Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3612 ggr
AnneN
0

Äter jag för sällan?

Hur många måltider om dagen bör man äta egentligen? Förr då jag åt enligt dietistens råd (= tallriksmodellen) skulle jag äta frukost, lunch, middag, kvällsmål + diverse mellanmål och var ändå konstant hungrig eller sugen.

Men nu med lchf så äter jag oftast bara 1-2 gånger ibland fler om jag har varit mycket aktiv under dagen. Äter endast då jag är hungrig (eller måste för att kunna ta medicinen) och äter tills jag är mätt.

Men började fundera om det på något sätt är ohälsosamt att äta så få gånger per dag?

Är arbetslös så dygnsrutinerna är det väl lite si och så med, är väl något annars då man jobbar och har fasta tider för att kliva upp, lunchrast, sluta jobbet, sova, mm.

Tex idag har jag ätit en bit rökt falukorv vid middagstid (17-18 tiden) och 3 tunna skivor stekt kassler med hemmagjort kryddsmör vid 21:30, kommer vara tvungen att äta något just innan läggdags också pga att jag måste äta i samband med medicinen som ska tas till natten.

Men många gånger så blir det att jag inte äter något alls under dagen utan det enda jag äter är en mindre måltid av något slag (allt från några ostskivor till rejäl måltid) i samband med att jag tar medicinen på natten.

Mellan måltiderna oavsett om jag äter flera gånger eller bara en gång så är jag pigg, har massor med ork (vilket jag inte haft förr), humöret är jämnt och bra och jag mår bättre än jag gjort på många år.

Så är det någon fara med att äta så sällan, eller kan jag lugnt fortsätta med att bara äta 1 gång om dagen så länge jag inte är hungrig oftare?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

korseett
0

jag tycker du äter perfekt. Vi håller oss mätta länge och har inga problem med några sjunkande blodsockernivåer. Jag kan jobba i minst 6 timmar från det jag börjar känna en liten hunger utan att min energi mattas. Ibland glömmer jag att äta frukost och kommer på det vid normal lunchtidSkrattande

Siggebus
0

Det där med ett visst antal fasta måltider per dag är väl i mitt tycke ett "modernt" påhitt!?

Jag menar  - i grund och botten handlar det om att vi har fått anpassa vårt liv efter det inrutade arbetsliv vi för det mesta lever med speciellt avsatta måltidspauser eller hur? Glad

Är vi inte hungriga kl 12 när vi har lunch så får vi banne mig äta ändå för sedan kan det dröja innan vi får tillfälle att äta.

Men egentligen är det ingen större skillnad på oss och alla de andra levande varelserna när det gäller maten och ättillfällena.

Hade vi slängt våra klockor, sagt upp oss från det tidsstyrda livet vi lever och bara lyssnat på vår kropp så hade vi ätit när vi blev hungriga, sovit när vi var trötta och vaknat när vi var utvilade - så enkelt är det Glad

Jag äter endast två gånger om dagen (lunch och kvällsmat) och jag är inte speciellt hungrig vid 12 när jag har min arbetslunch  - när jag är ledig brukar jag inte äta förrän kanske vid halv 2 tiden. Kvällsmaten varierar, har jag inget speciellt för mig utan kan äta när jag vill så brukar det inte bli förrän vid 20- 20.30 tiden.

Mår du bra och du verkligen får i dig så mycket som just du behöver på en dag så hade jag inte varit orolig Cool

dufva
0

Du gör helt rätt som lyssnar till din kropp.

Det inrutade tänket som dietisten kom med är en förutsättning för att inte få sockerdippar när man lever mest på kolhydrater.

Med vår kost behövs inte det slaviskt ordnade mönstret.

Som arbetslös behöver du ju inte heller ordna in dig i ledet för industrisamhällets fixa tider så kör på som du och kroppen själva vill Skrattande

crinalina
0

Om du mår bra så gör du ju rätt, eller hur? :D LCHF handlar om att lära känna sin kropp och lyssna på den. Om du äter när du är hungrig och äter tills du är mätt gör du helt rätt.

Personligen så äter jag numera bara en gång per dag, om inget speciellt inträffar. På morgonen dricker jag en mugg kaffe med rejält med grädde i, sen några timmar senare tar jag ett par ostskivor (ibland med skinka och smör mellan, ibland bara ost), sedan äter jag mat på kvällen. Ibland om jag känner att jag behöver det så tar jag ytterligare en kaffe med grädde i eller lite ost. Eller extra protein, typ några munsbitar kyckling.

Att man enligt tallriksmodellen ska äta så många gånger per dag har med blodsockret och insulinet att göra. När man äter kolhydrater så hoppar blodsockret och insulinet upp och ner och för att hålla det på en så bra och jämn nivå som möjligt (med kolhydrater) så rekommenderas man att äta lite och ofta. Med fett som primär energikälla hoppar det inte upp och ner utan håller sig på en bra och jämn nivå utan ständig påfyllning av energi. Detta är en av de främsta anledningarna till att lchf är bättre och hälsosammare än tallriksmodellen.

Fortsätt som du gör så länge du mår bra av det. Ät när du behöver och inte oftare. Jag tror inte människan är skapt för att äta så mycket och så ofta som vi blir lärda. Vi är som alla andra djur skapta för att äta när vi behöver, inte för att äta bara för ätandets skull. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag instämmer med #2, och hans ätmönster.

Jag har aldrig kunnat äta på morronen, så oavsett "diet" så har jag alltid först ätit vid 12-tiden. Sen blir det en gång till vid 19-20-21 beroende på vad det var till lunch. Ibland blir det bara lite plockemat (nån kall köttbulle, en bit ost och rädisor med smör o salt), eller liknande. Kaffe med smör/kokosfett är ett bra tips.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sebastian
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det låter ok. Sålänge du själv inte går hungrig..

Själv åt jag frukost 05.00 Börjar bli lite hungrig men inte så farligt ännu.

Med frukost menar jag en stekt korv, lite bacon o två ägg toppat med en klick majo.
Ingen stor korv o inte mycket bacon så det låter säkert värre än vad det är..

AnneN
0

Tack alla för era svar Glad Då kan jag med gott samvete fortsätta lyssna på kroppen istället för på omgivningen som tycker att jag måste äta oftare för att inte bli sjuk.

Största anledningen till att jag började fundera på detta är egentligen det att jag har djur som alltid måste ha fri tillgång till mat för annars kan de inre organen ta stryk om de inte kan gå och småäta under dygnet. Dock så är dessa djur råttor och gerbiler och deras kroppar fungerar nog inte riktigt på samma sätt som människans alla gånger.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!