Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4697 ggr
[Konsument]
0

Socker eller vad för "friska"?

Jag undrar vad ni rekommenderar för "sötkälla" när det gäller "friska"? Med friska menar jag egentligen de som kan äta relativt mycket kolhydrater utan att vare sig gå upp i vikt eller riskera diabetes. Nu menar jag också bara för de tillfällen då de äter t.ex. någon "sötsak" och inte som i att proppa lite sött i allt dvs. inte mat.

Själv hör jag till de som går upp i vikt men jag tänkte i framtiden när man får barn. Hur gör man då? Jag kommer även låta de äta LCHF eftersom jag anser att det är naturlig och bra mat. Däremot kanske det kommer finnas tillfälle då de även vill smaka någon "sötsak" och vad är då bäst att ge? Finns ju massa goda bakverk, glass etc. inom LCHF som det skulle bli. Men inom LCHF är det ju erytritol och/eller stevia som gäller…

Jag har märkt av många bieffekter av erytritol (magont, viss laxerande effekt) ihop med att det inte skapar så mycket sötma och jag gillar det helt enkelt inte. Stevia har jag inte provat ännu men det ska ju tydligen vara svårdoserat då det tvärtom mot erytritol är mycket sötare. Vet att många kombinera erytriotl med stevia men erytritol känns verkligen inte bra. Naturligt eller inte, tycker verken det smakar gott eller känns bra i kroppen.

I dagsläget avstår jag helt enkelt sötsaker då jag inte vet vad jag ska söta med. Nu på sommaren är det ingen sorg då det finns färska svenska jordgubbar att äta som de är ihop med vispgrädde. Galet gott!

För att inte frångå ämnet så vad skulle ni ge era kycklingar (barn) i era sötsaker de få gånger de får? Socker? Honung? Agave? Någon annan sirap? Annat sötningsmedel?

Alla tycker ju inte likadant men det vore kul att höra just din åsikt och varför du tycker som du gör. Personligen tänkte jag att t.ex. agave kanske är en smula bättre än socker då det är 25 % sötare och kräver mindre dosering? Å andra sidan sägs det att vanligt socker ändå är att föredra framför ex. agave då det innehåller en stor andel fruktos medan socker istället består av 50/50 av fruktos och glukos.

Föresten hur är det nu, är frukost mer fettbildande men påverkar blodsockret mindre, och glukos mindre fettbildande men påverkar blodsockret mer?

Källhänvisning uppskattas!

MimLan
0

Socker och honung där det passar bäst. Och då är jag ändå LCHF:are. Förstår inte helt poängen med att söta med annat som inte smakar bra, då är ju det slöseri att äta vad det nu är som sötas, när det inte är optimalt.

Jag väljer mina tillfällen, bara.

[Konsument]
0

Honung är ju som agave. Har aldrig provat agave men skulle nog göra det istället för honung då jag inte gillar honungens smak.

Självklart skulle jag vilja våga söta med t.ex. agave istället för erytritol men vågar inte… Ev. att jag provar längre fram när jag istället nått min målvikt och se hur stor negativ effekt en mindre mängd kan ha i sötsaker som inte intas allt för ofta.

Försökt intala mig själv att jag SKA använda erytritol men det går inte längre. Det blir bara att jag struntar i göra någon sötsak eller sötsak utan något eftersom jag tycker att det smakar illa och jag känner mig konstig i magen efteråt. Tyvärr blir det ingen hitt att göra en sötsak utan sött. Haha!

DesK
0

Honung, råsocker eller vanligt vitt socker är det jag alltid har använt, men jag tar oftast mindre än vad det står i recepten Glad

/Désirée

athiria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag fick barn skulle jag nog söta med frukt och bär, förstår inte riktigt grejen med "tillsatt" socker^^ Honung i all ära men hur ofta fick man tag på det förrut? Och vitt socker kommer ju från sockerbetorna och inget som varit med länge…

tankgirl
0

Det självklara valet för mig om någon skulle behöva mer kolhydrater än vad som är vanligt i LCHF, är att ta dessa kolhydrater från en icke raffinerad källa. Dvs, inte socker, honung, vetemjöl eller sötningsmedel, utan frukt, bär, rotfrukter, kokossaft och liknande.

