Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2505 ggr
lillpinglan
0

Funkar detta för mig?

Hej!

Jag har provat att utesluta pasta, ris och potatis. Äter väldigt sällan bröd och i så fall finncrisp. Socker en gång i veckan och då kanske en 100 g-chokladkaka om ens det. Aldrig sötade yoghurtar, drycker eller annat dolt socker.

Till frågan! Jag undrar om LCHF kommer göra någon drastisk förändring på mig, som inte har så jättemånga kilon att gå ner? Krävs det asketisk hållning ifrån socker FÖR GOTT eller kan det hjälpa att höja andelen fett i redan befintlig kost? Öh.. svårt att svara på..

Det här är jag;

* 37 år

* 171 cm lång, 69-70 kilo.

* två graviditeter bakom mig, barnen är 4 och 2 år.

* har aldrig bantat så ämnesomsättningen borde inte vara sabbad

* äter aldrig lightprodukter utan bregott, turkisk yoghurt, fet ost. Försöker få i mig bacon. Men fettar gärna upp min måltid (kött och grönsaker) med smör/grädde.

* Kaffe mindre än 1 kopp/dag.

Nån som har nåt tips? Bör jag tillföra massa motion för att tappa fem kilo? Höja fettet? Jag är nybörjare!

Tacksam om nån har tid att ge lite råd..

//Lillpinglan

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen aning men det är väl bara att testa? I värsta fall går du ju bara tillbaka till en kost som är ok om LCHf inte funkar.

Däremot är det generellt svårt att gå ner ett visst antal kilo när man redan är normalviktig men det är inte omöjligt. Det bästa är dock att styrketräna så du får bättre kroppsform oavsett vikt. Men LCHF är inget negativt i den synvinkeln heller, de flesta få en bättre muskeltillväxt med denna kost.

dufva
0

"Jag undrar om LCHF kommer göra någon drastisk förändring på mig"

Nja, knappast något viktras men en mindre fettprocent och mer muskler lär det bli efter hand.

Som nästan normalviktig kommer inte kroppen din att prioritera någon drastisk viktminskning

Hälsofördelar både på lång och kort sikt kan däremot nästan alla lchf:are se fram emot Glad

Inkanyezi
0

Jag kan inte se något skäl till att tappa fem kilo.

Däremot om du vill minska lite på fett och öka lite muskler, deffa, så kan du göra det med hjälp av att minska på kolhydraterna och äta lagom mycket fett och protein.

Du kan inte tappa någon vikt på att tillföra en massa motion, mer troligt i så fall att vikten ökar genom mer hunger och mer muskler, men om du minskar fettprocenten så kan det ändå vara positivt. Motion är bra, det är inte skadligt i vettiga doser, men det har aldrig varit ett sätt att minska i vikt och kommer inte heller att bli det.

Du tappar inte heller vikt på att äta mer fett, men du kan vara tvungen att äta mer fett för att inte svälta om du minskar på kolhydraterna. Däremot är det mycket sannolikt att du med lite mer fett och praktiskt taget inga kolhydrater kan minska i fettandel, fettprocenten i kroppen.

Om det också innebär en viktminskning kommer tiden att utvisa, men när man inte har någon övervikt kan det ta mycket lång tid innan det syns någon skillnad. Vägning med hyggligt jämna mellanrum och statistik över resultatet visar om det finns någon trend eller om vikten håller sig konstant. Skillnaden brukar synas mer med måttband på valda delar av kroppen, när man kanske ökar lika mycket i muskler som man minskar i fett.

Så visst funkar det, men det kanske inte funkar för att minska i vikt, och man kan ifrågasätta om det alls är en bra idé att alls försöka minska i vikt. Det funkar säkert för att forma om kroppen lite grann, kanske med plattare mage, mer rutor och mindre inbäddat visceralt fett, men vikten borde knappast ändras nämnvärt.

LatMask
0

Funderar på hur du formulerade dig i ditt första inlägg:

"Socker en gång i veckan och då kanske en 100 g-chokladkaka om ens det. Aldrig sötade yoghurtar, drycker eller annat dolt socker.

Till frågan! Jag undrar om LCHF kommer göra någon drastisk förändring på mig, som inte har så jättemånga kilon att gå ner? Krävs det asketisk hållning ifrån socker FÖR GOTT…"

(min fetstil)

Är det i själva verket sockret som är ditt problem?

lillpinglan
0

Tusen tack för alla engagerade svar! :)

Så sant… det är inte vikten som är det intressanta. Utan att bli av med den fluffiga och degiga magen/midjan/höfterna. Jag vet att när jag ätit en kolhydratstinn måltid så blåser magen upp direkt! En mer bekväm kroppskänsla är ju målet.

Ja, styrketräning borde göra susen.

Tänkte mest på nåt jag läst om, att när man är nära sin målvikt (visst skulle jag gärna gå ner tio kilo om jag fick, men det känns orimligt både med tanke på ålder, graviditeter och så för att jag vet att jag inte skulle vara disciplinerad nog att banta/tokträna)… så vill kanske kroppen nåt helt annat än jag själv! Min kropp kanske tycker att 69-70 kilo är lagom till mina 171-172 cm. Medan jag själv tror att några kilo mindre löst hull på kroppen skulle kännas behagligare vid val av kläder o s v. Det är en hel del överhäng över byxlinning, ovanför behåbandet i ryggen och sånt. Och så den där stora fluffiga magen som sagt.

Hur sjutton vet man om man äter tillräckligt mycket fett för att tända fettbrasan (Skaldemans ord), men inte för mycket så att kroppen använder fettet jag äter som energi, istället för lagrat kroppsfett? Jag förstår inte riktigt..

Socker - jag har inget sånt sug att jag äter godis i smyg eller inte kan vara utan socker. Men jag njuter av hembakat när det blir tillfälle, och kan tänka mig en långsammare bilringsminskning för att behålla de få tillfällena (eller den lilla chokladkakan på lördagen). Har inga som helst problem att knalla förbi smågodishyllorna i butiken.

Zepp
0

Du äter ju rätt sunt redan.. klart det kan bli sundare.. utan att bli asketisk!

Man tänder fettbrasan när man i huvudsak tar sin energi från fett.. dvs den brinner hela tiden.. annars så skulle du härskna innifrån, men vill man öka lågans styrka så byter du ytterligare kolhydrater mot fett!

Grejen är helt enkelt om du och kroppen är överens om att det finns för mycket fett på lager så minskar din aptit och du äter mindre eller mer sällan.. kroppen tar en del av depåerna mellan måltiderna.. så länge du inte stör de mekanismerna med allt för mycket kolhydrater.

Finns många knep för att bli av med de sista kilona.. ett är att äta lagad mat varje måltid.. sådan man måste tugga och som håller en mätt länge.

Det är altså inte fettet som är grejen utan alla kolhydrater som du kan undvara, de du inte äter höjer heller inte blodsockret.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.