Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 11446 ggr
[Konsument]
6/22/11, 5:08 PM

Hur mycket kostar dina ägg?

Jag startar den här tråden av ren nyfiken (och för att jag lever ihop med en snål pappa). Hittills har jag bara hittat ägg från frigående höns utomhus av Kronägg KRAV. Kanske finns några fler KRAV ägg som är frigående utomhus men det brukar vara mest Kronägg som säljs. Min pappa envisas dock med att köpa ägg från frigående höns inomhus. Bra att de inte sitter i bur, men det känns ändå inte tillräckligt för mig.

Utan att fortsätta babbla massa nonsens så undrar jag helt enkelt vad dina ägg kostar styckvis? Hur stora är äggen då (S, M, L, XL)? Köper du i butik eller kanske av en bonde? Syftar nu enbart på er som köper ägg från frigående höns utomhus. Frigående höns inomhus eller i inredd bur är inte av intresse.

Om ni köper i butik så glöm inte att skriva vilket märke (+ om det är KRAV eller inte) samt var i landet du bor.

Annons:
[Bärnsten]
6/22/11, 6:09 PM
#1

Jag köper av en bonde och betalar 45 kr för ett flak med 30 ägg. De varierar mycket i storlek, allt från XS till XL med dubbel gula. Jag är mycket nöjd med äggen och tycker att priset är lågt.

Hönsen går ute på dagarna och äter det de hittar, matrester från hushållet och deras vanliga foder med snäckskal.

camsve09
6/22/11, 6:28 PM
#2

Jag har egna höns, inte det billigaste alternativet, tror jag. ;)

Berätta för din pappa att frigående höns inomhus i många fall har det VÄRRE än burhöns. De har ett riktigt pissigt liv! Vill man göra stor skillnad för några individer på ett ganske enkelt sätt kan man offra några kronor extra på ägg från hönor som får gå utomhus. ENORM skillnad i livskvalitet för hönorna.

[stuxen]
6/22/11, 7:03 PM
#3

#2 Nej du det vill jag skrika Skitsnack om.
Burhöns kan aldrig må bättre än frigående höns innomhus.

En burhöna kan resa sig upp ta några steg snurra runt sitta på en pinne.
och lägga sina ägg.

En frigående höna, kan röra sig relativt fritt. på stora ytor, ta sand bar i sågspån själv välja när den skall gå in i ett värprede, vara med andra hönor flyga osv.
Ytan hönan kan röra sig på är väldigt stor.

Enda nackdelen är att det är många höns i varje grupp.
Men jag bor häldre i en storstad där man kan röra sig fritt än att bli insbärrad på en toalett där jag knappt kan ta 3 steg.

Frigående är bättre än bur.
Utomhus ägg är bättre än frigående, men hönsen bakom huset är allra bäst.

kaisakavat
6/22/11, 7:23 PM
#4

Håller i stort sett med Stuxen om det där med frigående kontra bur.

Tillägger: Det är STOR skillnad mellan olika hönshus där hönor går fria. Vissa ställen är i bedrövligt skick - vilket får effekt på djuren, förstås. Olika byggda och inredda miljöer, skötsel, t ex hur ofta strö m m byts ut.. med mera.. Fattar inte att det inte är hårdare krav där.

Fattar inte heller att det är tillåtet med burhöns.

Tror det är relativt sällsynt att få tag på ägg från utomhusgående höns.. Men jag blir också nyfiken på prisläget (tack trådstartaren). Häruppe (norrbotten) betalar jag strax under 3 kr styck för KRAV-ägg från inomhusgående.. roligt att kunna jämföra.

kaisakavat
6/22/11, 7:28 PM
#5

Konsument - Glömde skriva..

Ägg är billig och mycket bra mat. Även om man betalar rätt mkt för dem, så kostar en måltid på tre ägg och lite tillbehör (smör och nån grönsak kanske) bara max 10-15 kr. Det är inte mkt..

Tänker att kanske den jämförelsen är bra att dra, till pappa. Det mesta i näringsväg är mycket dyrare. Skrattande

[Konsument]
6/22/11, 9:17 PM
#6

#1 Det var billigt. Tyckte även min pappa. Glad

Håller med #3 angående #2 inlägg. Utehöns är givetvis att föredra men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att en höna trivs bättre i en inredd bur med sittpinne än vara frigående inomhus.

