Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9598 ggr
[ngupa]
0

Kokoskaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

8-12 bitar

Ingredienser:
4 ägg (små)
1-2 msk sukrin + 1 knivsudd stevia
200g smält smör
1/2 dl kokosmjöl
1 dl kokosflingor, mixa dem om man inte vill ha lite "tugg" i kakan.
1/2 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver

Gör så här
Vispa ägg och sukrin/stevian fluffigt. Tillsätt det smälta smöret och vispa. Blanda torra ingredienser och vill man inte ha lite tugg i kakan mixar man flingorna först i en matberedare i några minuter.
Tillsätt sedan denna blandning och blanda runt väl.
häll upp i smord bröad (pofiber) form ca 15x23. Strö kokosflingor över smeten innan gräddning om den bara ska användas som den är.

Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.

Tips: god att äta som den är men kanon som en bakelsebotten!
Ev fyll en muffinsform (hård ala mazarinform) till 1/4 och grädda i ca 5-10 min, känn efter. Låt kallna.
Fyll på med lite vanilj alt chokladkräm, toppa med grädde och jordgubbskivor, viola en god bakelse att äta ur formen!

Monnis
0

Köpte kokosmjöl idag så dessa måste jag prova vid tillfälle! Jag gillar kokoskakor Glad

Jenny40
0

ngupa du är ju en pärla på att baka gott och välsmakande bröd o bakverk. Glad

Det där vita rostebrödet, jag bakade ikväll, det kan jag inte få nog av…  och nu kommer du med ännu fler godsaker som om receptet på kärleksmumsen inte skulle räcka. Suck, hur ska jag lyckas hålla 25 gr kollisar/dag med så mycket godsaker att frestas av?! Flört

Du har inte funderat på att ge ut en egen LCHF kokbok, tror du skulle göra succé?

Förresten ta gärna en titt in på mitt inlägg om Apelsinmörkakor… de kan jag fresta dig med ;)

Ha det gott!

Jenny

[ngupa]
0

#2 Apelsinmörkakor låter mumma, ska leta upp dem. Skrattande

Jooo skulle helt klart behövas en bakbok till med lite fokus på kokosmjölet Skrattande

jooo, man får ju vara försiktig med bakverken, det blir lätt många…

men samtidigt så är det trevligt med fika bröd och i synnerhet det vita brödet Skrattande

Du har inte missat mina semlor och mjuk nötkaka och tårtbotten som är på koksomjöl också?

Jenny40
0

#3 Va, har du det med?!  var hittar jag dem… under sötsaker eller.. ?

en sak jag undrar lite över, hoppas du kan svara på det… hur mycket väger 1 dl kokosmjöl?  (jag behöver veta för att kunna räkna ut kollisarna i det jag bakar o jag äger ingen våg).

Jätte tacksam om du eller nån annan kan svara på den frågan.

mvh

Jenny

[ngupa]
0

0,5 dl väger ca 50-60 gram…. om jag inte mins helt galet.

[ngupa]
0

Lättast är att hitta det lilla jag kommit fram med på Matbröd och i kategorin lågkolhydrat  Skrattande

Jenny40
0

Ja, TACK så mycket! Skrattande

Jenny

Cessy
0

Åh detta recept ser också kanongott ut. Ska testa senare i veckan.Glad

aklejor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kokos är jättegott nån som provat med citronsaft eller lite rivet skal i, tycker det är en bra kombination. Skall även leta upp apelsinmörkakaor som ni talar om. Låter mumsigt!

Lotta

Jenny40
0

Ngupa, tror du man kan göra en toscagalsyr på kakorna med flagad mandel istället för kokosen uppe på kakan? har lite svårt för att äta så mycket kokos. Om utifall hur gör man en lchf toscaglasyr, nån som testat?

