har blivit väldigt mycket sötare. När jag började dricka kaffe utan socker tyckte jag att det var väldigt bittert, särskilt när det var svart kaffe, men också blandat med mjölk. Nu känns latten som sötad, och det är så klart mjölksockret; ett glas mjölk innehåller ganska mycket socker.

Och jag håller nog med Rössner om att jag skulle kunna bli ganska mager om min diet vore geleråttor, oavsett om jag står på huvudet och joddlar; jag får helt enkelt inte ner dom; eller snarare, så gissar jag att jag får upp dom om jag skulle trycka i mig många (omvänt om jag står på huvudet).

Så jag spottar diskret ut karamellen om jag skulle provsmaka någon gång; de är alldeles åt skogen för söta, närmast äckliga.

Men en öl kan jag ta mig när andan faller på och om jag har en hemma, annars vatten.

chrand
0

#10 Blev så nyfiken på Tinto de Verano så jag googlade runt lite för att se vad la casera var för något. Hittade ingen innehållsförteckning men det verkar jämställas med läsk… Vet du vad den innehåller egentligen? Är det en läsk eller smaksatt vatten?

crinalina
0

Jag vet inte om la Casera finns att köpa i andra länder, men du kan läsa mer om det här; http://en.wikipedia.org/wiki/La_Casera , eller om du kan spanska på www.lacasera.es

Det är om en söt läsk, som är nollad i kalorier, kolhydrater, socker ja allt möjligt. Hur den tillverkas vet jag inte. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Inkanyezi
0

Jag hittar inte någonting om innehållet i bubbelvattnet la Casera, varken på deras hemsida eller på Wikipedia, inte heller den spanskspråkiga som har en större artikel.

Det påstås hålla 0 kalorier, vilket inte är särskilt upplysande.

Frågan är väl närmast vad sjutton det innehåller?

chrand
0

Japp, det var det jag också undrade…Tror jag håller mig till vanligt mineralvatten.

crinalina
0

Innehållet finns ju naturligtvis på flaskornas etiketter, då det är lag här. Jag har ingen flaska hemma eftersom jag endast dricker alkohol ute, men jag ska komma ihåg att kolla nästa gång jag ser en flaska. Om jag minns. :D

Tvivlar ändå på att den finns i Sverige.