vispgrädde vs creme fraiche?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken är bäst till matlagningen - 4 dl vispgrädde eller 4 dl creme fraiche? Är det någon skillnad mellan dem? Jag vill ju helst inte gå upp i vikt så därför är jag ganska osäker.
Ska göra en bacongryta så därför undrade jag :)
De innehåller ungefär lika liten andel kolhydrater så ta det som passar bäst och ta gärna de feta varianterna för de mättar bäst och innehåller minst tillsatser.

Ta gärna 2 dl grädde 40% fett och 2 dl Creme Fraiche 34% fett. Då blir den lite tjockare i konsistensen än med bara grädde.
Tack! Får testa med båda och se om det blir en krämig gryta! :)

Naringsmassigt ar de snarlika … anledningen att man anvander creme fraiche i matlagning ar att det ar mindre risk att det skar sig …
Brukar alltid ha en mix av grädde och CF för att få en bra konsistens i ugnsrätter (t.ex. kyckling/laxgratänger..) Har dock alltid lite mer CF än grädde för att det blir lite tjockare då (eller så inbillar jag mig bara men det känns så iaf..
)
Största skillnaden är det väl på smaken.

Nja, det ar val bara om du ater den ren … i en sas marks det inte sarskilt mycket mer an konsistensen …

Jag tycker det märks direkt en rätt stor skillnad på smak om man använt grädde, CF eller en blandning i grytor/gratänger/såser. Det är väl individuellt antar jag.
Som sagt, näringsmässigt är det snarlikt, så det blir mest en smaksak av det.

… och sa att det inte skar sig med creme fraiche vilket det gor med vispgradde …