#4 Det är sant som du skriver. Alla utehöns har det säkert inte lika bra bara för de är ute. Tycker också burhöns inte bör vara tillåtet. Hade jag haft en matbutik skulle i varje fall jag bojkottat burhöns helt. Hemköp är en sådan butik och det ska de ha beröm för. Visserligen är långt ifrån alla frigående höns utehöns men det är i varje fall något…

Jag har snackat lite mer med pappa och han ska höra med en bekant som känner en bonde, om vi kan få köpa ägg ifrån honom. Jag frågade om han hade utehöns (för annars tappar det ju poängen) och han sa att de ska vara det. Bonden säljer dock inte ägg normalt direkt till folk men till bekanta. Jag har sagt att jag vill åka dit och titta på hönorna med. Hoppas det kan bli något!

Annars undrar jag om det finns någon här som bor i Halmstad eller utanför Halmstad och som känner till en bonde i krokarna som säljer prisvärda ägg och som har frigående utehöns i trevlig miljö?

Annons:
[Konsument]
6/22/11, 9:28 PM
#7

#5 Håller givetvis med dig. Ägg är ett fantastiskt livsmedel som man kan göra så mycket med. Brukar poängtera för pappa att ägg är mycket mer prisvärt än mycket annat som han köper. Jag jobbar på det, men min pappa är väl ekonomisk så det har varit revolutionerande att bara få han att köpa så mycket kött, fisk, ägg, ost osv. som han köpt. Även lyckats få hem ekologisk mat ibland vilket han brukar ha svårt att acceptera.

Jag bidrar således inte till ekonomin i dagsläget så jag får rätta mig efter hans villkor. Men jag försöker på bästa sätt få honom att inse att vissa saker är mer prisvärda än andra. Jag tvingar han inte att köpa allt ekoloigskt men vissa livsmedel kräver jag är ekologiska som t.ex. bär då jag inte vill ha besprutad mat. Sen äter jag så lite bär så han brukar inte protestera.

Ska tillägga att han inte äter LCHF kost utan bara jag. Så utöver det jag äter så köper han massa annat. Däremot äter han ju allt jag äter OCKSÅ så det han köper utöver detta är egentligen kolhydrater (ris, potatis, pasta, bröd i alla former, godis, glass), öl och mat med mer tillsatser. Ja, han bryr sig inte om vad han stoppar i sig. Han köper alltid 40 % grädde till mig medan han själv äter 36 % grädde då den oftast är billig. Han köpte även en ännu värre grädde för ett tag sen med 20 % fetthalt som jag inte ens vågade titta på. Sen köper han mycket färdigmat. Jag brukar ibland erbjuda mig att göra mat till honom för tycker det är synd att han äter sån skräpmat. Fast han tycker bara jag överdriver.

[Bärnsten]
6/22/11, 9:43 PM
#8

Jag rekommenderar att du tar en tur ut på landvägarna och kollar vad som finns till buds, det var så jag hittade "min" bonde i närheten av Hishult.

Vissa har skyltar ute vid vägen om att de säljer ägg, potatis, kål, bär m.m. Var noga med att kolla var äggen kommer ifrån, för vissa köper från Hallandsägg och påstår att det är egna gårdsägg :(……

Ta gärna med din pappa, för grönsakerna är riktigt billiga ute på gårdarna Flört

Man plockar själv, väger och lägger pengarna i en bytta.

Matgiken
6/22/11, 10:14 PM
#9

Burar är knappast att föredra framför lösdrift, men samtidigt ska man akta sig mycket för att glorifiera det liv som frigående höns inomhus lever. Det uppstår ofta kannibalism, fjäderplockning och parasitsjukdomar. Med 9 hönor/m2 blir det trångt. Krav-märkta höns har enligt lagstiftningen rätt till utevistelse och inomhus får de gå max 7 hönor/m2. Själv köper jag ägg från en farbror vi känner som har utehöns hemma på gården. 20:- för 15 st. Han har för övrigt berättat att folk inte vill köpa hans ägg för att gulorna är så gula. Sockerkakan blir gul istället för vit, menar de. Vart är världen på väg??