Alltså så obehandlat som möjligt. Sen tar kroppen lättare hand om socker som kommer bundet i sällskap med fiber. Nu tänker jag främst på friska människor, alltså. Jag pallar inte för mycket fibrer och för mig kvittar det om kolhydraterna är bundet i ett äpple eller "rent"; jag triggar ändå, men jag har misshandlat min kropp i många år.

Lycka till!

Här kan du höra en snubbe prata om farorna med socker, men också fördelarna med bundet socker, dvs frukt och grönsaker:

http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717

Även om han går in på ganska avancerat biokemi, så är han ändå pedagogisk och en lekman förstår nästan allting (dvs jag! ;) )

Lisabet
0

Jag använder socker, honung, sukrin och dadelsirap (eftersom jag hittade en burk på Netto, och älskar dadlar). Dessutom tar jag mycket mindre än vad som står i recepten.

Idag åt vi rabarberpaj med vaniljsås. Rabarbern sötade jag med 1½ msk dadelsirap, tror det står 1 dl i receptet. Smeten skulle ha 1½ dl socker, och jag tog 1 msk sukrin, 1 msk socker och 1 msk honung. Det blev en stor paj som vi (5 vuxna och 2 barn) inte orkade äta upp och som absolut var tillräckligt söt.

Numera förstår jag inte alls att man kunde/kan söta så mycket som står i recepten. Det behövs verkligen inte för att det ska smaka sött.

kaisakavat
0

Jaa, huga-huga för de mängder socker man använde förut.. Tungan ute ..inte konstigt att man blev konstig.. Flört

Vi blir liksom 'sockerförgiftade' och tappar proportionerna. Ju mer socker vi använder - deso mer används 'gott' och 'sött' som synonymer. Sorgligt och knasigt, med tanke på hur mycker mer det finns som verkligen är gott, utan att vara sött alls.

Jag tror på att vägra låta 'sött' bli ständigt inslag i maten, även när det gäller barn. Det får vara ett undantag istället - till 'fest' - då riskerar man inte att det tar över. Gamla 'lördagsgodisidén' var inte så pjåkig och även då med viss begränsning. Det är inte vettigt att lära barn vräka i sig obegränsat (godis, läsk, glass, fikabröd, chips..), inte ens om det är en dag per vecka.

När jag sötar, så använder jag vanligt socker i små mängder. Eller sukrin - och då i mycket mindre mängd än recepten anger.

julia61
0

Ja socker är nära på äckligt nu för tiden, har smakat något litet vid fest, det blir inte gott längre.

Jag sötar med lite sukrin eller stevia vanilj (som jag köper från USA). Men har faktiskt märkt att jag inte är lika söt sugen som jag var från början av min lchf "karriär"Skrattande'

Trodde nog aldring att jag skulle komma så långt.

Gör ostkaka och tar grädde med vaniljstevia som efterrätt. Det räcker långt!!

[Konsument]
0

Hm… Känns som några kanske misstolkar mig lite. Alltså JAG har inget behov av mer kolhydrater utan undviker "sötsaker" men jag undrar hur jag ska tänka vid speciella tillfällen då man kan tänka sig tämja på gränserna och kanske då ens framtida barn? Jag har redan tänket att kosten till större del ska bestå av riktigt mat dvs. inget sött alls. Men precis som förr i tiden finns det ju tillfällen där man kan äta lite mer kolhydrater ex. högtider - men ändå välja det bästa.

Någon föredrar vanligt socker eller honung, en annan så obehandlat som möjligt (bär, frukt etc.) och någon blandar hej vilt med socker, erytritol och stevia… Någon förstod även inte vitsen med "tillsatt socker".

Känner att jag får utveckla mig helt enkelt. Till att börja finns det sötsaker som inte smakar sötsak utan just tillsatt socker eller tillsatt sötma mer korrekt. Är det ett bakverk som redan innehåller något sött t.ex. bär så blir det givetvis lätt att kanske strunta i mer sötma. Men om det gäller ett bakverk med choklad (låt säg choklad på 100 % kakao dvs. inget socker) så krävs det något tillsatt sötma för det ska vara en sötsak. Annars blir det bittert och eländigt och enligt mig inte "choklad" i sin rätta bemärkelse och då kan det lika gärna vara.

