LCHF till GI
Har käkat rätt strikt LCHF sedan mitten av januari med minimala
resultat men har ju mått bra. Nu sommartid med mycket bjudningar, semester mm känns det som att GI vore lite lättare. Vad sägs om
att minska ned fettet något och istället äta lite mer GI inriktat…?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är bara du som kan bestämma det. Gör som du själv känner för och mår bra av, så ska du alltid göra inte bara med maten…
ja det varierar, för mig funkar inte GI, jag går upp direkt.
Risken är att om du minskar fettet så ökar mängden kolhydrater.
Som jag i tidigare trådar nämnt att jag inte längre äter lchf pga magproblem så har jag fortfarande smör i maten. Det gör att jag klarar mej på mindre portioner och mindre kolhydrater.
Jag kommer alltid använda riktigt smör och grädde och aldrig mer lightprodukter. Jag kan tacka lchf för så mycket under dessa 4 år. Kroppen har fått åter blivit trygg och att jag idag kan äta små portioner och hålla mej ohungrig och inte alls som förr med jättehunger.
Utan LCHF har jag aldrig kommit fram till allt jag inte tål som vetemjöl och glutamat etc. Jag har inte ens sug efter sött trots att jag äter lite kolhydrater, men jag är noga med att inte använda socker. Kolhydrater som jag äter i dag är lite av potatis, ris och havregryn + kokta grönsaker(eftersom råa är svårsmält).
Jag har hittat mitt sätt att äta idag och jag går ner i vikt t om. Men jag tackar LCHF för allt och jag hoppas ändå en dag kunna återvända. Jag äter ren och lättsmält mat och min kropp protesterar på en gång om jag skulle äta något halvfabrikat eller helfabrikat. Verkar inte tåla några konstgjorda ämnen längre. Min kropp blev nog renad från allt skit och idag så reagerar den direkt på sånt som jag inte ska äta.
Prova GI men försök tillåta lite mer fett och mindre kolhydrater.
Hehe…det blev ungefär som en tackbön till lchf : D

Klart det fungerar med GI.. fast GI är bara en delmängd i GL.. dvs LCHF!
Varför inte i själva verket hitta en kostmodell som passar dig, med lagom balans av kolhydrater och fett och kalla det vad du vill.. eller bara kalla det för riktig mat!
Tror inte det är de rårivna morötterna som är anledningen till den galloperande diabetesepedemin iallafall.
Jag går oxå på bjudningar fast värst är det på vintern med alla födelsekalas o liknande.. och nog smakar jag på tåtan osv men jag äter mig fortfarande mätt på riktig mat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.