Söndagsbilagan i Expressen
Några sidor om sockerberoende där.. mycket bra! Ju fler som får upp ögonen för det vita giftet desto bättre.
jag är ju själv inte så styrd av sockret men min mamma är djupt nedgången i det träsket. när mamma en gång i tiden kom på mig att jag tjuvrökte så sa jag till henne… jag slutar röka när du slutar äta socker. det är 20 år sen!
Jag gav boken sockerbomben till mamma… hon kom till mig och sa..Ja, jag förstår nu att jag är beroende..men hur ska jag kunna ta mig ur beroendet? Hur förklarar man för någon som tryckt i sig socker hela livet att potatis ochså fungerar som socker i kroppen.. potatis smakar ju inte tårta! Det är så svårt… jag törs ju inte gå för hårt fram med mamma heller för då går hon bara i försvarställning.
Min son..har fått det där beroendet också men han kan jag fortfarande påverka.. Vi lagar ofta mat tillsammans och pratar om de olika beståndsdelarna.
oj oj.. detta drog iväg.. och jag som bara ville säga att det var en bra artikel i söndagsbilagan
Du kanske kan visa med hjälp av sockerbitar hur mycket socker det finns i tex potatis och andra kolhydratrika matvaror? Och om du pratar med din son om beståndsdelarna så kan du väl prata på samma sätt med din mor. Laga mat tillsammans med henne och säg att hon går på kurs. Lycka till. Ett stort steg av henne att hon åtminstone insett att hon är sockerberoende