Artikel i Expressen mot kött
Tycker jag läser mer och mer artiklar om att vi måste minska vårt köttätande bl.a för att det är dåligt för miljön vilket är ju helt befängt. Läste en artikel idag i Expressen av Lars Lindström där han har som rubrik: Köttbiten växer i munnen som en cancersvulst. Han skriver bl.a:
"För den som växt upp med falukorv, köttfärssås och fläskkotlett som standard är det enkelt att bara rycka med sig 400-gramspaketet från köttproducenten och hoppas att det finns pasta eller ris där hemma"
"När Meatless Monday återuppstått i modern tid handlar det både om att rädda amerikaner från fettdöden och att ge miljön en chans.
Idag känner hälften av alla amerikaner till begreppet Meatless Monday. En fjärdedel säger att de påverkats att ändra sina matvanor. Jag tycker det är genialt och förstår inte varför Sverige ska vara sämre."
Meatless Monday verkar ju vara en lysande idé, fast amerikanerna kan gärna behålla den. Med lite tur kanske vi blir av med dem alldeles på det sättet…? För jag antar att de äter kolhydrater + kemikalier osv den måndagen…?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… och av vilken anledning vill du bli av med amerikanarna? 
Under den sista månaden har jag bilat en hel del i Sverige. Både norr- och söderut. För mina ögon ser det ut som om det finns hur mycket mark som helst för kor att beta på. Jag antar att markägare av en hel del av den marken får bidrag från eu för att den skall ligga i träda.
Jag fattar inte logiken. Tänk så fantastiskt mycket fint gräsbeteskött vi skulle få.

#1: Är inne på samma linje fast jag vill inte bli av med alla amerikaner, bara dom där arroganta j-vlarna. Fördelen i sammanhanget är väl att det förhoppningsvis blir mer kött över till oss när dom tuggar gräs
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Sockerfri Måndag hade varit mycket bättre….

Arrogans finns overallt, inte bara i Staterna, och det lar ta mer arbete an att lagga in 'meatless Mondays' for att bli av med den …
Dessutom är det lite fånigt när folk påstår att den mark som korna går och betar på kan användas till att odla människoföda - en stor del av betesmarkerna är mark som inte GÅR att odla på, steniga backiga magra markbitar. Kolla på traditionella kohagar så förstår ni vad jag menar. Bete är det enda den marken går att använda till. Betas den inte blir det bara slymark, dvs den tas över av ogräs och diverse ungträd.

Nu verkar denna artikel http://zesterdaily.com/zester-soapbox-articles/935-meatless-monday-is-a-no-brainer inte bry sig om betesmarker men val att vi anvander grain som odlas, till att foda upp cattle, inte for att omvandla till mat i de kulturer som har en predominantly grain-based diet, alltsa … istallet for 'meatless Monday' kanske det skulle papekas vad en bra diet for en kossa egentligen ar … det ar valdigt fa som har lagt in denna vinkel i ekvationen …

Köttfri måndag finns redan i Sverige
Kolla in deras soja-stinna recept (som de miljöförstörare och regnskogsskövlare de är).
Dags att införa Carbfree Sunday tycker jag.
För att motverka statistiken får vi införa "Meat Massacre Monday" enbart kött alla måltider.

