Tips på sommarmat
Varma sommardagar har jag svårt att få i mig varm mat eller att alls överhuvudtaget ställa mig vid spisen. Förr har jag då ätit kallskuret med potatissallad, fil, bruta, glass och annan kall "mat".
Har ni tips på vad man kan äta för svalkande mat i sommarvärmen? Finns det lchf-glass? (älskar glass, speciellt varma soliga dagar).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En rätt jag kan varmt rekommendera är Vitel Tonné.
Det är kött med en tonfisk sås. Lätt att göra.
Jag gör det ofta på sommaren. Den gåller i kylskåp i över 8 dagar.
Det är det lätt att ta fram när man är hungrig.
Jag brukar använda färsk rulle för att det är kompakt kött.
Det finns många recept på internet.
färsk rulle?
Jag googlade men hittade inga begripliga recept, beef round eye!?

Vanliga sallader såklart (men det var nog inte det du tänkte dig antar jag )
Kall avocadosoppa med skalade räkor
Kalla pannkakor med grädde och nån jordgubbe om du tål det.
Kalla LCHF potatissallader med kallskuret ex rostbiff
Inkokt lax ( Måste dock förberedas, kokas innan) med en kall creme fraiche sås
Kalla ägg wraps med ex rökt lax, kyckling mm
Färdiggrillad kyckling med kall bearneas
Kall delikatesstallrik med ex salami, brieost, kalla köttbullar, rökt lax, oliver, avocadohalva och nån smarrig creme fraiche sås.
Finns LCHF glass - sök på ex hallonglass här på forumet eller nätet. www.matklubben.se har många fina LCHF recept, recept på avokadosoppa och dom andra rätterna jag skrev om och LCHF glass
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske nåt så enkelt som rökt makrill och kalla kokta ägg med majonnäs?
Jag åt det igår och det var supergott.

#2 Tänk saltrulle (pålägget) fast rå.
Om du googlar "kalv med tonfisksås" kommer det upp flera recept på svenska.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Du menar styckningsdetaljen Nötrulle?
Detta är ett mycket segt, hårt kött som kräver långkok. Används att göra salta biten av. Skivat går det under namnet sjömansbiff i köttdisken.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har faktiskt flera ggr tillagat nötrulle som grytstek och det blir jättegott men tar ju tid. Dock brukar det vara svårt att få tag på i hela stora biten det brukar nästan alltid ligga skuret i tjocka skivor i köttdisken så man får fråga efter det. Jag tycker att det är värt den extra tiden/omtanken. Går ju bra som nämnts ovan att koka till s.k. salta biten också. Lite i förvägsmatlagning är väl inte fel om man vill ha riktig mat att ta till i lata sommardagar.
#5 jag känner inte ens till pålägget saltrulle, men kalvstek fattar jag 

#8 Här , där jag bor, i nordöstra skåne, har saltrulle alltid funnits som påläggsmat. Det är lätt att ta för givet att andra känner till sånt som jag själv ser som jättevanligt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
det kan vara jag som inte känner till det som alla andra känner till! Mycket möjligt faktiskt! 
Tunt kallskuren helstekt fläskkarré med sallad och senaps-cf.
Jag steker stora bitar kött i ugn, mindre bitar som grytstek på spisen. Går att göra mkt på en gång, skiva upp och frysa ner det som inte går åt närmsta dagarna.
Ibland käkar jag kalla karreskivor till frukost, med ostskiva mellan, eller nån god röra mellan. Blir som 'macka' till kaffet. 

Tack för många härliga förslag på sommarmat 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ursäkta att jag bara skrev färsk rulle.
Det ska vara färsk nötrulle. Man kan beställa om det inte finns direkt i affären. Välj en liten då blir det mörare kött.
Det är en väldigt kompakt kött som passar jätte bra för att göra sommar mat, typ den jag nämde, "vitel tonné" eller koka den med grönsaker och sedan göra en vinägrett.
Jag gör också kalvtunga i vinägrett med hackade ägg.
Det är lätt att ta fram när man är hungrig 
Dessutom blir en enorm god buljong 
/Sweli
Mysty09,
Jag kokar i 1 till 1-5 timme och då blir den mör.
/Sweli
Hej! Alvestaglass har nu kommit med en LCHF-glass i två smaker, vanilj och choklad! Vaniljglassen innehåller endast 0,5 kolhydrater per 100g och chokladglassen 1.4 g kolhydrater per 100g. Gå in på www.alvestaglass.se och kolla in deras så kallade "sockerfria glass". Där står också i vilka affärer du kan få tag i glassen. Tyvärr så finns den ju inte överallt, men har du tur så finns den där du bor =)
PAX//Madeleine
Bra att det finns som alternativ iallafall men det var en ganska lång innehållsförteckning och en del konstigheter som jag inte har en aning om vad det är för nåt. Vad är polydextrose, karboxietylcellulosa och natriumalgenat för nåt?
Det bästa om man är sugen på glass tycker jag är att vispa grädde och ställa i frysen, det smakar ungefär som glass och innehåller inga konstigheter.
#15 citron också väl?
På hemsidan har de citron, men i de affärer jag varit har de inte haft den smaken!
vår affär tar hem alla smakerna iallafall.
kallrökt & torkat kött som pastrami och lufttorkad skinka…är det ok LCHF mat?