Smaksatt "grädde"
Såg en reklam för Arlas nya smaksatta grädde. Finns med jordgubb eller chokladsmak. Det Arla berättar på sin hemsida är att de innehåller bitar av jordgubbar respektive riktig choklad. Av någon anledning utelämnar de resterande tillsatta prylar, men det är klart, det går ju inte att smaksätta något utan att ha i socker och andra mer eller mindre lättförståeliga ingredienser… Chokladvarianten är värst…
http://www.arla.se/templates/FullWidthPage____32419.aspx
Ingredienser jordgubb:
Grädde, jordgubbar 21%, socker 6%, stärkelse, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (karragenan).
Ingredienser Choklad:
Grädde, vatten, glukos-fruktossirap 8 %, choklad från Dominikanska Republiken (kakaomassa, socker, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj 5,5 %, socker 3,9 %, kakao 0,8%, stärkelse, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan). Chokladen innehåller minst 70 % kakao.
usch det där låter inte speciellt nyttigt allas!
Vill man nu ha chockladgrädde kan man ju göra egen själv egentligen och inte sjutton är kakao riktig choklad egentligen…
Chokladmousse tex är väldigt gott!! 
Grädde med karragenan är inte värdigt att kallas grädde ens…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Otroligt onödiga produkter… *suck*
#1: Hm, hur menar du då? Kakao är gjort av kakaobönan

Just nu sitter jag och äter egengjord chokladgrädde = vispgrädde med kakao i.
Har smakat den grädden med jordgubbar i och den var i smaken riktigt god, köpte den istället för läsk en gång då jag var både törstig och sötsugen och drack den som den var 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men om man ska smaksätta grädden själv måste man ju köpa hela TVÅ olika produkter och blanda ihop själv….
Det mest skrämmande är att det förmodligen finns en marknad för den här typen av skräpprodukter. Spontant kör jag hellre med färska jordgubbar och vispad riktig grädde, alternativt grädde med kakao eller en fin chokladkaka. Men då kommer vi till problemet att färska svenska jordgubbar bara finns tillgängliga en liten del av året och för en del kanske det är viktigt att få jordgubbssmak under hela året…
Pengar är som flugor. De dras till skit. Det vet såna här producenter.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#4 Det går ju att frysa in de svenska jordgubbarna utan att hälla socker på. Bara att mixa dom frusna och blanda i vispad grädde.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det går även att köpa frysta Gubbar året runt…utan socker..
finns även hallon….utan socker….Så vad är problemet? 
Inga problem att blanda det själv…o så kan man ha så mkt bär eller kakao i som man själv vill…
Och det är ju ingen större arbetsinsats att blanda dem! Så får en lite motion oxå 
kakao är krossad kakao böna ja men sen har de ju i en massa socker och annat onödigt det var så jag menade :) men rätta mig gärna om jag har fel
#8 …Hur menar du? Att kakao pulver innehåller socker? Eller att choklad grädden som man kan köpa innehåller socker?
För det kakao pulver jag har hemma ifs inte bäste sorten…men den innehåller inget socker…
funderar på att köpa finare sort kakao…från Rawfood butik.
# 8 antar att du blandar ihop kakao och oboy och liknande? För kakao är ren "choklad" och inget annat.

Det var ju i alla fall mera jordgubbar än socker. I många yoghurtblandningar är det ju mera socker än bär eller frukt men sockeryoghurt är kanske inte så säljande namn.
Alla djupfrysta bär som jag hittar i affären är osockrade.
Socker är så billigt så lite bär och socker och en lägre fetthalt ger en billigare produkt än riktig grädde men den säljs säkert dyrare än grädde.