Årets dummaste undersökning?
Imorse när jag läste min lokaltidning hittade jag nog den dummaste undersökningen för i år.
Dom (Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet) ska göra en studie där dom undersöker effekterna på kroppssammansättningen av att gå upp i vikt med olika typer av fett. (So far so good). Men hur gör man det då??? Jo, genom att låta försökspersonerna äta MUFFINS dagligen i 6 veckor!!!!!!
Har försökt hitta en länk till denna undersökning men inte lyckats. Men om man vill få information eller anmäla sig kan man kontakta Fredrik. fredrik.rosqvist@pubcare.uu.se
070-278 13 40
Jag hoppas att fler än jag skriver och förklarar för Fredrik att muffins innehåller en massa kolhydrater så därför kommer studien bli missvisande.

Man upphör aldrig att förvånas över vart forskningspengarna går.

Det är ett vanligt fel när "effekterna av fettt" undersöks att man helt bortser från övriga komponenter, som om de inte skulle ha någon betydelse. Det liknar undersökningen av homeopatiska preparat, där man provade olika spädningsgrad och det man spädde med var sprit. Effekterna av spriten gav sig så småningom till känna ganska bra.
Så visst kan man troligen bli fetare av muffins, men det beror knappast på fettet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kul undersökning. Fet av muffins eller ej? Knappast kontroversiellt, finns det någon som inte tror det? För det är ju i så fall vad han kommer fram till.
Det som är värst tycker ja är om detta betalas av våra skatter. Annars kan dom forska på vilka idiotsaker som helst.
En fråga inställer sig: Är forskare mer dumma i huvudet än vi andra? Och nästa fråga: forskarutildningen hur är den upplaggd?
Men de ska ju studera skillnaden mellan mättat (palmolja) och fleromättat (solrosolja) fett? Alltså inte hurvida man går upp av att äta fett utan hur de olika fett typerna påverkar kroppen. De räknar med att samtliga kommer öka sin kroppsvikt med ca 3%.
Med vänliga hälsningar
Chess

Men det man får veta är alltså bara effekterna av dessa fetter tillsammans med övriga ingredienser och tillsammans med övrig mat som deltagarna äter, vars sammansättning är mycket oklar. Det har redan gjorts prov av det slaget, där man till exempel har minskat andelen mättat fett till fördel för fleromättat, dår man konstaterade att en högre andel fleromättat fett skulle vara bättre för hälsan. Tyvärr framkom ingenting om övrig kost eller om sammansättningen av fetterna, och det var en metaanalys av data som kom från undersökningar designade för helt andra saker.
Så den här undersökningen kommer kanske att visa resultat av något slag, men ingenting av värde, eftersom den har designats enbart för att mäta effekten av muffins med olika slags fett. Muffins innehåller oftast en ganska hög andel vetemjöl och socker, som har större inflytande över fettsammansättningen än fettet som ingår. Det borde också finnas ägg i dem, som till stor del är mättat fett.
Hur sjutton man än vänder på det så kommer det inte att säga oss något om effekterna av fetterna som ingår.

Håller med. Denna undersökning kan inte annat än misslyckas. Ska man undersöka fett så borde man bara tillsätta fett i personens kost. Det finns väl inte en människa på jorden som tror att muffins är nyttig mat.