Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3775 ggr
jenny_li
0

Ingångsnivåer?

Hej alla - jag är ny här (fast reggad sen länge, har bara aldrig "gjort" nåt här inne) och hittar lite dåligt, så jag beromursäkt om det här hamnar på fel ställe eller så…

Jag började med LC för en vecka sen - det har hänt absolut nada, förutom att jag gått med en veckas überjävlig huvudvärk, som alltid när jag börjar med det här. Jorå, jag har varit med förr, körde ett halvår precis före min senaste (sista?) graviditet och mådde hur bra som helst, tills gravid-illamåendet satte in och jag inte stod ut med tanken på fett-å-protein…

Nu är läget såhär: Läkaren hotar med diabetesutredning, jag tycker inte att det behövs, för jag vet ju redan - JA, jag är insulinresistent! Och NEJ, jag vill inte ha nån jämrans hästfoder-baserad "GI-kost", sånt dravel tror jag inte på.

Men jag har svårt för helanimaliskt - det får mig att tappa sugen och motivationen, och ska det vara nån idé så är det "for life" som gäller - så därför har jag väl gått in på en lite… generösare nivå än SSS-metoden.

Har inte skrivit in min kost i nån räknare förrän idag - min frukost bestod av avokado och turkisk yoghurt spetsad med lite grädde, 467 kcal, 81% fett, 8% kolisar och 11% protein. Tycker att det är rätt nära de föreskrivna 75-5-20 - men det kanske det inte är? Ska man dra ner på fettet om man äter lite mer kolisar (i form av grönsaker huvudsakligen), eller är det fortfarande ju mer dess bättre som gäller där?

Saken är den att min sambo är fettskrämd - hur mycket jag än argumenterar, så tror han inte på att fett är bra, så jag får verkligen SMYGA med fett-ätandet, och dessutom tycker jag inte att smör är speciellt gott…

Jag behöver lite hjälp att komma igång här - jag testar mig fram, men tar gärna emot lite input om vad jag ska ändra, och vad jag måste kapa…

//Jenny

Margareta
0

Det är omöjligt för en utomstående att säga hur du skall äta. Det enda vi kan råda Dig är att Du testar vad som fungerar. Vi är alla så olika att det som passar den ena passar inte den andra.

Jag själv skulle gå upp i vikt av din frukost eftersom jag inte kan äta så mkt kolhydrater från laktos. Jag behöver också mer protein och för min del är animaliskt protein det bästa, men det behöver ju inte vara KÖTT.

Kan Du tänka dig en makrillburk med creme fraiche, man behöver inte äta all tomatsås då, eller en tonfiskburk med majonnäs?

Du måste prova dig fram.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Varje steg från kolhydrater mot fett är ju ett steg i rätt riktning och ger följdakligen hälsoförbättringar. Men jag är rädd för att om du är insulinresistent så är det nästan nödvändigt att hålla kollisarna väldigt lågt.
Om din kropps hungersignaler fungerar som de ska vid din kolhydratnivå så kan du äta den fettprocenten och tills du är mätt. Märker du att du springer upp i vikt så måste du begränsa matintaget (eller kolhydraterna), precis som vid normalkost.
Men som sagt - det är ju bara att testa sig fram….du har hela resten av dit liv på dig.Glad

jenny_li
0

Tack för svar, jo jag förstår att jag måste prova mig fram - det är det jag gör, är mest ute efter tips om var jag kan lägga mig. Hade nog önskat mig att nån sorts mjukisnivå skulle funka, för det känns helt oöverstigligt att leva resten av livet på kött och smör…!

Sen får jag nog erkänna att jag ÄR en smula motarbetad, dels alla människor man möter överallt som tycker man är ett UFO för att man äter fett och protein och ingenting mer, men också tyvärr hemifrån, eftersom min sambo fortfarande får räknas till de fettskrämdas skara, och han tycker absolut inte att man behöver lägga till något fett någonstans - det är ju fett i köttet, menar han, medan jag bara ser hur köttbitarna i affären är renskurna från allt fett!

Jag är nog inte en särskilt stark person, åtminstone inte tillräckligt starkt övertygad om att "fett är rätt" för att våga stå upp för det när jag möter mothugg från andra…

Min frukost var ju fet nog, men det var på något sätt ett "kamouflerat" fett som känns lättare för mig än ostskivor med smör eller te med kokosolja… Så kanske även jag lider av någon sorts kvardröjande fettskräck, även om jag försöker intala mig bättre!