Fast någon skrev om dadlar så ja, det skulle ju kunna vara ett bra alternativ kanske? Ta sötma från rena råvaror. Dadlar, kanske gojibär? Honung är väl å andra sidan en råvara det med? Och agave? Socker är väl dock inte. Eller? Hur tänker ni?

Sen som jag skrev är erytritol inte uppskattat av mig. Vet att ni är flera som använder det enskilt som ihop med annat men jag undviker det helst helt. Känner mig konstig och skulle nog helt ärligt inte ge mina framtida barn det. Skulle nog ge de sötsaker så sällan att när de väl få kan de får sötat med något som smakar bättre och känns mer naturligt. Erytritol känns inte så naturligt som de vill marknadsföra det som om jag ska vara ärlig. Om man då jämför med honung som björnen gillar sno från bina. Flört

Kom att tänka på luo han guo också. Fortfarande okänd sötkälla för mig men det återstår att se hur bra det smakar, hur mycket sötma de återge och kolhydrater. Ska tydligen inte påverka blodsockret men det betyder ju inte att det inte är fettbildade och innehåller massa kolhydrater. För honung, agave osv. med större fruktosdel än glukosdel påverkar blodsockret mindre än socker med 50/50 vardera eller annat med mer glukos. Å andra sidan är fruktos tydligen mer fettbildande?

DesK
0

Jag har 2 barn som nu är 14 och 17 år och som jag sa tidigare använder jag honung, råsocker och vanligt vitt socker, fast oftast mindre än vad receptet anger. Ingen i vår familj är sockerberoende eller diabetiker, så därför kan jag göra så här med socker. Sötningsmedel av alla slag är helt bannlyst här och när barnen nån gång blir bjudna på exempelvis läsk med sötningsmedel tackar de konsekvent nej. Läsk kan de dricka nån enstaka gång, men då helt vanlig med socker, saft dricker de aldrig, men däremot gärna juice. Sen lagar jag all mat från grunden, så vi vet vad vi stoppar i oss, den enda nackdelen med det är att mina barn aldrig har gillat skolmaten nåt vidare. Mörk choklad av god kvalitet är det godis som de föredrar. Av ren nyfikenhet skulle jag dock vilja testa stevia nån gång Flört

/Désirée

gun92884
0

Sa om du bannlyser sotningsmedel varfor vilja prova Stevia? Stevia ar ju bara naturellt om du anvander direkt fran vaxten (och da lar du behova manga) annars behovs det ju kemi for att fa till varan. Och … om du vill prova Stevia, varfor inte da ocksa prova Sukrin (erythritol) … det ar ju ocksa fran natur, ocksa framstallt med hjalp av kemi

DesK
0

#11 Min bannlysning av sötningsmedel kommer från långt tillbaka i tiden och handlar alltså främst om aspartam som ju inte alls är särskilt nyttigt. Det är mycket möjligt att jag någon gång framöver även kommer att testa sukrin. Mitt ordval ovan var milt sagt motsägelsefullt, ber om ursäkt för det! Anledningen till att mina barn inte dricker exempelvis läsk med sötningsmedel är bara att de tycker att sån läsk smakar illa. De dricker så sällan läsk så de tycker båda att de kan dricka den läsk de gillar bäst.

/Désirée

gun92884
0

Ja, aspartame blaser det ju ordentligt om. Tank vad latt livet var nar man kunde tro pa vad 'DE' sa var ofarligt/farligt for oss - jag trodde helhjartat pa att poliskaren var renskrubbad in i sjalen … nu var jag ju litet barn da forstas Skrattande 

Nu behover vi ju bara titta pa statsvalsignad sprit (nej, jag ar inte nykterist), tobak (lyckades sluta for manga ar se'n) och olika 'medicineringar' for att se hur galet det tankesattet ar …

[Konsument]
0

Jag känner mig lite kritisk till socker. På något sätt inbillar jag mig att honung är bättre. Ligger det något sanning i det? Med bättre menar jag att houng är mindre föräldat. Eller är rå honung t.ex. lika obehandlat som rårörscoker?

Är honung lika sött som socker eller mer/mindre sött? Har honung samma negativa effekter som socker? Tänker typ på tänder? Houng odlas i Sverige, socker gör väl aldrig det. Så jag gynnar miljön med välja honung också? Svensk såklart!

