Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1697 ggr
Jenny246
0

Istället för mjölkprodukter?

Hej!

Jag provade LCHF tre veckor under förra sommaren. Kändes väldigt bra förutom att min mage ständigt var svullen pga för mkt mjölkprodukter (misstänker jag). Nu har jag bestämt mig för att på allvar köra LCHF, livet ut, för att bli av med mitt extrema sockerberoende som håller på att ta kål på mig, mest psykiskt men säkert snart även fysiskt. Jag är redo.

Har kört LCHF i några dagar nu men kommer på mig själv redan med att äta mjölkprodukter till varje måltid. Vill inte behöva gå runt med svullen mage igen (är inte laktosintolerant, o har inte det normalt pga mjölkprodukter), så behöver lite tips på andra feta produkter?

Märker att "inte äta så mkt fett" sitter djupt djupt djupt så har inte kommit in i tänket att ha smör och ost på allt möjligt. Är det tricket?

Jättetacksam för tips :D

KarinJ46
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intressant! Jag har aldrig själv uppfattat mig som laktosintolerant men efter 1 vecka totalt utan mejeriprodukter hade midjemåttet minskat med 10cm utan att jag gått ner i vikt. Låter som dig ungefär.

Zepp
0

Tricket är att äta fett kött, fisk, ost som bas i din måltid, steka i smör osv.

Teta laktosfria mjölkprodukter.. kan ialalfall inte bli fel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ofelia
0

Kokosgrädde!

Jenny246
0

#1 Wow! Det är ju helt fantastiskt! Vad äter du istället för mejeriprodukter?

#2 Okej tack :) Laktosfritt har jag inte tänkt på :)

#3 Ja jag läser mycket om kokosfett o så överallt. Är det samma sak? Vad hittar man det?

Tacktack :)

Wtn3
0

Kokosgrädde är i princip som kokosmjölk, fast en aning fetare. Det hittar du oftast på samma ställe där de säljer soja, chilisåser och andra grejer vanliga i asiatisk matlagning.

Kokosfett är precis vad det låter som, rent fett från kokosnöten, kan hittas i mejeridisken, se upp med det billiga silverpaketet från Unilever dock, det är härdat. Är din butik välsorterad kanske de har ett silverpaket från Alba Dalby, det är okej, annars brukar man få köpa dyrt ekologiskt från hälsokosten, personligen tycker jag inte det är värt extrapengarna att köpa ekologiskt men andra gör andra bedömningar.

Förutom de tips du har fått så är hemgjord bearnaise eller majonnäs utmärkta såser. Det finns en del köpesåser av dem som också är helt okej men de brukar vara baserade på varmpressad rapsolja och det ska man vara lite måttlig med.

Aliki
0

Behöver du något till torrt kött så gör kryddsmör… Jag har ätit pepperottsmör till vit fisk i 3 dagar nu, förra veckan kryddade jag kycklingkött med currysmör…finns hur många variationer som helst.

Lycka till!

athiria
0

Många sockerberoende triggar på mjölkproteinet så det kan ju vara därför du äter mjölkprodukter till varje måltid?

Andra fettkällor är kokosfett, växtoljor, fettet i kött(tex lax som är fet) ister etc.

Ghee klarar vissa och jag tror att getmjölk och fårmjölk ska vara bättre.