Ändrad menscykel p.g.a. LCHF??
Hej! Jag går på p-piller sedan 7 år tillbaka och det har alltid funkat bra. Haft mens på de dagar som jag enligt tabletterna borde (dagar då man inte tar några tabletter). Men sedan jag började äta enligt LCHF så har jag flera gånger fått min mens typ en vecka för tidigt! Sen har jag fått den igen då jag egentligen skulle haft den, så jag har liksom haft två "mensomgångar" på samma månad. Nu undrar jag om detta kan ha något att göra med min ändrade kost? Någon som upplevt samma sak?
Tänkte kanske att kroppen inte tar upp ämnena i tabletterna lika bra när jag inte får i mig så mycket kolhydrater, kan det vara så?
PAX//Madeleine
Visst är det kosten som påverkar, kosten påverkar nämligen hormonerna. Men på ett positivt sätt, det finns många här inne som lyckats bli gravida, efter år av försök utan att lyckas, efter de lagt om kosten till LCHF. Det finns en hel del trådar i mens/hormonförändring när man ändrar kosten. Googla och läs igen.
Grattis till att din kropp nu håller på att ställa om sig till ett mer hälsosamt läge! :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Men så lustigt.. har gått runt om funderat på samma sak! Min menscykel har ändrat sig med en vecka, men jag förstod inte varför :)
Men eftersom jag går på p-piller så borde det väl inte ändras så mycket eller? Är lite jobbigt att behöva ha mens i nästan två veckor i sträck och dessutom inte riktigt veta när man kommer att få sin mens =/. Betyder detta att p-pillerna inte fungerar? Vill verkligen ínte sluta med LCHF eftersom den nästan helt botat min IBS-mage! Min mage har inte kännts så bra på länge!!
Det kommer att stabilisera sig igen efter ett tag, hur lång tid det tar är helt individuellt. Du får ge det tid. Alla kroppsliga och hormonella omställningar tar tid. Tänk bara på hur anorektiker och bulimiker ofta sslutar få mens helt och hållet. Det beror på kosten, eller brist på den.
De piller jag äter hra gjort att jag inte har fått mens alls på flera år, vilket är bra för mig eftersom jag lätt bildar muskelknutor i livmodern när jag får mens. Men ett tag innan jag började med LCHF så åt jag väldigt mycket bröd och då började jag helt plötsligt få mens igen, regelbundet. Efter ett par månader så började jag äta LCHF och efter en månad med det så är allt som det ska igen.
Jag tror inte du behöver vara orolig för att dina p-piller inte fungerar, det de gör har nog ingenting med det att göra. Jag har iaf inte hört om någon oönskad graviditet trots att man äter p-piller, iaf inte pga att man äter LCHF. (Själv har jag dock en son som blev till trots att jag åt p-piller, men det var snart 22 år sedan och långt innan LCHF.
Håll ut och njut av att magen och du mår bättre. Mensen stabiliserar sig snart igen ska du se. :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick precis som du längre mensperiod plus mellanblödningar. Inge kul att aldrig veta när det ska komma. Jag tyckte dock det sammanföll mer med de perioder då jag åt omega3 tabletter. O3 har som biverkning ökad blödningsbenägenheten och det blev avgjort bättre när jag slutade.
Ok, tack så mycket =). Får väl vänta och se helt enkelt =)