Hälsinge ostkaka
Ett absolut måste på vårt julbord är Hälsinge ostkaka. (Frödinges mandelblandning är nåt helt annat).
Värm 10 liter komjölk fingervarmt (jag brukar köra upp den i 40 grader för att få det rätta gnisslet)
Rör 2 msk ostlöpe i lite av mjölken och blanda i. Rör tills en hinna bildas.
Låt vila 30 minuter. Skär massan i sockerbitsstora tärningar och låt stå ytterligare 30 minuter.
Slå av vassla och ös upp ostmassan i durkslag. Pressa ur vasslan.
Lägg massan i smord form som rymmer ca 4 liter (jag brukar dela upp massan och använda avlånga sockerkaksformar).
Grädda i vattenbad ca 1 timme i 225 grader. Ös gärna av vassla under gräddningen.
Låt stå svalt till nästa dag. Går utmärkt att frysa.
Vid servering skivas ostkakan och värms i ugn med LITE grädde.
Serveras varm med vispad grädde och passerade hallon.

Mmm. Det finns inget bättre! Du har inte mjöl i din?

Inte nu, nej. Men i orginalreceptet ska det vara 3 dl.
På julbordet äter vi i min familj hälsingeostkaka kall (ej upp värmd) till sill och köttbullarna mm. Det äter vi på julafton senare under helgen äter vi den uppvärmd med bär, grädde eller saftsås. Jag gillar att äta Hälsingeostkaka både varm och kall

Skulle det mot förmodan finnas nåt kvar efter julafton äter jag den gärna kall men det är inte ofta det blir nåt över.
Å vad gott det låter! Min fråga är bara: Går det att använda vanligt livsmedelsaffärsmjölk eller om det måste vara opastöriserad?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag har aldrig provat med köpemjölk men jag tror att det ska gå lika bra.
Jag brukar flyta av grädden på fetmjölken innan jag gör ostkakan eftersom jag märkt att det blir mer ostkaka per liter mjölk om inte grädden är med - "vete f-n hur det går till".

#5 Mamma har använt köpemjölk (tror jag), men föredrar att köpa direkt hos en bonde i närheten.
#2 Och jag förusätter då att du har testat så att det blir bra även utan mjöl? =)
#6 och #7 Tack för det!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

# Nix, jag har inte testat men det mjölet gör är att binda överskottsvasslan så man behöver bara vara lite mer noggrann med att pressa ur den.
Jag gjorde nog något fel. Kanske rörde jag för länge för det blev ingen hinna och ingenting som gick att skära i bitar. Snarare en tunn soppa med klumpar i.
Efter vasslen borthällande blev det dock en grynig massa kvar som gräddades i ugnen och smakade ungefär som mannagrynsgröt.
En ide som väcktes var att smaksätta anrättningen med bittermandelolja för att få den lite mer ostkaksliknande i smaken.
Jag såg ett recept på hemgjord ost och där skulle man röra högst några minuter innan den skulle lämnas att stelna.

#10 Jo, då gjorde du troligen något fel.
Men om du har i mandel blir det inte den hälsingska varianten…

#10 Hmmf. "Ostkaksliknande"? Ostkaka ska smaka blyertspenna, inte den där mandelblandningen som säljs som ostaka överallt. =)
Ja smaken är ju som baken….
men om jag har förstått processen rätt så skall
det bli en geleaktig massa av alltihop som skall gå att skära i bitar.
Det står att man skall röra tills en hinna bildas, och jag rörde och rörde.
I ett annat recept på vanlig ost, väldigt snarlikt oskakan fö, skall man röra högst några minuter för att det skall stelna till.

#13 jo, det är rätt. Det blir som ett oljigt lager överst när man har rört ett tag men ett par minuter räcker bra.
Kan eventuellt vara löpen - kolla doseringsanvisning på flaskan.

Det här receptet är precis det samma (minus ugnsbakningen) som jag använder när jag gör keso! Väldigt gott att äta med grädde och bär.
#10. Du hade inte tillräckligt med värme. Det behövs minst 40 grader för att det ska stelna ordentligt.
Hälsingeostkaka…mmm. Det fick jag som barn när det var extra festligt, och godare efterrätt finns inte! Av någon anledning har jag aldrig gjort det själv, förrän nu.
Inspirerad av den här tråden testade jag att göra en ostkaka på två liter gammaldags mjölk. Jag tillsatte inget vetemjöl. Det blev en liten ostkaka i botten på en avlång brödform
. (Det finns en anledning till att trådskaparen har 10 liter mjölk i sitt recept). Men ack så god den blev, lagom fast och knarrig i konsistensen!

Ja, de ska knarra

Och smaka blyerts! =)
Hälsingeostkaka är den bästa!! :) Inte den småländska eller vad det är ,, uäääck, smakat en enda gång o aldrig mer!!
/ en äkta hälsing

Fundering - kan väl inte bli många kolhydrater kvar i ostkakan, de stannar väl i vasslan?

Har gjort på köpemjölk och även om den var ätbar blev den inte alls lika bra som på mjölk direkt från kossorna. Tror att det kan vara homogeniseringen som är boven.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#20 Har du fått någon klarhet i om hur många kolhydrater det blir kvar i ostkakan? Härligt med den här tråden, jag är uppvuxen i Bollnäs så ostkakan ligger mig såklart varmt om hjärtat. Älskar verkligen det gnissliga knarret, men nu är det sällan jag äter den.

100 g mjölk 3% innehåller 4,80 g kolhydrater
90 g vassle innehåller 4,59 g kolhydrater
100 g ostkaka bör alltså innehålla ca 2,1 g kolhydrater om inte jag tänker alldeles fel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det görs ju ostkaka både i bohuslän och på gotland ingen av dem liknar den ni beskriver som "mandelblandning", förutom den småländska då, förresten så är den äkta småländska också jättegod, men nog främst avsedd att serveras som efterrätt. När jag var barn fick vi ofta ugnsomelett av råmjölk och som jag minns den så hade den just den där gnissliga upplevelsen.

Råmjölk? Här äter vi Kalvdans gjord på råmjölken. Man blandar råmjölk med vanlig mjölk och gräddar i ugnen. Men den gnisslar inte