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

camsve09
6/22/11, 10:20 PM
#10

Oj, vilka starka reaktioner.

Stressen, ljudnivån och hackandet är många gånger värre hos frigående höns än hos burhöns. Tycker båda alternativen suger, men "frigående" låter bra mycket bättre än det egentligen är. Det är i alla fall vad jag sett, och vad min vän djurskyddsinspektören (med stort intresse för just höns) håller med mig om.

(Mina egna hönor är helt lösgående i trädgården.)

kaisakavat
6/22/11, 10:50 PM
#11

#10 Du har ju rätt i det där.. Har själv reagerat just på ljudnivån i vissa hallar. Vansinnigt!

Men variationen är stor, även åt det positiva hållet. Finns betydligt bättre anläggningar, där hönsen mår mycket bättre. Om det går att göra det bra, varför är inte kraven högre!? Och jag undrar vad som hände med burhönsförbudet som infördes för typ 15-20 år sen?

isalu507
6/22/11, 10:54 PM
#12

Jag brukar köpa 2-märkta ägg, dvs frigående inomhus. Jag vet att det inte är det bästa för hönsen, men med min ekonomiska situation så är det vad som funkar. Håller mig borta från 3-märkta (burhöns).

det varierar ju hur mycket de kostar. Den dag då jag har en ordentlig inkomst så är det nästan ett löfte att jag bara ska köpa 0-märkta (krav) ägg.

Men just nun så gå det inte, tyvärr.

[stuxen]
6/23/11, 5:24 AM
#13

#10 visst finns den en del sanning i detta, men om man jobbat med  frigåente höns så kan man observera hur det funkar, ljudnivån är egentligen inte så stor sålänge djurskötaren inte är inne hos hönsen.

Däremot när man öppnar dörren och går in till hönsen då blir de stressade och då blir det en massa kuckelikuande.

Altså kan jag säga att hönden blir stressade av djurdkötaren, och där av ökar ljudnivån.

Sedan huruvida ägg är bra och billigt somm livsmedel tåls att tänka på, ägg ät bra och nyttigt.
Men vad ägg har för kr/kg pris vet jag inte, kanske är de billiga kanske inte,

Annons:
MissInAction
6/23/11, 11:29 PM
#14

På Willys har jag börjat köpa Garant 12-pack Eko KRAV, Large, de kostar 35.90 kr. På paketet står frigående, har möjlighet till utevistelse. Det säger ju inte jättemycket men jag inbillar mig att de är bra. Jag grubblar dock på om det är bättre att köpa dem än närproducerade icke-ekologiska ägg..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lisabet
6/24/11, 9:43 AM
#15

Jag har hittat en nyöppnad gårdsbutik, som säljer "gräsbetes"-ägg. De har flyttbara hönshus, där utedelen inte har golv, och som flyttas varje morgon, så hönsen får färskt gräs varje dag.

Äggen kostar 2:-/styck, har väldigt gul gula. De är lite olika i storlek, de flesta är ganska små, för hönsen är unga.

Cessy
6/24/11, 10:03 AM
#16

I vår lilla servusbutik säljer de ägg från frigående o gräsbetande höns från en lokal leverantör o vi förbrukar ju ett fack på 4-5 dagar. Sist jag handlade ett fack kostade det 56 kr o det är värt varenda krona. Har under alla år vi handlat äggen här aldrig råkat ut för gamla ägg o är nöjd. Om sedan priset är billigt eller dyrt  vet jag inte, men det är höns som lever som jag vill att höns ska ha det o det är en lokal uppfödare så bättre kan det inte bli.Glad

Ballo
6/24/11, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag köper från en bonde ute på landet, utanför Klippan. Dom har även så dom kan gå ut på ett gräsbevuxet stycke. Jag ger 2kr st.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

camsve09
6/24/11, 12:24 PM
#18

# 17 Fantastiskt! SÅ ska höns få ha det!

kaisakavat
6/24/11, 12:48 PM
#19

Jag köper Änglamarks KRAV-ägg. Kollade just in förpackningen. Där står att de har möjlighet till utevistelse och såhär står det på hemsidan. Hoppas verkligen verkligheten lever upp till beskrivningen.