Funderar på att köpa hem antingen honung eller agave inför speciella tillfällen (agave är väl aldrig svensk dock, eller?). Jag behöver inte alls söta så mycket som tidigare (behöver någon det som "kommit in" i LCHF?), men i bakverk med choklad på nästan 100 % kakao blir det bittert.

Föresten hur länge brukar honung hålla? Och agave? Sirap kanske inte vore helt fel heller. Sötare än socker dvs. kräver ännu mindre. Å andra sidan känns ju honung lite bättre eftersom socker (och agave) inte framställs i Sverige. Hm…

[Pennylane1]
0

agavehar det ju hissats varningsflagg för härinne tidigare, leta i gamla trådar.

edit: hittade tråden: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713a75b9cb46222705190d-agavesirap

tankgirl
0

Jag tror att honung är snäppet mindre sött än rent socker.

Men honung är en förädlad produkt, det är nämligen bin som fermenterar nektaren från blommor. Och det tar en jäkla lång tid att göra några liter, så det är ingen enkel process - alltså är det raffinerat = renat!

Nu blev det kanske lite snurrigt - men ni förstår min tankegång! Hoppas jag…

I flytande honung tillsätts det fruktos för att den ska hålla sig flytande. Den är alltså sötare.

Glad

Saxat från: http://www.shenet.se/ravaror/honung.html

Arbetsbina suger upp nektar med en sugsnabel ur blommor och blad - 200 växtbesök per flygtur, en stor burk honung kräver 42.000 flygturer med över 8 miljoner besök - och tömmer den i munnen på arbetsbin i kupan. Dessa förvandlar nektarn till honung: tillsätter ett enzym, stoppa blandningen i de sexkantiga vaxcellerna, fläktar den torr med vingarna och stänger sedan till med vax ur egna körtlar. Under torkningen förändras sockerarterna och vattenhalten sjunker från 35-95 % i nektar till under 20 % i honung. Honungen blandad med pollen blir bibröd, larvernas mat, men i odling får larverna istället sockerlösning och odlaren tar hand om honungen.

Engelsk sida: http://www.benefits-of-honey.com/how-do-bees-make-honey.html

Här var en ganska bra sida med lite olika naturliga sötningsmedel:

http://ecoist.se/blogg/2010/10/04/sukrin-stevia-agave-honung-eller-socker/

[Pennylane1]
0

om det är svårt att läsa artikeln om agave ovan p.g.a. rutan som dyker upp,  kan man ladda om sidan, det tar ett tag innan den stora rutan dyker upp och man hinner (om man skynda sig lite)  "markera allt" (ctrl + a) samt kopiera och klistra in i ett worddokument.

gun92884
0

Odlas inte sockerbetor? Allt socker ar ju inte fran sockerror. I norra Frankrike ar det fullt av sockerbetsodlingar sa det kan val galla for Sydsverige ocksa?

Varfor skulle honung vara battre an vanligt socker? De fa vitaminer och mineraler som finns lar val knappast nollstalla skadorna som det se'n gor genom insulinpaslaget - for de som ar kansliga, menar jag …

[Konsument]
0

#15 Kan tyvärr inte se var i den tråden som skulle göra agave värre än socker. Om artikeln som länkas i tråden ska ge något så kan jag tyvärr inte läsa den… Fick bara en hint om att agavesirap är lika dåligt som fruktossirap. Men frågan är om glukos/glukossirap är bättre? Inget är väl bra?

#16 Sökte vidare på honungens söthet och den är faktiskt sötare än socker. Tack för länkarna men har svårt att se honung som en behandlad eller onaturlig produkt, eftersom bina tillverkar den naturligt i naturen. Att det sen finns biodlare är väl inte annat än logiskt om man vill utvinna honung.

#17 Provade det nu men blev så rörigt att jag struntade i det. Skitsida! Tungan ute Istället för kopiera och läsa den feta artikeln kan du väl berätta kort vad som gör agave värre än socker?

#18 Nej, socker kommer från både sockerrör och sockerbetor. Men jag har då aldrig sett "svenskt socker" utan vad jag vet köps socker alltid från utlandet dvs. odlas inte i Sverige.

