Olika fetter
Hej! Jag har en fråga om hur nyttiga olika fetter är.
Genom min resa med LCHF har jag lärt mig att de minst inflammatoriska fetterna är (ej över 60 grader c:a):
Kokosfett
Ister
Smör
Rapsolja
Olivolja
Nu är det så att jag har ett litet problem: kokosfett är sjukt äckligt i kombination med vitkål, vilket jag äter ofta, plus att jag blir hungrig av kokosfett.
Ister - vill bara inte prova.
Smör - får sug av
Ghee (smörolja) - får sug av
Kvar återstår rapsolja och olivolja som man ju tydligen inte ska steka i - för då oxiderar dem och bli inflammatoriska, även om de är helt ok kalla.
Då tänker jag: vad ska jag steka i för att inte mitt immunförsvar ska gå bananza igen? Var någonstans på den här skalan kommer kakaosmör? Kan det vara triggande för en sockerberoende överätare av min typ, eller kan det vara ett hållbart alternativ till rapsolja/olivolja, då jag tycker om att steka min mat?
Mina frågor är: vilka egenskaper har kakaosmör?
Går det att äta i rumstemperatur, dvs är det så äckligt att man måste gömma det i mat?
Hur nyttigt är det egentligen?
Tar det över smakupplevelsen helt?
Innehåller kakosmör cannabinoider som kakao?
Oxiderar det vid stekning?
Jag vet att kakaosmör är dyrare än kokosfett, iaf. på de sidor jag sett, men det kan det vara värt!
Hoppas någon vet det här, tacksam för svar!
Som jag åförstått det är kakaosmör mestadels mättat fett vilket är det vi letar efter dvs bra.
Hur det smakar och fungerar vet jag inte.
Att kakao skulle inehålla cannabinoider vet jag inget om men tr troligen inget du behöver oroa dig om då det inte är olagligt och troligtvis i en väldigt liten grad att det inte skulle kunna påverka dig på något vis.
Angående cannabinoider
Cannabis – en nyckel till livet
Forskning på spermier har tidigare visat hur de små liven känner av när det är dags att börja simma. Nu har forskare i Kalifornien visat att spermier har begränsat med energi och därför inte kan börja simma direkt efter snopphoppet. När spermier transporterats tillräckligt nära ägget så är det signalsubtsansen anandamid, en kroppsegen cannabinoid, som vrider om startnyckeln till spermierna.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AYAQL5iQn-o[/youtube]
Det är alltså omgivningens höga halter av endocannabinoider (endo- d v s framställda av den egna kroppen), som aktiverar spermiernas simmande och startar tävlingen. Runt ägget finns den högsta koncentrationen av endocannabinoider.
Använd det som argument nästa gång någon påstår att cannabis är farligt för kroppen!
Tänk att knarkkrigare kallar THC för ett gift och gör allt som står i deras makt för att leda folk till den dokumenterat farliga alkoholen!
Cannabis är en passande drog för människor, därför att vi är kompatibla med växtens ämnen. Cannabinoider från plantan tas upp av receptorer som vanligtvis är ingångar för antibakteriella, antiinflammatoriska och anticancerogena endocannabinoider.
Forskare vid University of California som tittat närmare på tändningen av spermierna säger att det här även kan förklara sänkt fertilitet för män som röker cannabis. Enkelt förklarat så höjer cannabiskonsumtion halterna av cannabinoider i kroppen och spermierna aktiveras för tidigt.
Säg det där till en knarkare…. hahaha :)
Angående cannabinoider i kakao - de innehåller dem och jo, jag påverkas av dem. Jag blir nämligen hög av kakao. Den du!
Tack för ditt svar!
#2 :D
Nä nu skojar du.
JA jag vet ju inte men jag tycket det låter underligt eller läskigt då jag aldrig hört talas om det.
Vilka mängder är det vi talar om?
Du menar väl inte att du blir sugen på kolhydrater av fett? Det låter skumt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stek i olivolja, men använd lägre temperaturer än för smör.
Har de använt olivolja runt medelhavet till matlagning i tusentals år tror jag det verkar ofarligt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har också svårt att tro att fettet är det som triggar igång dig.
Protein + fett är det som bäst tar bort suget efter kolhydrater
Har du provat att minimera kolhydraterna och äta dig till ordentligt mättnad bara på Kött/fisk och ev en ren fettkälla som ett kryddsmör till?
Blir du ändå fort hungrig då?
Att kakaosmör skulle underlätta för dig verkar inte heller troligt.
Det finns ju också kokosolja som inte smakar kokos, även om jag inte själv skulle vilja äta den förrän jag vet hur man tar bort smaken från den. Kallpressad tror jag mest på och den är också dyrast vad jag vet.
