Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1985 ggr
Miyu
0

"Immun" mot viktnedgång?

Tycker det är verkar svårare och svårare att gå ner i vikt för varje fuskperiod man haft. Tror de flesta brutit sin LCHF livsstil nångång och ätit kolhydrater i en period. Jag har haft många sådana under åren med LCHF.

Så kan inte låta bli att undra; tekniskt sett.. kan kroppen ge upp och bli "immun" mot viktnedgång om man fuskar för ofta?

PhulPhisk
0

Nej, simpel matematik råder ALLTID; om kalorier ut är större än intaget så går du ner i vikt. Följer du LCHF men bara sitter på rumpan så blir det inget av det. Du kan äta vad och hur som helst, bara du gör av med mer kalorier än vad du får i dig. Det finns inga mirakeldieter, såvida du inte slutar äta helt och vill må skit fysiskt och psykiskt under viktnedgången.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mnja.. jag tror snarare man blir mindre motiverad med tiden.. man vet ju hur man gör.. så jag kan lika gärna strikta till det på Måndag i stället, för nu på helgen så skall jag..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miyu
0

#1. Vad jag vet är detta en av de få "dieter" man kan äta sig ner i vikt med hjälp av få gram kolhydrater, viktnedgången har ej med träning att göra (men det kan hjälpa att göra kroppen något fastare. Sen är det långt från alla som räknar kalorier. Tycker det är en av de bra sakerna med LCHF, slippa räkna in vs. ut hela tiden.

PhulPhisk
0

LCHF är varken en bra eller hälsosam diet. Om du läser riktiga studier från forskare så kommer du se vilka effekter det har på kroppen. Läs på om fiber och långsamma kolhydrater så förstår du. Räknar inte kalorier? ALLT har med kalorier att göra. Om du vill äta dig smal, ät enbart kokta grönsaker och vitamintillskott. Det är bättre för kroppen än LCHF. Alla vill hitta genvägar, och hänger med på alla nya idéer.

Miyu
0

Du skojar väl? Vad gör du här om du totaldissar LCHF? Då kan du lämna min tråd och TROLla nån annanstans, tack.
Lycka till med svältdieterna!

PhulPhisk
0

Trolla? Lilla du, har du ens läst om dieten du utövar? Om kroppens reaktion på ketos? LDL-kolesterol? Jag ska lämna din tråd, men du verkar inte ha direkt koll på vad du håller på med.

Svältdieter? Jag gick nere 15 kilo enbart på att sluta trycka i mig onödigt skit, och börja äta regelbundet. Lycka till :)

Miyu
0

Jag har bra koll på vad jag håller på med, men vi har alla frågor och saker vi diskuterar med våra med-LCHFare.

Om du tycker LCHF är så dåligt så föreslår jag att du skaffar dig ett liv och slutar hänga här på forumet och dissa det som skrivs. Lycka till själv :)

PhulPhisk
0

Glömde jag säga att min mor är bland de ledande forskarna inom GI i livsmedelskemi? Kolla upp det. Nu ska jag lämna dig i fred.

camsve09
0

# 8 Forskare ligger inte inne med "sanningar". Inte ens om de studerar livsmedelkemi. Flört

Internettan
0

PhulPhisk:

Det låter mest som att du sitter inne med gammal kunskap. Läser du bara gammal forskning? Eller bara vissa studier?

Om du vill äta dig smal, ät enbart kokta grönsaker och vitamintillskott. Det är bättre för kroppen än LCHF. Alla vill hitta genvägar, och hänger med på alla nya idéer.

Är inte enbart kokta grönsaker svältdiet? Eller en onyttig genväg? Var har du de essentiella näringsämnena i den kosten? Hur kan en sån kost vara bättre än LCHF? Ja, just det. Pillerna. Tycker du det är naturligt att äta extremt ensidigt och basera hälsan på piller?

Det är ingen här som tar din "kunskap" på allvar. Läs på lite, sen är du välkommen tillbaka.

"Every point of view is a view from a point."

johanx
0

Jag tror inte man kan bli immun. Om du dumpas på en öde ö i söderhavet så lovar jag att du gått ner i vikt när du plockas upp ett halvår senare.

Sebastian
0

#1 Jag rör mig inte nämnvärt, sitter istort sett still hela dagarna på ett kontor. Det var därför och i samband med kohydrater som jag blev fet igen.
La om kosten till LCHF för 5 veckor sedan och har tappat 16 kilo.
Det nuvarande kalori-intaget är troligtvis enormt mkt större än vad jag förbrukar.
Så att motion behövs är delvis sant, men det funkar utan.

