Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6312 ggr
[stuxen]
0

Vilken utbildning? Dietist, kost/hälsa vad ...

Hej jag är så sjukt interesserad av kroppen kost och hälsa.
Detta sedan jag intett vad som ger hälsa dvs Riktig mat.

Jag trivs inte där jag bor inte nämnvärt med mitt jobb, och vill alltså byta inriktning.

Jag skulle vilja jobba med människor, jobba med hälsa / kost / träning.
Jag vet dock inte vad jag skall välja.

Jag vill kunna hälpa folk till bättre val men vet inte vilken utbildning jag skall välja. Kan tänka mig att flytta till alla större städer i sverieg ifrån uppsala rakt över hela landet och ner till malmö.

Frågan är bara vad jag skall välja vad ber mig bäst kunskap att hälpa människor.
Jag får jag ut mest av?

Har dock inte studie år kvar så det räcker riktigt men det löser sig troligen på något vis…

Tack.

athiria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MF har väl kostrådgivarutbildningar inom LCHF som Monique Forslund gick om jag har rätt? Om det då är inom LCHF du är intressead av att jobba:D

[stuxen]
0

Visst är det innom LCHF jag vill jobba.
Men jag vet inte tror att mF´s utblidning är typ på två veckor, eller en månad eller något. Tror det är lite för tunnt och därför tror jag att:

Tror inte att man får så mycket mera gehör efter en sådan utbildning,
Tror inte att man får så mycket jobb efter det.
Men jag kan ha helt fel.

athiria
0

Tror han håller på att öppna upp en termin/ett-årig utbildning men kan ha fel

Digital
0

http://www.theacademy.se/education.aspx

Där finns ju lite att välja på vad det gäller träning, det tillsammans med LCHF kostutbildningen kunde ju vara en väg att gå.

Det är ju mer praktiskt inriktade utbildningar dock. Annars finns det ju universitet/högskola men det är ju på en annan nivå, mer teoretisk och inte nödvändigtvis bättre om ditt mål är att hjälpa människor bli friskare.

MissMullig
0

yvonnel
0

Jag tittade in på länken om LCHF instruktörsutbildningen och blev faktiskt förvånad över den höga avgiften. Det finns enstaka kurser i näringslära på univeritet som man kan läsa enskilt eller på distans över internet. Det är ju inte förbjudet att tänka själv, skulle gärna vilja säga att tvärtom, det bästa är att själv söka info, sila och förstå. Då får man gedigna kunskaper och kan själv i stor utsträckning bestämma plats och tidsåtgång.

Något jag efterlyser i detta sammanhang är om tex Annika ville ta på sig en typ examinerande roll med vad som behövs av baskunskaper.

Det är ju faktiskt hon som har skapat begreppet LCHF.

Det är i så många fel sammanhang man använder sig av LCHF och tyvärr ofta i eget syfte att tjäna pengar och så har inte Annika menat/uppträtt från början utan istället väldigt, väldigt mycket bjudit på sig själv.

Digital
0

#6 Fördelen med att ha tagit en examen/licens genom ett etablerat företag är ju att företag/personer som villa anlita dig kan vara säkra på att du har rätt kompetens. Man kan enkelt kolla upp vad som ingått i utbildningen och examinationen är ju en form av kvalitetskontroll.

Men visst går det att få samma kunskaper genom att läsa själv, men då får man alltid spendera mer tid på att övertyga folk om vad man kan. Jag tror att det är i stort sett omöjligt att hitta några jobb om man bara lär sig själv, iallafall i dessa sammanhang.

Miyu
0

Efter aftonbladets (eller var det expressen?) artikel som stod på löpsedeln att LCHF doktorn Annika Dahlqvist slutar föreläsa om LCHF och att 'även anhängare av kosten vänt henne ryggen' å är det nog tyvärr ganska svårt att hitta jobb som LCHF dietist…

Hon är ju allmänt känd nu som förvillare av kostråd. Så tror det är bortkastat att lägga ner pengar på en utbildning till LCHF dietist.

[stuxen]
0

Ett problem är bara att ingen annan än dietister får behandla Diabetiker.

yvonnel
0

Hur mycket är du egentligen emot att Annika har fortsatt framgång i sin strävan att vi ska bli friskare och må bättre?

Expressen vill det definitivt inte, iallafall inte utan att dom tjänar på det.

Det verkar som om du är någon sorts talesman för den tankegången. Om det nu inte är så att du bara är "kärringen mot strömmen" i negativ bemärkelse.

(Dessutom har dom nog torka på hyfsade journalister, för sämre uppbyggnad av en artikel får man leta efter, eller kanske inte, dom finns på Expressen).

Agnez94
0

Biokemist är de som vet riktigt mycket om kroppens kemiska funktioner om jag inte har helt fel för mig… Men de är ingen utbildning man hoppar på så där direkt… Personlig tränare kanske med inriktning LCHF-kost?

Zepp
0

Dietist är en högskoleutbildning som gör att man kan få jobb på många ställen!

LCHFkostrådgivare är en kurs man kan starta ett eget företag kring som regel.

Har man dietistutbildning och kompleterar det med  en LCHkurs kan man göra lite som man vill!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miyu
0

#10 Vad snackar du om? Jag lägger bara fram en viktig poäng; efter sådana artiklar räcker för att de flesta ska bli skeptiska till LCHF-kost och då kapar det ju jobbtillfällen för LCHF dietister.

Vad du menar med att jag skulle vara nån talesman eller med flit går emot strömmen förstår jag inte riktigt.

Anterrabae
0

Man kanske ska starta med en grund i basmedicin, så man har behörighet både till kurser som terapeut inom olika områden men även till uni-utbildnigar.

De allra flesta kräver någon form av basmedicin. Då får man ju även en känsla av vilka specialområden man är intresserad av..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

yvonnel
0

Jag menar att man inte behöver exemplifiera för att ytterligare ge draghjälp åt belackarna. Om man ger en länk så måste den som vill iaf göra lite aktiv sökning själv och inte bara få det lagt framför sig.

Oavsett vad du tycker om Annika eller vad som helst annat, så är det av mycket större värde att veta vad du tycker om man får veta att du faktiskt själv har tänkt och bildat dig en egen uppfattning istället för att upprepa vad andra framför i sitt egna syfte.