Sen finns det ju också palmolja, som jag tyvärr inte vet så mycket om alls, annat än att åtminstone den normala produktionen är helt förkastlig ur miljösynpunkt. Men det finns också ekologisk som troligtvis är bättre. Nån som vet mer om paljoljan? Läste nyss att den består av till största delen mättat fett i alla fall.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#2 Har ingen aning om vilka mängder. Min kostrådgivare berättade det och hon är utbildad (inte av staten) så jag litar på henne!
#4, #6
Om ni syftar på om jag verkligen får sug av ghee, så, jo, det får jag! Jag är mjölkintolerant/kanske allergiker och är superduperkänslig.
#6 Jag kan inte hålla på och experimentera. Den matplanen jag fått måste jag hålla mig till, annars börjar mitt ego spöka och bestämma och rätt vad det är så är det ok med en magnum glass. :)
Men inom matplanen kan man ju byta ut lite som inte triggar sug o så.
Just nu har jag inget sug med olivolja, som stekfett så…
#5 Jo, det är raps- eller olivolja jag kör på nu. Men vilka temperaturer pratar vi om? Hur vet man hur varm stekpannan är? Blir maten verkligen stekt vid lägre temperaturer eller kommer den mer att kokas i oljan?

Jag tror inte det är så stor skillnad faktist, men är man van att se smörets reaktioner i stekpannan så kan det ta lite tid innan man vant sig.. sönderbränt smör är ingen höjdare det heller.
Man får prova sig fram helt enkelt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det ska absolut inte ryka då har det börjat bildas skräp
Ett knep kan vara att lägga i en liten klick smör i oljan när du steker.
Då höjer du temperaturen för när det börjar bli onyttigt.
Dessutom "skvallrar" fettet bättre om att det har rätt temperatur.
Köttet ska i precis när det slutat fräsa och efter det ska det helst inte bli varmare i pannan heller 
#10 Ja, smör är ju så praktiskt för man ser när det blir för varmt. Men nu så äter jag inte smör. Kan man avgöra det på hur bruna grönsakerna blir?
Det som fräser när man steker i smör är vattnet i smöret.
När jag stekte i olivolja hällde jag alltid i en liten skvätt vatten i stekpannan i olivoljan, och fick samma indikation på värmen som med smöret.
#12 Smart! Tack!
tankgirl: varför äter du inte smör?
#14 Jag är överkänslig mot mjölkprodukter. Tyvärr
FInns det inte mjölkfritt smör? Eller det kanske är margarin, tekniskt sett.
#16 Det är i princip det som är definitionen av margarin jämtemot smör, margarin innehåller inte bara mjölkfett (därför är även t ex bregott tillhörande det rent regelmässigt).
#12 Smart säger jag också.
Har du prövat getsmör? :D
Proteinet i get-och fårost ska tydligen inte trigga på samma sätt som mjölkprotein
#6 Rent teoretiskt kanske en måltid med bara fett och protein inte ska trigga sug efter kolhydrater. MEN - så är det för mig. Om jag t.ex. äter en biff eller liknande och bara tar kryddsmör, utan några grönsaker till, blir jag klockrent väldigt sugen efter kolhydrater en timme senare…! Inte hungrig - sugen. Så för att gardera mig mot det (och alla dumma saker som man då petar i sig) måste jag alltid ta lite grönsaker till biffen, broccoli eller smörstekt lök etc. Jag begriper inte varför det blir så…! Försöker verkligen äta mig mätt på kött + fett, och ändå uppstår det där suget en stund senare.
Å, broccoli och smörstekt lök lät plötsligt väldigt gott… :-D
Nej, det har jag inte provat! Kanske jag gör det en dag, men nu har jag börjat äta kokosfett igen eftersom jag plötsligt var alldeles för mätt på min matplan. Alltså behöver jag något som höjer förbränningen. Det är inga mängder, jag bara steker i det.
Den här perioden (c:a 1 mån) som jag stekt med raps- eller olivolja i maten istället för smör har jag plötsligt blivit grymt sugen på fisk. Jag har dragit slutsatsen att det är för att jag har för hög Omega 6-andel i kosten i om rapsoljan och därför vill kroppen kompensera med med Omega 3 (fisk). Kan det vara en riktig slutsats? Jag har inte varit sugen på fisk på det här sättet på 2 år, dvs sen jag började försöka äta LCHF).
Jag tror absolut att även för lite kolhydrater kan trigga sug. Jag hörde någon förklaring på det av en person som hade för lite kolhydrater i sin kost. dvs hon åt ganska strikt LCHF. Hennes kropp reagerade som på svält (troligen) och hon tryckte i sig kakor istället…
Poängen med LCHF är ju att man ska äta det som kroppen tål och behöver. och det kan innebära lite mer kolhydrater, eller fakirliknande kost.
Alla är olika.

Har du kollat om du triggar på mjölkprotein? För smöret kan vara det som triggar där