Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1072 ggr
Bookjones
0

Tankar om matvanor.

Många skriver här om vad man ska äta till frukost… Vad ska man ta med sig som mellanmat osv. Själv märker jag att ju längre man äter så här ju mindre behöver man ha med sig nåt att gnaga på jämnt och ständigt och det blir mindre viktigt VAD man äter. Bara det är lo.carb.

Mao det behöver inte vara "frukostmat" till frukost… Bara man äter nånting och i mitt fall bara när jag blir hungrig. Jag tror man har en sorts psykologisk inställning att det ska vara en speciell SORTS mat vid vissa tillfällen och att dessa tillfällen ska ske vid en viss tid och en viss mängd och det behöver det ju inte vara tycker jag. Man kan ju äta äggobacon till middag och korv eller en blodig stek till frukost det är helt OK.

Jag tror mycket på att lyssna på vad du blir sugen på. Kroppen säger ju till, det är ju därför vi blir beroende på carbs när kroppen åker sockerjojo hela dagarna. När man väl ställt in sig på att äta "ren" mat så blir ju resorna mycket lugnare och vi upplever hur det SKA vara med hunger-påfyllning. Det är inte klokt vad skönt det är att kunna fokusera på annat än att äta jämnt.

Jag tror att om man lär sig att separera att vara sugen från att vara hungrig kan sugenheten användas till att lista ut vad man behöver eller ej. Har man cravings efter spenat, lever, greens kanske det är järn man behöver. Ost, grädde, yoghurt… calcium? Jag frossade i allt tidigare förbjudna när jag började men det har lugnat ner sig nu. Behöver inte äta upp en hel tallrik med bär och grädde, ett par smakskedar är OK. Min middag äter jag numera på en assiett istället för en middagstallrik. Tar aldrig så mycket mat.

Mina lätt osammanhängande funderingar såhär på morgonkvisten. Känner mig som jag lär känna min kropp för första gången…

zeretki
0

Ja, jag äter alltså  stekt fläskkarre till frukost. Frukost för mig är bara första målet. Så det blir ingen speciell sorts mat utan jag äter när jag är hungrig första gången på dagen. :)

folke
0

Där satt den !!!  i krysset !!!  spiken fick den på huvet !! Glad

Inte mycket att tillägga,

det enda jag måste vara observant på är att vara förberedd på att nåt oförutsett inträffar, tex att jag inte kan komma hem i tid,

Jag gör en katastrofplan…  så att jag redan i förväg vet vad jag ska ta mig till….

Ungefär som när man är på ett hotell utan stjärnor i slumkvarteren, då kollar man nödutgångarna innan man kan sova lugnt… 

precis så gör jag om jag är ute, så jag vet att det finns en jourbutik eller nåt i närheten för att inte bli ställd…… eller helt enkelt tar med mig extra mat,

men jag håller med, ju längre tiden går med LCHF, desto lättare är det att hålla ställningarna utan problem…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

navarro
0

Jag ater numera ocksa valdigt litet och undrar ibland om det ar darfor vikten inte gar ner sa mycket. Kanske blir det for lite fett eftersom jag inte har nagon lusta att fylla i CalCounter. I borjan gick jag ner och at rikligt med fett och manga kalorier, men som ni sager, kroppen sager ifran. Jag tycker fortfarande om allt jag ater, mest omeletten med bacon och chorizo pa morgonen. Ibland ater jag en pa kvallen ocksa!