Ska tänka över mitt laktosintag, tack för input! (Margareta: är creme fraiche bättre än grädde? Eller är det sak samma, något att vara försiktig med, men som kan vara OK för smakens skull?)

//Jenny

zeretki
0

Feta mjölkprodukter är bättre än magra, ju fetare desto bättre. Så är det med ost, creme fraiche, grädde - ju fetare desto bättre. :) MEN om du har ätit strikt men ändå inte går ner, så kan du prova att ta bort alla mjölkprodukter utiom smör. Vissa går nämligen inte ner i vikt pga mjölkprodukterna. Varför vet jag inte, själv funkar det för mig. :)

Sen är ju frågan, äter du LC för att gå ner i vikt eller för att må bra? Vill du ha varierad mat eller kan du äta samma mat varje dag? Har du mycket övervikt? Det finns så många frågor och lika många svar, det är därför man måste prova sig fram, för det finns inget som funkar lika för alla. :)

Vill du äta grönsaker så välj de som har bra kolhydrater och inte så många: sallad, blomkål, broccoli, spenat brukar funka för de flesta.

Eller kanske du vill prova Atkins-metoden, om du inte vill leva enbart på kött?

Du får kolla runt och läsa och fråga. Men var beredd på att det finns lika många olika svar som det finns medlemmar här. *skratt*

Margareta
0

Jag själv föredrar grädde (40% fett) framför creme fraiche (34%fett) eftersom fetthalten är högre i grädde. Kolhydrathalten är samma i båda TROR jag ur minnet (3%).

Jag äter båda men inte creme fraiche så ofta.

Margareta
0

Svamp, sparris och rimliga mängder lök fungerar också för det flesta

jenny_li
0

Det var bra för mig att gå in hit och börja aktivera mig lite - man blir peppad bara av att läsa om andra som äter likadant, läsa artiklar om hur hälsosamt det är osv…

Jag äter LC av två skäl, dels för att gå ner i vikt (väger strax under 90 kg till 174 cm - siktar på 75 kg till att börja med, sen får jag känna efter!), dels för att mitt blodsocker testats av lite olika skäl senaste året och jag nästan alltid ligger nära övre gränsen. Husläkaren vill göra en sk sockerbelastning (man dricker sockerlösning och ser hur snabbt kroppen bränner sockret) men jag tycker det är en värdelös undersökning, man SKA ju inte äta socker!

Jag är egentligen inte så påläst om Atkins, kanske ska läsa på lite där. Atkins innebär mycket protein, om jag förstått saken rätt, och jag är inte säker på att jag tror på det heller… Men jag ska kolla upp det.

Annars är det väl en fråga om "kill your darlings" - det är väl de som gjort mig fet och sjuk hittills… :-P

zeretki
0

Nej, det är en myt att Atkins innnehåller mycket protein. Atkins innehåller lika mycket protein som på LCHF, skulle jag vilja säga MEN man FÅR äta hur mycket protein som helst. Sen får man äta 20 gram utvalda kolhydrater per dag, men bara av vissa saker. Jag tycker själv att Atkins kan vara bra om man vill följa hans recept.

Själv räknar jag inte alls, utom att jag försöker hålla ner kolhydrater så mycket som möjligt. Äter nog inget som innehåller mer än 5g kolhydrater/100 gram… Snarare mindre.

Jag äter mest kött och smör, kokosfett, ägg, fisk och enstaka grönsaker. Samt syndar ibland med grädde och hallon - men det gör inte att jag går upp i vikt så då är det väl inte synd egentligen. ;)

Förstår dock inte vad du menar med kill your darlings…?

jenny_li
0

Jag menar att jag nog måste stryka sånt jag egentligen skulle vilja ha kvar - för mig känns det bekvämt och "normalt" att äta turkisk yoghurt tex på morgonen, men jag kanske får acceptera att laktosen förstör för mig och att jag måste klara mig utan. Jag skrev tidigare att jag inte vill leva på helanimaliskt, men jag kanske MÅSTE leva åtminstone mer-animaliskt (!) för att få loss de envisa kilona…

Funderar på att passa på nu under grillsäsongen att äta lite mer som du skriver, se vad som händer. Knepigt på jobbet bara - eller på restaurang. Idag var jag ute och åt lunch och bad att få sallad istället för potatis till min köttbit. Men då hade de tagit bort såsen OCKSÅ, för tog man bort potatisen, så ville man liksom "automatiskt" inte heller ha sås… Smör fick jag vara utan, de hade bara margarin… :-P

parsley
0

Livet handlar inte bara om kött och smör. Det finns mer du kan äta korv och ägg har väl ingen nämnt, och majonäs.

