Jordgubbar?
Har precis satt i gång med LCHF. Sett att en del nämner jorgubbar… får man äta såna? (hoppas hoppas)
Vilka ändra bär är ok och om det skulle finnas, finns det någon frukt?
// Pabblo
Du får äta det du vill. Allt handlar om vad du tål och trivs med.
På den här sidan kan du titta på vad olika livsmedel innehåller http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=2_087. Jag äter jordgubbar ibland speciellt nu på sommaren. Vad man kan äta beror på hur känslig man är för kolhydrater och vad man vill uppnå med kosten, vill man gå ner i vikt så ska man äta begränsat med frukt och jordgubbar.

125 g jordgubbar med 150 g vispgrädde (det blir 3 dL vispad vispgrädde) ger 600 kcal och 15 g kolhydrater.
Så det är en bra frukost eller mellanmål.
hm… väldigt mycket kolisar för ett mellanmål, många håller sig till max 20 gram per dag. Och somliga ännu lägre…
Wooops, det var verkligen många kh! Jag försöker ligga runt 15g per dag, no more gubbs for me!
Jag kommer att njuta några gånger till denna sommar…
Vissa veckor Fakir o vissa veckor under 20 kolhydrater per dag…
Okej:) tror det kommer få bli mitt nya lördagsgodis.. iaf ett par gånger den här sommaren.
// Pabblo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… ar det na'n som kanner till sorten av jordgubbar som finns i Sverige?
De jag har kopt har ar saaaa trakiga iar … det har inte hjalpt att det regnade ratt sa bra ett tag … nu kopte jag ju jordgubbar innan regnet ocksa och jag var inte varst imponerad. Dessa ar de lokala jordgubbarna som man ser framemot hela aret, inte de som kommer fran Californien eller Florida. Var ar sotman som man kommer ihag fran barnsben?
Nar vi bodde i Florida var Jean-Pierre med International Paper och de var i Plant City vilket ar The Strawberry Winter Capital. Falt efter falt med jordgubbar och de gick att kopa mogna fran falten … tyvarr, maste saga att jag var inte imponerad av dem heller 

För attt jordgubbar ska bli söta så behöver de mogna långsamt i sol. Då utvecklas sötman - det är därför utländska jordgubbar ofta är vattniga och sura för de mognar för fort.
Jag bor på västkusten och köpte en ask med Saltkälle-gubbar i måndags. Var ingen höjdare iår. Bären jag köpte i Småland (Tranås) till midsommar var godare.
de som odlas här blir generellt sötare, enl. "kännarna", än de som odlas mer söderut,oavsett sort eftersom de mognar långsammare . Sorterna är många. Här lite info om olika sorter.

Tack for namnen! Ja, det maste vara nordiska bar for jag kanner inte igen nagra namn … gar det att fa fron till jordgubbar i Sverige?
Jag har hittat fron till smultron har (de kallas for Alpine strawberries och salufors som 'medicinal' vaxt - och de vaxer riktigt bra nar de val har tagit sig … man far ha talamod for det tar manga veckor innan man ser na't gront. Frukten ar ocksa mycket mycket sotare an jordgubbarna … inte for att det blir manga till overs for mig … faglarna hinner forst … och sa har jag ju flera par hundogon som kollar vad jag har hittat for na't 
Corona och Zephyr är två andra vanliga sorter.

Äldre sorters jordgubbar har fått stryka på foten till förmån för nya, hållbarare, inte fullt så goda jordgubbssorter.
Zephyr och Senga Sengana var de jordgubbar som odlades i nordöstra skåne där jag bor. De försvann från marknaden för kanske tio år sen. De var söta, mjuka och saftiga.
Gillar dina hundar jordgubbar och smultron? Min hund är tokig i dom
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
har Zephyr försvunnit? Det var värstens!

Det kan ju tänkas att nån enstaka odlare har Zephyr kvar, men jag har inte sett såna på flera år.
läste lite på Wiki och där stod att just de två du nämnde nästan har slutat odlas pga dålig hållbarhet på bären.

Joda, de ater det mesta i frukt och gronsaker … sitter sa fint nar Jean-Pierre plockar fram till sallad 
Vet inte om det finns en hundleksak som kallas for Kong i Sverige … man anvander den ofta for att halla hundar sysselsatta om de maste vara ensamma ett tag … det ar en urhalig konisk form utav valdigt hart gummi som man kan stoppa in godbitar i och sa har de arbete over nagra timmar att forsoka fa ur allt … jag stoppar ofta i gurka och aven det ar uppskattat 

… har ar den: http://www.petsmart.com/product/index.jsp?productId=2750604
Jattebra nar man har en hund som lider av att vara ensam eller om man maste anvanda crate …
Haha! hur kom hundleksaker in i det hela (har absolut inte emot det):P
Visa sig att jag kan inte äta lågkolhydratkost, hade världens skakningar och mådde riktigt dåligt i morse. var tvungen att äta ett äpple för att kunna fungera igen. Sedan lär jag antagligen spy om jag måste äta mer flottig/fet mat.
Blir nog bara att skära ner lite grann på kolhydrater för mig.
// Pabblo

… free association med hjalp av rorliga intellekt? 
Det är inte ovanligt att man får såna omställningsbesvär i början. Det är alltså omställningsbesvär och innebär inte nödvändigtvis att du inte tål LCHF
Kroppen ska ju vänja sig vid ett nytt bränsle och det kan ta tid.
Lägg till mer kolhydrater, helst i form av grönsaker och rotfrukter och kanske nån frukt och prova sen att trappa ner långsamt.
Du kan äta mycket fräscha krispiga bladgrönsaker och ändå äta LCHF. Lägg gärna till det så att maten känns "lättare".
Du ska inte ösa på med fett, det är fettets andel av den totala energin som ska vara hög. Om du äter kött med fettet insprängt (karré, entrecote) och/eller fet fisk så kan det i sig räcka som fettkälla. En fräsch sallad till det bara.

#17 Jodå, Kong är välkänd här. Jag har en sån till min hund. Jättebra!
ha haft/har en sån nånstans men tror inte jag fattat att man kan ha i godis i den!? Eller är det bara nån kong wannabe jag har tro!? Får leta. Fast min vovve gillar inte vanligt "trist" (hennes åsikt) hundgodis, måste vara hundchoklad! Annars göre hon sig icke besvär.

Om den ar ihalig sa ar det meningen att du ska peta i godis … pa en del hundar har kongen samma verkan som en napp pa en baby … andra lar sig snabbt att slanger de upp den i luften och later den trilla hart i golvet sa trillar det ut na'n bit/smula 
Som sagt, omställningsbesvär… Känner igen det där, jag mådde också illa ett par dagar i början, då åt jag en del torsk och kyckling med grönsallad, för man måste inte äta bacon heeela tiden:) Kör på, lycka till!
Jag äter alla bär(hallon, blåbär, vinbär, björnbär, jordgubbar) fritt. Äter kolhydratreducerat och inte så strikt. Kanske kan vara något för dig istället för att abrubt sluta med alla kolhydrater?
För mig känns det mer lagom att ta bort allt dåligt som bröd, pasta, mjölk, mjöl , men äta rätt fritt av kött/fisk/ägg/skaldjur och alla grönsaker och bär. Någon frukt någon gång också. Har ätit så i ca 5-6 år nu (mycket mer strikt i början) och tycker det fungerar bättre än att avstå för mycket. Blir flera återfall då för min del.