När jag handlade igår kostade de 2,66 styck har jag för mig. Lite mindre än jag mindes. Det är ägg storlek L.

Jag tycker det är prisvärt.

[akaron]
6/24/11, 1:38 PM
#20

Jag betalar 2,50 styck för kronäggs ägg med gulare gula. Försökt äta ekologiska kronägg men de hönorna får fiskmjöl i sitt foder och jag har reagerat med nässelutslag över hela kroppen två gångeer då jag testat, så nu törs jag inte äta dem. Kliar så hemskt.

Men de med gulare gula tycker jag är mycket godare och jag är supernöjd. Kunde jag hitta någon som har egna höns som får gå ute och picka och får naturligt foder för en höna, hade det varit ännu bättre.

Kostdoktorn har ju en lista på naturligt ekologiskt gräsbeteskött som jag använt mig av. Men det jag saknar är en lista över bra äggproducenter, stora som små.

Annons:
Matgiken
7/5/11, 3:18 PM
#21

Den gula äggen kommer ifrån ett tillsatt ämne i hönsmaten, astaxanthin (algmjöl) vilket klingar en smula märkligt i mina öron. Jag tycker mest att det känns som en fejkad tillsats för att uppnå en färg på äggen, som de får naturligt om hönsen mår bra och får en varierad kost.

Obs! Jag menar inte att mästra eller döma här, utan det är bara en reflektion från mitt perspektiv. Och en upplysning om du inte visste vad färgen kom ifrån. Cool

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Sindri
7/6/11, 10:20 AM
#22

Och var köper man ägg utan att behöva åka 10 mil? Jag bor norr om Stockholm och kollade just på eko-ägg från Järva - men de kostar 4kr/st - tycker det är lite saftigt. Köpte på landet under semestern ett flak på 30 ägg för 50 kronor.

Någon som vet någon liten gård norr om huvudstaden?

Matgiken
7/7/11, 7:19 PM
#23

#22

Jag har en app med listade gårdsbutiker över hela landet i min telefon. Om du säger mer exakt vad "norr om stockholm" innebär så kan jag göra en sökning och se om jag får några träffar.

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Sindri
7/7/11, 8:20 PM
#24

Åh - vad snällt

Jag bor i en förort norr om stan så nånstans upp till Arlanda, Roslagen, Bålsta kan jag tänka mig att åka. Roslagen är bäst för dit åker jag ibland. Vill du ha orter?
Vallentuna, Täby Kyrkby, Rimbo, Märsta, Åkersberga, Österåker.

hejssan
7/10/11, 3:32 PM
#25

Sanda hönseri Österhaninge http://sandahonseri.ekogardar.se/

är snälla nog att leverera till ICA Tyresö C och de är smarta nog att upplåta en liten hylla till äggkartonger.

ca 50g st kanske och kostar 3,19/st dvs inte lika billigt som hos bonden men billigare än att åka bil till bonden.

misty09
7/10/11, 4:02 PM
#26

Här kan man leta gårdsbutiker

http://www.bonde.nu/Sverige.htm

yvonnel
7/10/11, 4:03 PM
#27

#25

Om du köper upp så många du har plats för och om du innan dess har erbjudit dina grannar att typ "vi kör en gång vardera" så kan du få till ett bra pris och färska ägg på samma gång.

En liten idé som sprang ut från kontoret…………………

Annons:
Matgiken
7/11/11, 3:30 PM
#28

#24

Nu har jag kikat litegrann, och det jag kan konstatera är att du verkar ha lätt att hitta både schysst gräsbeteskött och schysst fågelkött i dina krokar. Lyckost! Men ägg var inte lika självklart. Det kan vara läge att kolla med Granby Gård, www.granbygard.com. De har främst charolais-uppfödning men har även höns "till husbehov". Har du tur kanske ditt behov kan rymmas det med.

Lycka till!

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Sindri
7/11/11, 5:03 PM
#29

Jättesnällt av dig - jag sparar länken. Just nu har jag löfte om lite ägg från skärgården - men nästa vecka så… Det går ju åt en hel del!

Upp till toppen
Annons: