Matdagbokens 4-veckors LCHF-meny?
För att få tillgång till Matdagbokens 4-veckors LCHF-meny måste man betala medlemsavgift vilket jag i dagsläget inte har råd med eftersom jag är sjukpensionär.
Jag undrar om det är någon här som har tillgång till dessa menyer och vet om de är bra? Är de näringsberäknade tex? Som jag har förstått det så är det en person som inte själv äter LCHF som har utformat menyplanen så därför undrar jag över hur pass bra den faktiskt är. Någon som vet..? Och som kanske kan dela med sig av dess menyer dessutom…?
Tar tacksamt emot andra förslag på färdiga menyer också-har skitsvårt för att själv sätta ihop veckomenyer. Har flera LCHF-kokböcker men som sagt..svårt att själv komponera menyer. Framförallt tycker jag det är svårt att få ihop menyer som inte kostar så mycket och som ändå är varierande…Har som sagt ingen vidare ekonomi…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag betalar inte heller så jag kan tyvärr inte hjälpa dig, använder sidan bara då jag får lust att räkna lite.
(Men vad som är roligt är att recepten, som alla kommer åt, domineras av LCHF-recept …..det ligger 2-3 ggr fler recept under LCHF än under de andra kategorierna….
)
Vad gäller recept och menyer så tror jag det blir dyrare i längden….man måste inte köpa balsamicovinäger, pinjenötter, dyr färsk sparris o.s.v. för att få i sig t.ex. en bit kyckling. Kryddorna du har hemma, lite smör i stekpannan, en klick smaksatt majo att doppa i och någon grönsak du har råd med….Mums!
Jag tror du kommer att få snits på att sätta ihop egna ekonomiska menyer baserade på extrapriser ganska snabbt och det kommer att bli jättebra…
Lycka till!
Titta i trådarna som avhandlar billiga matvaror och vad som har ätits under dagen. Bara att plocka vad som passar dig.
Tack för tipsen!
Jag har dock ätit så ganska länge nu, dvs "tager vad man haver-stuket" plus att det blir lite mer kolisar emellanåt. Man jag känner att jag behöver mer struktur…Det blir lättare att ledsna och ta alltför många "snedsteg" om man inte har en mer specifik plan.
Jag skulle som sagt behöva färdiga veckomenyer…Recept finns det en triljon av, jag har bara inte orken att komponera ihop menyer,skriva av osv. Jag har bla fibromyalgi och kan knappt sitta framför datorn för jag är så el-känslig (eller strålningskänslig kanske?) så det jag behöver är färdiga veckomenyer som jag kan ha på papper.(Veckomenyer som gärna är varierande och ekonomiska dessutom.)
Jag har som sagt flera lchf-receptböcker och jag lånar med jämna mellanrum andra lchf-böcker på biblio, men det blir bara att jag provar nåt recept här och där..
Jag har tänkt att jag själv ska komponera ihop veckomenyer i ca 2 års tid nu och det blir bara inte över ork och tid till det. Jag har fått nån blockering av nåt slag tydligen..
de senaste två veckorna har jag gjort så att jag handlat ganska mycket i början av veckan. sen, när jag har känt att jag behöver något i affären har jag funderat över vad jag har hemma - och då visar det sig att jag inte alls behöver det där för det finns alldeles tillräckligt i kylen/skafferiet. det är ju ingen meny direkt men det har inte direkt blivit några snedsteg heller :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Receptsamlingen under LCHF är de samma som de 4 v menyerna
#4 Jo,det är ungefär den taktik jag kör oxå…Köper på mig så mkt jag har råd och plats med som möjligt och sen kompletterar jag eftersom…
#5 Åhååå? Så menyerna är baserade på de redan tillgängliga recepten som finns på Matdagboken? Det är väl användarna själva som lägger in de recepten? Matdagbokens 4-veckors menyer är ju gjord av någon som jobbar där? Hehe…litet kul att de gör reklam för just dessa menyer i denna tråd….
Dock återstår ju det faktum att jag vill ha fullständiga,färdiga menyer och inte separata recept…..Skitdrygt att behöva gå in på ett och ett recept i taget och sen så har jag inte en printer hemma så om jag ska printa ut något måste jag göra det hos en bekant. Kan ju inte sitta där i en halv evighet och leta recept plus printa ut dem. Att skriva av för hand är bara att glömma. Fanns det däremot färdiga menyer med recept som man bara printade ut i ett huj så är det ju en annan femma…
Helst skulle jag vilja ha näringsberäknade menyer också så man ser att man får i sig allt. Kan ju vara litet trixigt med vissa vitaminer, mineraler om man som jag tenderar att äta relativt enahanda….ägg med ägg och ägg plus litet ägg och inte att förglömma:ÄGG!!!
(Nejdå..skojade litet…SÅ illa är det inte…Jag är faktiskt utbildad Näringsterapeut så litet koll har jag allt…men ekonomin och smakpreferenser kan ändå göra att det tenderar att bli lägre av vissa ämnen har jag märkt…Jag borde äta mer varierat har jag insett…)
det är dock där jag gör annorlunda. jag försöker köpa allt jag behöver så jag slipper komplettera eftersom under veckan. då är det mindre chans att jag köper det där "lilla extra som ju är så gott". fast på helgen unnar jag mig att gå och handla lite gott om jag känner för det, bär eller nötter till exempel.
tistelflikkan
Det där med "komplettera" är väl egentligen mest att jag fyller på av det som tar slut fortast. Jag har bara halvkyl och halvfrys så det ryms inte särskilt mycket. Dessutom gör jag av med en platta ägg på ett par dagar…Så det jag kompletterar med är nog mest ägg,grädde,keso och dylikt som tar slut i ett litet nafs… Och som har kortast hållbarhet…Men du har rätt i att det alltid innebär en större risk att man köper "det där lilla extra" ju oftare man sätter sin fot i livsmedelsaffärerna…
för min del så har jag just nu bara ett litet kylskåp med frysfack. vilket är svårt att vänja mig vid eftersom jag brukar ha som du, halvskåp av båda. men jag bor å andra sidan ensam för tillfället så även om det är ont om plats så är det bara jag själv som ställer in grejer :) sen så blir det inte så jättevarierad kost när jag köper allt i början av veckan, men det mesta brukar räcka till helgen i alla fall :) - sen är vi ju helt enkelt olika hur mkt vi äter etc :D
tistelflikkan
Oj…Jo,jag har oxå haft så när jag har bott i små ettor i olika perioder i mitt liv…Hade nästan glömt det. Det blir ju lätt att man jämför "uppåt" när man gnäller. Jag har haft helkyl och helfrys i min förra lägenhet så därför känns det ju pyttesmått men halvkyl och halvfrys nu…Men nu blev jag påmind om att jag borde sluta gnälla och vara tacksam över det jag har i stället. Man måste ju alltid försöka göra det bästa av situationen man befinner sig i för tillfället…
#6 de recept som alla har tillgång till och det står Matadmin el Johan på är inlagda av experterna på Mat Daboken. Men de som är inlaggda av privata funkar ju de med men man får se upp så det inte smugitin fel i dessa

I kokboken "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt finns en fyraveckorsmatsedel som bygger på recepten i boken. i recepten redovisas innehållet av fett, kolhydrater och protein. Vet inte om det blir billigare att köpa boken än att betala medlemsavgiften eller om det ens är vad du efterfrågar. Jag har köpt den boken på bokrea för 79 kr, ordinarie pris är 229 kr.