#11 Ja, nu blir det ju dessutom kött över på måndagar tack vare Köttfri måndag. MUMS!
Sindri och Meg, problemet är snarast vad vid ska göra med våra kossor på vintern då vår betessäsong i Sverige är mycket kort. Vintertid matar vi ju dem med alla möjliga sojaprodukter och grejer istället :( Släpper ut metan gör kossorna dessutom året om.
Om vi kan leva med metanutsläppen (eller kapsla in dem :) ) så borde vi dock kunna ha raser här som klarar vintern. Highland cattle och liknande. I Skåne finns på Revingehed en flock som vandrar omkring året runt men det var ett hiskla hullaballoo häromåret när ranchen drogs inför rätta för djurplågeri. Lustigt hur vi har distanserat oss så från naturen att djur som går ute tros vara plågade men inget görs åt djurfabrikerna…
Jasså matar vi kor med mycket soja,
det var något nytt för mig.
Jag som jobbar med kor vet att vi på denna gård endast ger dom ensilag, majs, halm, spanmål, mineralfoder, iofs vet jag inte vad mingla är men skulle bli förvånad om det är sojaprotein.
Så vad skulle lösningen vara ta djurens betesmarket, och odla grönsaker, förtrycka djuren längre bort och in i skogarna däe de sakta men säkert svälter ihäl.
Bra val, men veganer och vegiterianer tycker nog att det är en bra lösning.
Priset vi får betala för det är troligen högre.
Det är inte kornas förändrade levnadssätt som är ett hot mot klimatet. Det är vårat, vi människor.
Det är inte befängt att det är mot miljön med kött, tycker jag, men å andra sidan så får man tänka på sin hälsa och mänsklighetens väl. För för eller senare kommer jorden att gå sönder och inte hade de hjälpt så mycket att vi sluta äta kött. Det finns dessutom större problem idag t.ex. flygtrafiken som man skulle behöva skära ner på betydligt.
Gräsbeteskött är bra för miljön enligt Världsnaturfonden. Globala uppvärmningen minskar eftesom gräset är en utmärkt kolsänka. Spannmålskött är dock miljövidrigt, så välj rätt kött i butiken. Irländskt kött är ett bättre alternativ än svenskt kött, eftersom korna äter mer gräs.
Inte för att det hör hit riktigt men mitt miljöfarliga avfall sjunker när jag äter gräsbetar kött.
Jag pruttar oc hskiter mindre, jag är miljövänligare. Äter jag LCHF så äter jag mindre mediciner så den industrin behöver jag inte längre ännu mindre påfrestning på miljön.
Eftersom jag inte längre styrs av socker djävulen över äter jag inte längre och ligger av den anledningen alltid på en energi balanse och på det viset belastar jag miljön ännu mindre.
Då jag även känner mig varmare av att äta LCHF har jag sänkt innomhus temperaturen ifrån 23 grader till 19 på vinter halvåret sommartid använder jag inte värme.
Jag behöver inte längre springa till sjukhuset en massa och tandläkaren besöker jag inte längre, så även där belastar jag sammhället mindre så samhället kan lägga pengarna på miljövänligare saker.
Sist men inte minst äter jag upp allt jag köper hem och slänger inte 15 kilo mat per år.
Mitt nästa steg är att få mina bilar att rulla på använt matlagnings fett.

Du får skynda dig att lägga beslag på det använda matlagningsfettet stuxen för nu har även flyget börjat intressera sig för det bränslet
#18 finns ett alternativ till och det är ju att odla raps.

Jag kan tänka mig en köttfri måndag om jag får äta mejeri, ägg och fisk den dagen. 

Fisk är ju också kött så det går inte!
Min mormors släktingar i Småland kör på i samma stil och har underbart kött men jättegårdar på våra slätter gör det inte alltid.
I ditt sista stycke i #13 har du nog misuppfattat mig totalt. Ingen vore gladare än jag över betande djur. Jag skriver ju bara om problemen detta har idag och vad som behöver lösas (och kan lösas ganska enkelt - se länken ovan t.ex.).
Som du skriver i #17 så är man ju som LCHF:are mer miljövänlig totalt så man behöver inte ha så hysteriskt dåligt samvete.
Jo Agnez, jordbrukets utsläpp är lika illa som flygets i och med all skövling av skog (till betesmark) som inte längre kan vara sänkor. Som starhawk säger så är flyget också på gång. KLM kör just nu på matolja i en del av sina flygplan t.ex.
Måste man skövla skog för att hitta betesmark år korna? Vill de inte gärna ha träd omkring sig som ger skugga, skydd för regn, och något att klia sig emot?
De marker jag pratar om som jag sett är gles skog med små gläntor, ser underbart ut för boskap. Korna betar nog gärna av slyet som kommer upp, så är man av med det problemet.
Sedan har vi alla arealer med potatis och säd - hur mcyekt gräs som helst.
Såg en väldig massa majsfält häromdagen. Där ska man plöja, så, gödsla, bespruta, skörda, rensa, frakta, lagra, för att sedan ge korna på vintern. Man skördar en gång om året, släpper ut en massa avgaser från alla fordon som skall köra runt på fälten, samt frakta majsen hit och dit. Man ska ha lagerlokaler, med ytterligare skadedjursbekämpning. Och listan kan göras längre, antar jag.
HUR effektivt är detta jämfört med att låta korna gå och beta direkt av gräs där och lämna tillbaka i form av gödsel? Hur många gånger kan kon beta av samma grästuva på ett år? (Jag menar hur fort har gräset vuxit upp igen när det är avbetat - d v s hur många "skördar" per år)
I mina öron låter nutidens jordbruk helt vansinnigt ineffektivt, oekonomiskt och miljöfarligt.

#21 Som en del "vegetarianer" resonerar så är det fullt möjligt. :)
"Jo, här står vad fisken gör och tänker. Fisk har också människors känslor. Fiskarna är väl också människor. Ja det är just vad dom är!"
I Fablernas värld (och nu även i verkligheten)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Får mig att tänka på Mythbusters när dom skulle slå ihjäl myten om att guldfiskar bara har tre sekunders minne, Jamie klarade att träna sina fiskar att hitta maten medans Adam misslyckades kapitalt (knappast oväntat?)