LC(HP) mot cancer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… inte helt nytt for manga, men det ar svart pa vitt har (jag har inte last hela artikeln sa ar inte medveten om na'n brasklapp):
känns lite hopplöst, min bror är hänvisad till att inta näringslösning direkt in i magsäcken pga cancerbehandlingar(troligen för resten av sitt liv). Och vad består den brygden av!? Säkert inte så mycket protein och fett som kolhydrater! Kontraproduktivt så det förslår! Tumören är kvar, han genomgår nu sin femte behandling; cellgifter. (tidigare två op och två strålningsomgångar) I framtiden kan man hoppas på att de tar fram näringslösningar som innehåller bättre sammansättningar för de med tumörer men i hans fall är det väl för sent!?

Jag begriper inte varför man inte kan göra ett riktigt försök med 0 i KH och normal proteinhalt (15 E%) och därmed 85 E% fett. Man blandar dessutom bort korten genom att ge protein i stället för kolhydrater. Protein i överskott omvandlas till kolhydrater samtidigt som man ger 15 E% kolhydrater mat till mössen.
Försöket är taffligt utformat och ändå ger det en överlevnad på 50%.
Varför måste man ge näringslösning när man kan ge vanlig mat i form av finfördelad och tillräckligt flytande vätska via sond? Flytande kost kallas det och det är okunskap och lathet av vårdpersonalen att inte kunna ge en OK (Optimal Kost) med 10-20 E% protein och 80-90 E% fett.
Det blir till lunch exempelvis 125 g kött och 1,25 dL vispgrädde, mixat och kryddat som man vill ha det. Det ger 700 kcal i 250 mL matvolym och luktar gott även om man inte äter via munnen. Det ger 15 E% protein, 2 E% kolhydrater och 83 E% nyttigt animaliskt fett.

Blir det för trögflytande kan man alltid tillsätta mer vatten till rätt konsistens.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3. När man inte kan äta för mycket kanske det inte funkar att tillsätta vatten för då blir blandningen för utspädd näringsmässigt.
Även jag svär ve och fasa över dessa näringsdrycker. Båda jag och min cancersjuke far dricker dom. Jag håller på och trappar ner och ska snart sluta med mina men jag hade inget val. Min tarm tog inte upp någon näring alls. Så all min mat och medicin fick jag via dropp. Sen blev det dropp och näringsdrycker och nu näringsdrycker och riktig mat. Men i mina näringsdrycker finns det extra tillsatt protein och fett.
I min fars är det bara som saft och vitaminer. Han ska dricka 4-6 stycken om dagen. Sen tycker han mest om fikabröd och andra sötsaker och det sköljer han ner med lättöl. Är det någon här som tror att han blir bra? Nej, inte jag heller. Säger jag något till honom om det så får jag värsta utskällningen och personliga påhoppen. Sen att ingen behandling biter på honom förstår han inte alls. Vad mer kan man göra med någon som inte är mottaglig för någon information om vad man kan göra?
#2 vet inte om ditt svar var till mig? Min bror kan inte ta det via munnen för strupen är förstörd. Jag tror inte det är aktuellt att stå och fixa med det själv, jag menade att näringslösningen han köper på recept kanske inte skulle vara baserad på socker (som jag misstänker den är)

Pennylane1,
kan man få i "näringslösninga"r kan man få i annan flytande kost via sond.
Näringslösningarna från industin är fortfarande felsammansatta så lösningen är som vanligt när industin inte klarar jobbet, DIY eller gör det själv. Det går.

Kött och vispgrädde ger 700 kcal/250 mL.
Hur mycket ger näringsdryckerna? Ungefär 100 kcal/dL det vill säga 250 kcal/250 mL. För att få i sig 700 kcal så måste man spruta 700 mL "näringsdryck" mor 250 mL kött och vispgrädde. Så även om du späder med lika mycket vatten så blir det bara 500 mL i stället för 700 mL
#6 men som jag skrev i #1 får han det direkt in i magsäcken inte via strupen! Han har en port på magen.
Sen tror han inte på LCHF och inte hans fru heller så att de själva skulle börja experimentera finns inte på kartan.
Jag menar att det vore bra om insikten om detta skulle slå igenom hos de som har makt att se till att cancersjuka fick en annan sammansättning i näringslösningarna.