Har du läst dr Annika Dahlqvist kostråd? Hon har skrivit en lång lista över vad man kan äta.

Sen är ju allting individuellt, både vad ens egen vikt påverkas av och vad man faktiskt gillar att äta. 

Här kommer några av mina tips:

Tillsätt kokosfett i youghurten. Vill du ha något müsli liknande i yughurten så rekomenderas krossade linfrön och kokosflingor.

Te och kaffe kan "kryddas" med smör eller kokosfett för att öka fetthalten. Citron i teet tar bort fettsmaken.

Smör kan viras in i ost eller skinka eller ätas på en gurkbit.

Du kan äta många vanliga maträtter om du struntar i de kolhydratrika tillbehören och lägger till extra fett. 

Mosat kokt ägg med curry och majonäs.

Omelett. 

Min personliga rekomendation är att du tar det lite lugnt i början så du får en möjlighet ett vänja dig av vid sött och kolhydrater. Visar det sig sedan att mjölkprodukter gör att du inte går ner i vikt som du önskar så kan du minska eller ta bort dem.

Tänk på att det tar tid för en del personer att ställa om kroppen till fettdrift.

Lycka till!

zeretki
0

#9 Fast jag tycker inte du ska ta bort yogurten i onödan om det funkar för dig. Du måste först se om du går ner i vikt av det du äter nu. Funkar det inte efter ett tag kan du ändra något. Onödigt att ta bort saker som du gillar. :)

navarro
0

Jag forstar att du har det kampigt, eftersom du inte bara maste overtyga dig sjalv att det har fungerar. Du har din make, arbetskamrater och ovriga som inte vill fatta att man har ratt att forsoka. Jag har varit med i 6 manader och det ar inte forran de sista veckorna jag borjat kunna leva efter vad man skrivit om och last om. Det ar helt klart att du maste tanka pa dig och ingen annan. Du bryr dig ju inte om vad andra ater, eller hur? Har gjort en lista till maken pa allt som ar okey for mig, om han har lust att laga nagot gott, maste han halla sig inom dessa granser, men om han ater annat ar ju det hans sak. Lycka till!

Skogiz
0

Hej Jenny! Jag tycker du har en mycket sund inställning. Jag känner att jag måste komma med några uppmuntrande tillrop. Frukosten är ju en besvärlig punkt för många, inte alla som pallar med bacon och ägg frukost. Om jag i ditt ställe skulle strypa kolisarna där skulle jag nog ta en ganska liten tallrik av yoghurten, ingen frukt utan en "macka" bestående av exempelvis ost, smör och något pålägg, ev. "polarbröden" som skrivs om här på sidan (har inte hunnit testa dom själv). Jag tycker själv att ju närmare noll kolisar jag kommer desto enklare verkar det att hålla i! Noll sötsug nästan jämt. Och maten verkar bli aptitligare ju längre jag håller på. Nu äter jag gärna råbiff exempelvis, eller stora smörklickar på en ostskiva. Klart otänkbart för några månader sen. Vilken jobbig läkare du harFlört "veggies are food, for our food animals" Ta och fundera på den animaliska kosten, Variationsmöjligeterna är oändliga. Det är inte bara köttfärsbiffar, bacon och ägg. Skaldjur, fisk, fågel, fläsk och rött kött kan man göra mycket skoj av med olika grädd och creme fraiche såser. Går man ut och äter får man väl vara specifik, det har jag förberett mig för. "lättstekt kött, mycket sås, lite sallad, behåll potatisen" låter som om det skulle funka. Eller "2 ostburgare med dressing, inget bröd" Det värsta verkar vara att din sambo är så "anti". Och jag lider verkligen med dej. Läs mitt inlägg på "Sug efter grönsaker" av "Stegvis" här på forumet. Avdelning "Problem med LC-kost" Min tjej är tursamt nog med på noterna och försöker inte styra mej hit eller dit. Men alla andra… Cheezus. Folk skulle bry sig MYCKET mindre om man bara käkade pizza, hamburgare och godis, jag svär! Dom här forumen och bloggarna är det bästa som har hänt, en liten stund varje dag så blir jag så uppmuntrad så. Glad Att inte älska smör passade inte riktigt in i min värdsbild, hehe. Kokosolja verkar ju vara modellen då ifall man behöver mera smörjmedel. Hoppas du hittar en bra modell som passar dej snart! *håller tummarna* /Per