Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6512 ggr
starhawk
1

Banta med bröd och Pasta

På Expressens löpsedel idag: Käka bröd och Pasta och rasa i vikt!

Det är precis som Rössner sagt, man kan banta på hallonbåtar men i båda fall ovan är det ju frågan om svält för att det skall funka men bröd och Pasta hör ju inte till det nyttigaste i det sammanhanget undrar hur den där tjejen mår efter den kuren

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bustas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just bröd och pasta gjorde att jag fick 40 kg övervikt.

[ErikSvensson]
0

Ingenting till? Bara bröd utan smör/pålägg och pasta utan kött/sås? Låter ganska tråkigt. Jag gick också upp i vikt av bröd men det hade smör och ägg/ost på sig också.. Flört

Inkanyezi
0

Jag äter faktiskt bröd fortfarande, utan att gå upp i vikt, cirka trettio gram om dagen, ungefär 20 gram kolhydrater. Och jag har rejält med smör och ost och skinka och annat gott på efter vad jag kan ha hemma. Ibland köper jag inte något nytt bröd när det tar slut, så det kan gå en vecka utan bröd också.

Men pasta, nej, någon måtta får det vara. Jag har visserligen inte försökt stå på huvudet och joddla medan jag äter, men pasta tillhör inte sånt som jag äter numera. Jag föredrar jamón serrano, lax, entrecôte, fläskfilé, fläskkarré och köttfärsröra med bacon. En hel del ägg slinker också ner. Men jag behöver knappast minska i vikt.

Och potatis har jag inte ätit sedan det slank med ett par i höstas med surströmmingen.

LatMask
0

Köpte Expressen idag: Det handlar om det nya begreppet glykemisk profil, GP, som forskaren Liza Rosén vid Lunds tekniska högskola har skapat.

För att få fram GP mäts blodsockret med jämna mellanrum under tre timmar. Ju högre GP desto bättre. "En riktigt bra produkt har alltså lågt GI och hög GP". Det gäller bl a rågbröd med hela korn, samt fullkornspasta.

"Sara Lindberg, 28, testade LCHF-metoden men resultatet uteblev"…Nu har hon gått ned tio kilo"… -"Jag älskar bröd och äter mycket bröd, särskilt surdegsaktiga, kompakta fullkornsbröd."

Liza Rosén forskar i "industriell näringslära" - känns smakligt, va?

Inkanyezi
0

Industriell näringslära - hmmm - jo, det brukar ju kallas näringar.

För mig är dom lite för näriga.

starhawk
0

#4: Undrar hur länge hon testat LCHF, ett par dar kanske?

starhawk
0

"Jag älskar bröd och äter mycket bröd, särskilt surdegsaktiga, kompakta fullkornsbröd."

Tycker jag hört det där förut, fast då gällde det frukt, om man älskar att äta nåt så är det tydligen helt godkänt, för vissa!

Henkez
0

Jag har aldrig smakat nåt bröd eller pasta som smakar gott utan att ha nånting till, inte ris och potatis heller. Man måste ha nånting till om det ska gå att äta dem, annars smakar de inte alls bra. För mig är god mat sånt som smakar bra i sig själv som t.ex en köttbit, lax eller avocado.

[Konsument]
0

#3 Inte för att jag gillar pasta (saknar det inte och kommer aldrig någonsin att äta det igen), men jag förstår inte hur det skulle vara bättre än bröd. Bröd med gluten. Finns många frågor om gluten och om det kanske är den största boven i dramat… Nä, fy! Jag äter bröd ibland men det är LCHF bröd och jag saknar inte glutenbröd det minsta. Tycker det har dykt upp sjukt många recept på LCHF bröd och vissa är verkligen mer än godkända. De är perfekta! Ljust rostbröd, mörkt valtnötsbröd… även lite simplare och hårdare varianter som inte är bröd men typ knäckebröd. Mums! Oopsies har jag aldrig gillat som substitut till bröd. Vill jag ha ägg blir det i annan form än oopsies.

FatboySlim
0

Vissa skriver vad folk VILL höra. Jag kan garantera dig att om någon vecka så kommer det att stå precis tvärt emot. Bra exempel på detta är "Sola för mycket och du får cancer", för att 2 dagar senare står det att läsa "Om du inte solar får du cancer".

Nä, att läsa AB eller EX är som att äta en meny på McDonalds. Du mår dåligt och det är knappast bra för dig :)

Mvh
Freddie

http://sverigesfetaste.wordpress.com

spirit
0

Kul att Liza ökat blodsockermätningstiden till 3 h från tidigare max 2 h. Men det är fortfarande på tok för kort tid för att se en komplett blodsockerkurva. Jag förutsätter att Liza har mätt längre tider men att det då inte passar hennes teori. Glukosstegringen hänger kvar längre tid än 3 h och då passar inte resultatet hennes teori.

Tortera data tillräckligt mycket och man kan få data att visa vad man vill.

Brukar visst kallas fusk med statistik eftersom man inte följer de ursprungliga statistiska metoderna. Nu finns det många fina sätt att förvanska data på. Ett sätt är att poängsätta deciler och summera poängen i stället för att räkna på riktiga data.

Mycket kolhydrater ger låg poäng medan mycket protein ger hög poäng, helsnurrigt men använda av våra främsta "forskare"

Henkez
0

Med tanke på att Lantmännen och Pågen har varit med och sponsrat studierna (står länst ner i den grå faktarutan) så är det inte speciellt förvånande att de lyckas komma fram till att man kan tappa vikt med pasta och bröd, synd bara om de som går på det. http://www.expressen.se/halsa/1.2482413/tappa-vikt-med-pasta-och-brod

Wildrat
0

#9 Pasta innehåller också gluten…

[Konsument]
0

#13 Det visste jag inte. Tur att jag inte saknar något av det. Ris saknar jag inte heller. Potatis? Nej, men om jag tvungen att välja vore det nog mer lockade med en potatis än bröd, pasta och ris.

Ians
0

Behöver det sägas mer än vilka sponsorerna är???….sen blir nog resultatet som DE vill…Flört