Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1838 ggr
kreativika
0

Behöver efterättstips idag :)

Jag och min kära Pojkvän har haft 6 månader tillsammans idag och jag skulle vilja göra någon god efterätt ikväll för att fira :)

Han har tagit till sig lchf konceptet utan påtryckningar men efterätterna vi hittils gjort har varit i den tradtionella "ös på flera deciliter socker i smeten"- visan..

så jag vill gärna fira med en god lchf-efterätt! Dock har jag inte min receptpärm med mig och behöver tips/recept.

Det jag hade tänkt var att göra något med frusna bär som man kan hinna tina till ikväll. Något typ fromageaktigt. Ingen glass för det gillar han inte.

Typ.. hmm.. bär och grädde, men sedan? What to do? (glass? haha!)

Help me with some inspiration :)

Kram!

shamani
0

Paj? Smör och finmald mandel till pajskal och bär i. Gott. :)

moeler
0

Om du gillar frysta saker kan man göra en parfait. Enklare än glass och jättegott

DesK
0

Mascarponemousse med lite bär är supergott och receptet finns nånstans här på sajten Glad

/Désirée

kaisakavat
0

Grovhacka nötter och rosta i torr stekpanna.. Passar fiiiint till grädde och bär.

Kesoostkaka med bär och grädde är åxå jättegott, mer mättande.

FatboySlim
0

Jag skulle direkt säga: Feta ostar, Gör en Carpaccio på oxfile och dra över parmesan och en näve Ruccola. Avnjut med ett gött rött vin. Bättre än sött kan jag lova! :D

//Freddie

Blog - Http://SverigesFetaste.wordpress.org

kreativika
0

Oooh, så mycket gott att välja på!

Mascarponemousse blev jag nyfiken på då jag aldrig ätit det, eller har smakat på mascarpone och ja, inte så mycket smak i det men kan tänka mig att det är gott till efterrätt.. hmmmmmm

Och jaaaaaa, blåbärspaj.. ååhå-hå..

Parfai är också hur gott som helst (men är det inte omständigt att tillaga?)

Nötter, grädde o bär tänkte jag på innan, men har bara mandel och blir lätt trött på det till efterätt.. fast ja, det gör ju så man inte äter så mkt ;)

Ooho, hade vi inte precis ätit så hade oxfilen varit en superbra ide, kanske till 1 års firandet då :)

FatboySlim
0

Kör en med parmaskinka och ruccola då. Fungerar minst lika bra. Jag är ingen expert på pinjenötter, men om de har under 5 per 100 gr (kolisar) så fungerar det nog också. Kan med glädje rostas lite innan i en stekpanna. Riktigt gott - och underskattat.

I vinväg kan jag varmt rekommendera Villa Puccini (mitt husvin :P). Rött, inte sött. Gott!

//F

kreativika
0

Hmm inte dumt, låter riiiktigt gott får jag hålla med om! Men pinjenötterna skippar jag gärna även om det är gott. Kan inte äta dem sedan jag blev magsjuk av dåliga sådana, bara smaken av dem gör min illa påmind fortfarande :(

Tisdag
0

Pannacotta funkar utmärkt med bara lite sötning. Chokladmousse kan också funka bra.

monalin
0

Vispa grädde, sätt i turkiskt joghurt o bär, klart- gott o enkelt

Cool

tistelflikkan
0

jag tänkte också på pannacotta, det behövs ingen sötning alls tycker jag. går att smaksätta med bären, eller ha dem till.

chokladtryffel på endast mörk choklad, smör och grädde är också mums.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[Pennylane1]
0

antar att det är klart nu? Vad blev det!?

kreativika
0

Haha nej vi har iaf inhandlat ingridienserna och jag skall överraska honom.

Jag checkade in mascarponeskummet och tyckte att det lät intressant, dessutom visste inte pojken vad det var för något så skall bli kul att överraska honom. Hittade något recept på sidan, så om jag förstår det hela rätt så skall man…

Vispa 3 dl grädde, vända i mascarpone och blanda ihop det med bär (valde blåbär) så skulle man ha sötningsmedel men är inte alls glad i smaken av det så jag tänkte testa att hälla i lite flytande glykos (mest för jag tyckte det såg så kul ut med den trögflytande sörjan) :)

Så ihop med det, i med det i fina skålar, lite extra blåbär på toppen och riven mörk choklad ovanpå, vad tror ni om det?

Tack för alla tipsen! Skall ge mig tid att testa fler efterätter när det dyker upp tillfällen för det och se vad som blir den vinnande favoriten :)

Smakomdömme dyker upp om en stund ;)

kreativika
0

Åh, kom på att jag köpte lite pistachenötter som man kan grovhacka och stö ovanpå :D

kreativika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ååh, med massor av kladd i köket så lyckades jag få ihop detta!

Bilden blev kanske inte så bra, men det var smarrigt och fick klart godkänt av pojkvännen :)

Synd bara att pistachenötterna var saltade för det gick inte ihop med resten riktigt, men bara moussen var super! Dock fick jag hälla i 1 tsk vaniljsocker eftersom glykosen inte var så söt som jag trodde, och jag tror absolut att den blir godare med sötningsmedel. Men ifall man har lite sötare bär i som typ jordgubbar så är detta fiiiiinnemang!

DesK
0

Ser smarrigt ut! Tungan ute Mina döttrar gör sig då och då sån här mousse med  blandade frysta bär (tinade), vaniljsocker och då behövs inget socker tycker vi Glad Om det blir nåt över kan man ställa det i frysen, så har man lite glass Glad

/Désirée

[Pennylane1]
0

jättefint! Ser helsmarrigt ut!

kreativika
0

Åhå, jag Joakim sade att det skulle ju kunna bli en god glass om man satte in det i kylen, och jag har grädde och mascarpone kvar för att göra en sats till så det blir nog att jag försöker mig på det till helgen :)

Ja med bara vaniljsocker så behövs det inte mer, bli lagom sött tycker jag :)