Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2496 ggr
Bibban
0

Hur gör jag med kolhydratsfulla dagar?

Om ett par veckor får jag problem med kosten - jag kommer att "bli tvungen" att stoppa i mig både smörgåstårta och vanlig tårta under ett par dagar. Hur gör jag med resten av måltiderna under den veckan? Ska jag fortsätta med fettet som vanligt? Eller ska jag dra ned på fettet och låta kolhydraterna trivas på egen hand? Jag har en otäck känsla av att vikten kommer att öka katastrofalt om jag blandar fett och snabba kolhydrater och kanske blir det andra efterverkningar också, eller???

Jag har hållit mig till Lchf i flera år utan att falla tillbaka i gamla kostvanor och känner onekligen vånda (och lite nyfikenhet) inför att "synda"

Million
0

Jag tycker du ska fortsätta som vanligt med mycket fett de andra dagarna.

Jag har en fri dag i veckan som jag brukar äta mycket kolhydrater på. Det funkar bra men gör jag det mer än en dag blir det mycket svårare att gå tillbaka till normalt ätande (dvs LCHF) igen. Sötsuget & den knorrande magen sätter igång direkt, ju fler dagar jag äter kolhydrater desto svårare blir det sen. Så funkar det för mig i alla fall. =)

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så länge du är i energibalans de dagarna händer inget märkvärdigt, förutom magbesvär och att du binder en del vatten!

Problemet med sånt sötslisk är för de flesta att det triggar mer ätande!

Jag hade fettladdat de andra måltiderna så blir man inte lika åpen, då man är mätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bibban
0

#2 Ja, att "sötslisket" triggar mer ätande - av sötslisk - det håller jag med om. Åt en glass häromdagen, den första på 3 år, och jag började genast drömma om mer glass och lösgodis. Så nog har jag en utmaning framför mig eftersom det tydligen inte behövs så mycket för att triggas igång igen. Men du, vad betyder "åpen"????

#1  Det låter härligt med en kolhydratsdag per vecka men jag undrar om jag skulle klara det. Fast nog vore det härligt!!!

Tack för era svar!

Million
0

Imponerande förresten att du klarat flera år! Jag har haft svårt att hitta en bra balans, helst skulle jag inte ha min kolhydratdag men det är det som funkat bäst hittills så nu kör jag på så tills vidare.

Zepp
0

Åpen, kanske är ett Göteborgsord.. men det betyder iallafall att man blir mer begiven på att ta för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bibban
0

#4 Du tror inte att du gör det värre för dig att ha den där kolhydratsdagen (även om det låter ljuvligt i mina öron)? Då underhåller du ju ditt sötsug regelbundet och får aldrig riktigt uppleva att socker är skitäckligt Skrattande. Mina tårt- och smörgåstårtdagar ska jag försöka göra till en engångsföreteelse - sa tant förståndig.

#5 Ska försöka få med det ordet i Svenska Akademiens Ordlista!!!

Million
0

#6, Jo egentligen är det så. Jag går ju hela veckorna och längtar efter den dagen… Men innan jag hade så så var det värre, känslan av att "aldrig" få äta kolhydrater gjorde att jag småfuskade flera gånger i veckan.

Egentligen tyder väl allt det här på att jag borde låta bli helt. I de perioder jag lyckats med det har det blivit precis så som du skriver, har upplevt att socker är skitäckligt när jag sen väl har ätit det. =)

Athenasmatte
0

Varför är du "tvungen" att göra det? Kommer du att vara under pistolhot eller något? Är det så att du är bjuden på kalas kan du alltid tacka nej till både smörgåstårta och kakor. Ha något eget med dig om de som ordnar kalaset inte kan fixa något eget till dig. Svårare än så är det inte.

Om du t.ex. hade varit glutenallergiker, tror du då att de som ordnar festen skulle tvinga dig att äta gluten? Säg bara som det är, att du måste äta LCHF p.g.a. hälsoskäl. Då fixar de säkert något eget till dig!

PAX//Madeleine

Athenasmatte
0

#2 & #3; jag provade en kakbit på ett kalas häromveckan och upplevde det som extremt sött! Tycker att all slags godis, kakor, glass etc. smakar MYCKET sötare nu än innan jag började äta LCHF. Och det är så sött så att det inte ens smakar gott längre!

Hade till en början också tänkt ha en kolhydratdag, men det tyckte min stackars mage inte om =(. Tänkte att eftersom jag inte är överviktig (äter LCHF p.g.a. IBS och ADHD, har aldrig varit överviktig) så kunde jag ha en sådan dag. Men min stackars IBS-mage säger ifrån direkt! =(

Athenasmatte
0

Förresten, Millon; vilken söt hund du har! Ser lite ut som min Athena =)

Miyu
0

Håller med #8, varför MÅSTE du äta massa skit? Tacka nej av hälsoskäl :)

Million
0

#10, tack! Vad är din för ras? Glad

Athenasmatte
0

Million; en amstaff (kallas också pitbull, samma sak fast olika namn helt enkelt.) Är din också en amstaff/pitbull?