Varför jag tänker honung är "bättre" handlar inte om vitaminer och mineraler, utan om det är sötare (precis som agave) så kan man ta ännu mindre mängd än om man använder socker. Då blir det ju mindre kolhydrater och mindre insulinpåverkan. Så tänker jag i varje fall.

Brynhilde
0

Det odlas fortfarande mycket sockerbetor här i Skåne (ca 40 000 hektar) Sockret säljs under namnet Dansukker.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Pennylane1]
0

# 19 och mitt tips om att markera och kopiera hjälpte inte? Nåväl, saxar en liten bit då:

If you knew the truth about what’s really in it, you’d be dumping it down the drain -- and that would certainly be bad for sales.

Most agave "nectar" or agave "syrup" is nothing more than a laboratory-generated super-condensed fructose syrup, devoid of virtually all nutrient value, and offering you metabolic misfortune in its place.

gun92884
0

Problemet med honung … om man nu absolut maste ha socker … ar att det har en egen smak, det ar inte neutralt i smaken …

Jag alskar pepparkakor, bade mjuka och harda, men kunde aldrig ata Frankrikes Pain d'Epices, som har pepparkakskryddor, for det ar sotat med honung.

Blir som for en 'renlarig' att tveka mellan stevia eller sukrin eftersom stevian har lakritssmak och sukrinet ar narmast det smakneutrala …

JazzBass
0

Själv har jag hemma följande sötningsmedel:

Vitt socker
Farinsocker
Muskovadosocker
Indiansocker (torkad saft av sockerbetor)
Kokossocker
Mörk sirap
Honung
Vaniljsocker

Det mesta är sånt jag köpte innan jag började med LCHF. Vilket som är bäst bryr jag mig inte så mycket om då jag använder så extremt lite ändå nuförtiden. Honungen och indiansockret använder jag dock mest av, kan sammanlagt bli en tesked i veckan eller så. Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gun92884
0

Indiansockret var val fran sockerror? Atminstone det jag laste. Men, nar man tanker efter sa skulle massor av sockerprodukter har kunna kallas indiansocker eftersom det ar stora sockerrorodlingar i sydstaterna - de ersatte bomullsodlingarna med sockerror …

JazzBass
0

#24 - Du har rätt, blev visst ett skrivfel där. Sockerrör ska det stå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tankgirl
0

Ja - honung är väldigt sött!

Jag anser också att det är en naturlig och obehandlad produkt, men det jag menade vara att den är renad. Den har gått igenom en liten fabrik i form av bin, kan man ju säga. Skulle du äta nektar direkt från en blomma så skulle det inte vara lika sött….

gun92884
0

Hur populart ar coconut sugar i Sverige? Har kommer det med storsteg och har nu slagit ut agave for de som vill prova nytt … Varfor det ska vara battre an na't annat rent socker vet jag inte … jag har svart att se vad som ar halsosamt i det eftersom det ar rena sirapen fast fran kokos …

[Anega]
0

Om huvuddelen av det man stoppar i sig kommer från riktig, bra mat så tycker jag inte det spelar så himla stor roll för en frisk människa om man får i sig lite socker eller sötningsmedel ibland. Så har jag tänkt med mina barn, i dag 18 och 20. Vi har alltid ätit "vanlig" mat, varken kolhydrat- eller fettminimerad och ingen av mina barn har varit särskilt intresserad av sötsaker (kan inte räkna alla fulla påskägg mm vi slängt genom åren).

Ang. din fråga om vilket sötningsmedel som är bäst så gillar jag vanligt socker eller honung bäst. Fruktsocker förbränns väl av levern och kan ge samma skador som alkohol på sikt har jag för mig? Men igen då, det handlar ju om mängd. Jag använder själv Agave-sirap ibland.

Aspartam och andra sötningsmedel är jag skeptisk till, men jag har inte sagt åt mina barn att låta bli det om dom blir bjudna nån gång i månaden. För mig har det känts väldigt viktigt att fokusera på det som är bra med mat och absolut inte skapa några nojjor om olika "farliga" saker. Det finns så mycket teorier om vad man ska äta och inte äta så till slut kan man väl bara äta broccoli om man ska lyssna på allt som är farligt.