Nybörjarproblem ...
Hej!
Är inne på min 5vecka med strickt LCHFkost.
Har sedan 20 år varit veg (äter mejeri och fisk, skaldjur) så inget kött men massa proteinkällor.
Under de första tre veckorna gick jag ned 6,5kg … men nu har jag under två veckor gått upp 1,5kg.
Har kanske med att jag varit ute och festat under två kvällar dessa två veckor (är det så lätt att gå upp igen för att man dricker drinkar och öl?)
Tror jag i min glädjeyra av ost, grädde och fettacceptans kanske också varit lite för generös med dessa.
Hur mycket fett bör man ligga på?
Om ni gör laxfile och skall ha sås till …. hur stor mängd fet sås har ni?
Om ni skivar ost för att stilla hnger - hur mycket…..
Lite nybörjarproblem…..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Öl är flytande bröd, så ja man kan gå upp ganska mycket i vikt av det. Drinkar brukar ha en bas av sockerlag eller söt läsk så de är inte heller alltid särskilt viktminskande. Dessutom förbränner kroppen alkohol i första hand och annat i sista vilket också hindrar viktnedgång.
Det där med mängder är inte helt lätt i början, jag har heller inte blykoll på det. Men angående såsen så tror jag du ska ha "normal" mängd, och vad är det då? Inte en tesked, och inte hundra slevar utan något där i mellan.
Angående ostmängden så gäller antagligen den mängd som gör dig mätt. Jag är lc-amatör så jag bara spekulerar tycker det är svårt själv :)
När omställningen är klar brukar det där med hunger reglera sig själv. Äter du mycket på lunchen kan det ta lång tid innan du blir hungrig igen, men det gäller att lita på sin kropp.
Nu under omställningsfaserna är det lika bra att äta ordentligt hela tiden så då säger åt kroppen att det finns fri tillgång på mat.
Det där med alkohol så är det som #1 säger, mestadels är det vatten du binder när du dricker öl eller söta drinkar och gå upp 3-4 kg är inte ovanligt. Fördelen är att det bara är vatten och de töms inom en vecka oftast.
Precis som Wildrat skriver så bränner kroppen alkoholen först och det kan ju ta sin lilla tid.
Tackar för svaren - sedan är det kanske tråkigt att man reagerar så mkt på alkohol …. även om det då är förståbart.
Jag fortsätter och ser och hoppas på viktnedgång igen då
Jag brukar köra på 3 msk rent fett till maten. Tex om jag har grädde som är 40% fett kanske jag tar 6 msk gräddsås.
Klart du ska fortsätta!! och viktnedgången kommer som ett brev på posten!