Att bli immun.. Nja. Men jag skulle tro att det blir svårare för att kroppen lär sig reagera på att periodäta.

#4. Samma forskare som fortfarande säger att man tappar 5 kilo vatten och sen inget mer? Skärp dig. Vi är här för att vi äter som vi gör. Inte för att läsa om trollens tankar och idéer.
Min pappa var först på månen och han driver ett kebabhak på mars.  Tänker inte lägga upp den minsta bevisning utan bara påstå det. Precis som du. Hur i hela fridens namn ska vi kunna kolla upp det?

Zepp
0

Om man är kunnig i GI så vet man att detta bara är en liten delmäng av det viktigare GL.. och det sistnämnda är det som vi sysslar med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

marikard
0

Ja, herre je.. inte så mycket att bry sig om.. en sån ful fisk!

subcalva
0

Hänger det inte ihop med att kroppen gått över till fettförbränning och blivit sämre på sockerförbränning?

[tick]
0

Michael Eades har filosoferat lite om detta åtminstone närliggande ämne: http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-diets/why-is-low-carb-harder-the-second-time-around/, kanske kan ligga något i det han skriver.

Magica1970
0

#0 Med min normalvikt så har jag haft svårt att få bort "hullet" runt mage, höfter och lår trots regelbunden och tung styrketräning sedan årsskiftet (jo, resultat har det blivit, men inte riktigt så mycket som jag hade velat). Började med periodisk fasta (16 timmar) varje dag. Hände inte mycket. Slutade med grädde (ca 0,5 dl/dag) samt övriga mejeriprodukter. Hände inget. Läste på MDA om fasta 20-4. Har kört det vid två tillfällen (1 gång/vecka) och nu rör det på sig! Magen har blivit platt och kroppen mer deffad.

Magica1970
0

Kan tillägga att jag tillåter mig mejeriprodukter en dag/vecka i form av ost och grädde/yoghurt (smör blir det varje dag :)). I övrigt riktig mat, men inget vägande eller räknande (det fungerade inte senast jag testade).

[stuxen]
0

Oj jag finner inge ord.
Visst kan man ha olika åsikter men men lite påläst kan man väl i alla fall försöka fara om man nu skall gå in i det hela.
Och sedan kan man försöka vada lite barmhärtig om man nu tror sig vara mr eller miss is duktig och inte lilla vänna folk hit och dit bara för att man tror sig ha bättre koll förövrigt det vidrigaste någon kan säga till någon Lill vännen, Lilla du ursh jag spyr.

Nej vist Gi är ett bra helt ok sätt att leva men det finns inget som tyder på att det skulle vara det bästa alternativet.

GL är en viktig punkt att titta på vilken du verkar a glömt.

Fibrer kanske är bra men oftast kostar det mera än det smakar vissa kan bli hjälpta va det men jag at inte intagit fibrer i någon större mängd på bra länge och märker hur kistan hostar när de kommer in i systemet, men hellre fibern är djävulens kolhydrater.

Kolesterol är en trevlig sak att prata om, inte minst att våra viktigaste hormoner byggs av just kolesterol. Men varför bara titta på LDL?
Det är ju bra mycket roligare om vi får se hela bilden av kolesterolet så vi kan bilda oss en riktig uppfattning?
HDL LDL VLDL (Triglycider). Känns väldigt dumt att bara titta på en av de för det ger väldigt skeva värden då.

Men men följer man dina ""studierna"" och läser på om nya rön och gamla rön kan man bli väldigt skrämd.
Speciellt om är studier ifrån aftonbladet. Det är bra att veta vad en studie är, och hur man kan veta hur pass säker en studie är.
Mycket får kallas studie men det betyder inte att det finns någon relevans för det.

Ha det bra. Tro på det du vill.
Men läs på lite för din egen skull.

Och du kestos är en sak och det är inte farligt skulle bli förvånad om hjärtat drivs av en farlig substans.

Ketoacedos är däremot ett livsfarligt tillstånd och har inte mycket med LCHF att göra överhuvudtaget.
Kolesterol har inte mycket med LCHF att göra heller en sak är säker i alla fall, värdena blir inte sämre av LCHF
det finns en anledning till att läkarna blir förbluffade varje gång LCHF patienter kommer in och ann en gång sänkt sina farliga värden.