Sötin o Sukrin
Hur kommer det sig att Sötin o Sukrin inte ger blodsockerhöjning när det innehåller 100% sockeralkohol? Är det för att det just är en alkohol, så att det blir flyktigt?
Jag har inför en fest nu bakat nötkakor med Sötin. Hur ska man då beräkna kolhydratinnehållet?
//Fat makes Me fit//
Jag har för mig att det är 0,5g kolhydrater per tesked ungefär, man har väl inte i mer än ett par matskedar max?
Tack för svar! Nu gjorde jag helt efter receptet i LCHF bakboken, men det går säkert att halvera dosen för det står att det ska vara 1 dl Sukrin (jag hade Sötin).Dessutom 2,5 dl hasselnötsmjöl (89,6 kh/100g) Det blev 21 kakor av receptet.
Enligt bilden fint fingerformade kakor men mina blev som platta kex. Fast goda ändå. Får väl låta bli att visa hur dom egentligen skulle ha sett ut ;P
//Fat makes Me fit//

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sockeralkoholer ar inte alkohol sa det ar ingen 'dunstning' dar 
Det ar inte heller socker men kemiska uppsattningen ar lik bade socker och alkohol och det ar darfor de kallas for detta.
Sockeralkoholer hojer inte blodsockret for det behovs inget eller hemst liten mangd insulin for att omsatta det i kroppen. Forut 'glomde' man garna bort dessa kolhydrater men nufortiden ar radet att rakna ungefar 1/2 mangden utav deklarerade kolhydrater, for att vara pa sakra sidan.
Storsta anvandningen for sockeralkoholer ar for att hjalpa diabetiker att fa litet variation i sin diet sa de inte behova sakna allt som ar sotat … om detta ar pa gott eller ont, darom tvistar de larde … Daremot det som AR bra ar att det har ingen dalig effekt pa tanderna, som till exempel socker har.

"Dessutom 2,5 dl hasselnötsmjöl (89,6 kh/100g)" ??
Någonting är väl fel där, väl? 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trots att den bara innehåller 0,2 kalorier per gram så har den 60 – 80 % av sockrets (sackarosens) sötma och är den sockeralkohol som påverkar blodsockernivåerna minst. Eftersom erytritol tas upp av kroppen i tunntarmen och inte i tjocktarmen så har den inte samma laxerande effekt som många andra sockeralkoholer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.