Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1205 ggr
Tienna
0

Stekpanna

Någonstans läste jag om hur ni 'gjutjärnsproffs' skötte era stekpannor, var hittar jag det? Min dotter har nämligen skaffat sig en ny sådan och det fastnar i botten på den. Skulle därför gärna vilja läsa om era goda råd igen!

umbra55
0

sök på gjutjärn i sökmotorn. Jag fick upp  3 artiklar varav två verkade passa in:

lektion 1

lektion 2

zeretki
0

Det fastnar i botten i början. Man måste steka in den, så att säga. Min syrra har gått restaurangutb. så hon har tipsat mig. Se till att den är ren och torr. Låt den stå över natten i någon slags matolja. Häll bort och torka ur. Använd och diska ur, helst utan diskmedel. Torks, låt aldrig stå blöt då kan den rosta.Olja in ofta i början tills ni märker att saker inte fastnar. Att steka fläsk på låg värme är också bra. Man ska alltså fetta in den så mycket som möjligt! :D

Oluf-56a
0

Fett Är Bra *L*

Bookjones
0

Jag fick lära mig att slänga i en näve salt och matolja, saltet håller det från att flyta i en ring. Baka i ugnen ett par timmar på medelvärma. Skölj bara ur om du kan, låt bli diskmedlet och låt den torka på eftervärman på plattan när du är färdig. Den ska inte stå i blöt och den ska ALDRIG diskas i diskmaskin.

Mona-Stina
0

En gjutjärnspanna får ALDRIG diskas med diskmede. Det lärde min pappa mig när jag var liten, han var kock. Hett vatten räcker. Jag har haft samma stekpanna i trettio år och den är bara urdiskad med vatten, ibland smörjer jag den med olja när jag diskat den. Likadant med stekgrytan.

Brittis41
0

Diska ALDRIG en gjutjärnspanna med någon form av fettlösande medel! Den måste stekas in. Sedan bara varmt vatten vid rengöringen. Efter en tid blir den bra.

Lycka till