shamani
0

Åpen funkar även vidare upp längs kusten - ända upp till Strömstad. Glad

Million
0

#13, Amstaff och pitbull är väl två olika raser (varav den ena ej godkänd av SKK)…

Min är en staffordshire bullterrier =)

Bibban
0

# 8 och 11 Inget pistolhot här inte, utan för att jag har bestämt, alldeles själv, att den här gången ska jag inte förklara och försvara min kost inför halvdöva och kritiska öron. Ibland blir jag så trött på alla som talar om hur farlig lchf-kosten är - ja, ni vet väl själva vilka tråkiga diskussioner man hamnar i gång på gång. Sedan måste jag ju erkänna att jag är nyfiken på hur kroppen ska reagera på några dagars "fulkost". Så jag får väl bli lite åpen de dagarna ;.) @ Million Det är en jättestilig hund du har. Jag har också en snygg jycke som förmodligen inte alls faller en "staffeägare" i smaken. En STORPUDEL! Fantastiska hundar - han har lyckats omvända många "antipudelmänniskor". Men han får inte lchf…

Bibban
0

# 8 och 11 Inget pistolhot här inte, utan för att jag har bestämt, alldeles själv, att den här gången ska jag inte förklara och försvara min kost inför halvdöva och kritiska öron. Ibland blir jag så trött på alla som talar om hur farlig lchf-kosten är - ja, ni vet väl själva vilka tråkiga diskussioner man hamnar i gång på gång. Sedan måste jag ju erkänna att jag är nyfiken på hur kroppen ska reagera på några dagars "fulkost". Så jag får väl bli lite åpen de dagarna ;.) @ Million Det är en jättestilig hund du har. Jag har också en snygg jycke som förmodligen inte alls faller en "staffeägare" i smaken. En STORPUDEL! Fantastiska hundar - han har lyckats omvända många "antipudelmänniskor". Men han får inte lchf…

Bibban
0

Bibban
0

[Pennylane1]
0

det var väldigt länge sen som amstaff och pitbull räknades som samma ras! 80 år sen eller nåt.

Million
0

#16, tack! Nej du har rätt, pudlar är inte i min smak, haha! Men de jag träffat har varit jättetrevliga Glad

Bibban
0

Ber om ursäkt för alla inlägg med samma text. Sidan var nog under uppdatering och visade inte att inläggen gick fram. Man lär så långe man lever…

[Pennylane1]
0

du kan ta bort texten (dock ej själva inlägget) tryck på hantera och radera bara så blir det inte så mycket att skrolla förbi! Inom en timme, så denna gång är det för sent men till nästa gång! Glad

Athenasmatte
0

#15; Amstaff och Pitbull är samma ras, men kommer från olika kennlar. Man ville komma ifrån det här med hundkamp och startade då en ny kennel där man starkt tog avstånd från hundkamp och ändrade namnet till Amstaff istället.

Var granne har en staffordshire bullterier, söt! Ser ut som en amstaff men mer "hoptryckt" =P.

#16; Aha, då så =). Jag förstår exakt vad du menar med att försöka förklara sig för alla dessa fördomsfulla idioter! Ibland tackar man nej till att hänga med på fest/middag/party bara för att alltid måste försvara sin kost. Förstår inte varför??! Alla är vi ju olika och äter på olika sätt, det borde liksom ingen annan lägga sig i! Man blir verkligen trött på det =(. Jag kritiserar liksom inte dem som väljer att inte äta LCHF, då tycker man att de borde visa lite respekt och inte kritisera mitt kostval heller.

Lycka till med "experimentet" ;)

[Pennylane1]
0

amstaff och pitbull var från början samma ras men sen en herrans massa år har man utvecklat rasen i två olika riktningar och numera räknas de ju inte som samma ras alls!

gun92884
0

Ibland ar det svart att halla isar 'type' och 'breed' … vet inte om det ar sa lange se'n som 80 ar … tiden gar fort, eh?  fortare for varje ar verkar det som …Rynkar på näsan

Har ar sammanfattningen som galler har i landet for Staffordshire Terrier, American Staffordshire Terrier och Pitbull Terrier:

Are they the same breed?

There is no right or wrong answer to this question. It is all a matter of perspective.

Perspective 1) all dogs, AKC, UKC or ADBA all originated from the same group of British dogs, making American Staffs, Staffie bulls and American pit bulls all the same dog.

Perspective 2) when the original British dogs came over, they became American Staffs and American pit bulls, however, the dogs which remained in Britain are somehow significantly different from the American dogs.

Perspective 3) all three of the "breeds" originated from the same group of British dogs, but have been bred along different lines and for different purposed long enough now to be separate breeds.

Athenasmatte
0

Man ser i alla fall ingen skillnad på dem!

gun92884
0

Jo det gor du om du staller en amerikansk bredvid en engelsk … den amerikanska ar storre …

Athenasmatte
0

Jaja, det är skillnad på Engstaff och Amstaff ja! Men nu pratade jag om Pitbull och Amstaff, inte Engstaff =)