Mandel - gram och dl
I många recept står det tex 100 gram mandel, som det sen är meningen att man ska mala till mjöl.
Jag köper färdigt mandelmjöl och undrar därför hur mycket 100 gram mandel blir när den är mald - mätt i dl eller msk eller nåt som inte behöver vägas?
100 gram hel mandel och 100 gram mald mandel bör väl vara lika mycket?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja men i dl blir det olika.
Javisst, men om de skriver att hon ska ha 100 gram mandel i så är det ju bara att väga upp 100 gram mandel.
Men ja, i dl blir det ju olika.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#0 Hur mycket innehåller ditt paket med färdigt mandelmjöl? 500 gr? Mät upp hela paketet med decilitermått och ta sedan en femtedel. Skriv upp eller kom ihåg måttet till nästa gång.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Det här är vad jag har hittat.
'mald mandel har en densitet på 85 gram / dl '
Hittade på den här sidan:

#3 Jag har ju ingen våg, det är ju därför jag behöver ett mått som kan mätas i dl.
#4 Tack för tipset!
Det kan vara ganska knepigt att översätta vikt mandel till dl. Jag har tidigare vägt 1 dl mandelmjöl från Lidl, det vägde då ca 35-40 gram. Det mjölet är gjort på skållad mandel. När jag gjorde mandelbröd med ett ägg brukade jag först ta 1 dl och sedan lägga till ytterligare en del för att få en bra smet, det blev nog ca 45-50 g mandelmjöl per ägg.
Vägde idag in hel mandel från nyligen öppnad förpackning(ursprungsland USA, pastöriserade), 1 dl vägde ca 65-70 g, svårt att mäta upp exakt en dl. Malde oskållad mandel i mandelkvarn, skedade upp i dl-mått, 1 dl vägde då ca 22 g! 26 g om man packade mjölet i måttet, 28 g om man skopade upp mjölet i måttet och skakade av överskottet.
Vikten kan nog påverkas av hur färska mandlarna är och mandelsort. Mjölets vikt påverkas av hur finmalt det blir (jämför 1 dl strösocker väger ca 88 g och 1 dl florsocker väger ca 60 g).
Enligt vad jag läst mig till i en amerikansk blogg behövs för vissa recept finmalet mjöl av skållad mandel, det blir inte lika bra med grovmalet. Man får pröva sig fram.