Jenny

Sadhana
0

Älskar kokos!!!
Kokosmjöl dyker numera upp i vart och vartannat recept.
Vet att man kan köpa det… dyrt :(^
Kan man inte bara mixa kokosflingorna till mjöl? Kanske inte alls blir samma sak? Någon som gjort misstaget innan jag snart gör det…? ;-)

Jenny40
0

#11. kokosmjöl är INTE samma sak som mixade kokosflingor. Jag trodde själv att det bara var att mixa kokosflingor först men efter att ha läst ett inlägg om en person här på forumet som hade mixat sina kokosflingor o blev så besviken för att hans bröd inte blev som orginalreceptet med kokosmjöl.
Så jag gick istället och köpte det ack så dyra kokosmjölet… och har upptäckt nu efter jag bakat med det några gånger till min stora lycka, att det inte smakar så markant mycket kokos. jag tycker kokos kan vara gott i mindre doser… föråt mig på kokos ett tag därav min återhållsamhet.

jag tyckte min 500 gr påse var dyr med kokosmjöl, men samtidigt var det värt varenda liten krona. Kokosmjöl är rena fibrer en restprodukt dvs det som blir kvar när man utvinnt kokosmjölken ur kokosen. Så det är absolut inte samma sak som malda kokosflingor.

Jenny

Sadhana
0

Tack Jenny - nu har jag beställt;

Ska verkligen bli spännande att pröva!

Jenny40
0

Det var så lite så. Flört

Lycka till med baket, prova gärna mina mördegskakor också med apelsinsmak, när du ändå ska till o prova denna kokoskaka.

Jenny

gun92884
0

Provade detta recept och tycker nog att det ar for mycket smor … joda, jag vet att detta ar HF men, men … jag tycker inte om nar hela handen blir flottig nar jag ater na't … har du provat med mindre fett? Maste man ta mer agg da for vatskans skull eftersom kokosmjol drar at sig massor av vatska?

[ngupa]
0

Joo, den är fet och god Flört jag tror absolut man kan dra ner på fettet utan att hiva i ett extra ägg. Prova 150g. Jag kommer framöver att bara köra 150g, 200g användes i ett recept som var utgångspunkten… fast det var ju annat mjöl där.

gun92884
0

Okedoke … jag provar med mindre smor och samma aggmangd …

konichiwa
0

*bokmärker*

MissMullig
0

*bokmärker med*

skogs-tolva
0

*samma* Flört

skogs-tolva
0

Jäklar! Vad. God. Den. BLEV!

[ngupa]
0

Tjusigt!!1

Vore kul med en kommentar om det på min blogg där kakan också ligger om man får be snällt OskyldigSkäms

det blir där hädanefter som mina kokosmjöl recept hamnar…

MissMullig
0

#ngupa då skalliaf jag hålla span i din blogg.

Den är jätte trevlig och informativ

[ngupa]
0

#23 Ååå vad det glädjer mig att du tycker det!

man är ju alltid lite "orolig" när man som amatör ska ge sig in i bloggvärlden. Feedback behövs då. Oskyldig

MissMullig
0

Skriver du i den varje dag?

[ngupa]
0

Det är min målsättning i alla fall. Just nu bara flödar det en massa…. men jag lugnar nog ner mig Flört kanske….

gun92884
0

… har lamnat kommentar pa din sida ocksa … gjorde din kaka igar igen och drog ner smoret till 100 gr … det gar nog aven att dra ner det mer men det kanske inte ska yrkas pa har i LCHF Skrattande

Ska ocksa forsoka med litet mer kokosmjol och se vad resultatet blir … har inte provat dina pepparkakor annu men det var ett recept som jag sokte nastan forsta dagen jag skrev in till KiF sa gissa om det var valkommetGlad …

[ngupa]
0

#27 Skrattande

Lite fett gillar vi ju Flört

MissMullig
0

Fett gillar vi synd bara att kokosmjölet är så dyrt. Inget för arbetslösas ekonomi

OneManArmy
0

Inte direkt som man använder en hel påse heller, en påse på halvkg räcker ju till MINST 4 kakor.

misty09
0

#30 Mer!!!

Om 0,5 dl väger 60 g och man behöver 1/2 dl per kaka blir det många kakor på den påsen Flört

Jag har bakat jättemycket och påsen ser nästan orörd ut

Nu vägde den 1 kg men priset /kaka blir inte så farligt ändå.

OneManArmy
0

Var för trött att räkna :P
Men det blir rätt prisvärt ändå

Anne-
0

Har bakat kakat och den blev fin och god, men oj vad jag blev uppspänd i magen, troligen ovan vid fibrerna. Blir ni andra som använder kokosmjölet oroliga i magen?

ngupa använder du vanlig ugn eller varmluftsugn?

[ngupa]
0

jag använder varmluft. Glad

De som brukar reagera på högt fiberinnehåll  verkar inte reagera på kokosnötmjölet, men säkert finns det dom som gör det….