D-vitamin och viktminskning?
Har för mig att jag har läst om kombinationen d-vitamin och viktminskning, men kan inte komma på var jag läste om det. Kan någon berätta för mig hur det hänger ihop?
Kolla in hos Kostdoktorn svårt att gå ner i vikt stycke 14.
Tack! :-)

D-vitamin är viktigt för många funktioner och är i realiteten ett prohormon i kroppen.
I vårt mörka land vid polcirkeln får vi inte så mycket sol som skapar d- vitamin av kolesterol i huden så många har låga nivåer i blodet.
Det är väl brist på vitaminet som kan vara en orsak, men har man tillräckliga nivåer gör det inte att man går ner fortare eller så.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du äter D vitamin , i daglig dos har du bra insulin känslighet !
Hur gjorde de förut på stenåldern under vinterhalvåret, tror knappast de åt D vitamin som piller. Att man ska ta olika tillskott är nog bara ett påhitt från de som tillverkar och tjänar pengar på att de säljs.
#5 De åt bättre och var ute?

#5 De åt bättre och var ute mer under sommarhalvåret (vi kan utgå ifrån att de åtminstone inte hade kontorstjänstgöring 8-17
) - ändå blev de ljushyade. Ett gott bevis för hur viktigt D-vitamin i rätt mängd är.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Framförallt var de ute dagtid på sommaren, den tid på året då det bildas D-vitamin i huden och sen hade de ett lager i levern som räckte till våren!
Visste inte att D-vitamin kunde lagras om det nu är så. Om man är ute mycket på sommaren och äter LCHF med så lite tillsatser som möjligt så borde man klara sig ganska bra. Det är sjukt att de flesta allmänna råden vi får är helt fel, vi ska basera vår kost på kolhydrater, undvika sol och använda solskyddskräm om vi vistas i solen.

Problemet i dag är att de flesta jobbar inomhus.. lantbrukare o asfaltsläggare behöver sanolikt inga D-vitamintillskott!

#10 Jag tror det är väldigt får även i de grupperna som du nämner, som kommer upp i 120+ nmol/l 25(OH)D3 ens delar av året - fel breddgrad, fel klädsel, fel väder, traktorer och asfaltsmaskiner med tak osv.

#8 Är inte långtidsförvaringen av d-vitamin i fettcellerna ? Man lagrar fett på sensommaren när det finns kolhydrater att tillgå . Sen på vintern förbränner man fettreserverna samt frigör d-vitaminet … Så har jag fått för mig att det funkar iaf .

#12 Stämmer nog ganska bra - visserligen finns högst koncentrationer i levern, men den större mängden lagras i fettet.