Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6634 ggr
Siggebus
5

Obalans någonstans?

Nu börjar jag bli lite orolig!

Kramp i vaden nästan varje natt men det värsta är nu domningar, stickningar och framförallt ryckningarna i fingrarna! Rynkar på näsan

Håller jag ut händerna framför mig så ser man direkt att fingrarna rör sig och de känns stela.

Fattas jag något? Äter för tillfället rätt strikt lchf. Går ner i vikt och mår i övrigt bra.

Detta hände bara någon gång innan men nu har det kommit flera gånger idag.

Vad göra? :)

[ErikSvensson]
0

Magnesiumbrist? Prova magnesiumtillskott (500mg)

Carin25
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också kramper i vaderna framåt morgonkvisten. Jättejobbigt! Läste att det kunde vara magnesiumbrist och har köpt hem Mitt Val Sport som är ett kosttillskott som ger hela dagsbehovet av magnesium (och annat bra). Hoppas på att det nu hjälper.

Har haft ett återfall och ätit en massa socker i helgen och vipps så försvann kramperna. Inte kan väl kroppen behöva ha socker och andra kolhydrater (äter mejeriprodukter och 225 g grönsaker om dagen, det borde väl räcka?).

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

Siggebus
0

Ok, förmodar det säljs på apoteket?

Ska man köra den dosen som då antagligen står på förpackningen eller man ska öka när man har sådana tydliga besvär tro? Kan man få för mycket?

Har läst innan om kramper i benen men är det vanligt att man även får dessa ryckningar i fingrarna vid magneciumbrist?

Carin25
0

Jag köpte tillskotten på Apoteket. Det står att man inte ska överdosera, två tabletter om dagens rekommenderas. Hoppas det hjälper!

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

[ErikSvensson]
1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355128

Finns på hälsokosten. En om dagen räcker (133% RDI om jag inte minns fel..) Tar det själv för att inte få kramp i vadern, märker direkt när jag glömt att ta magnesiumtillskottet. Glad

dufva
0

Siggebus

Domningar och stickningar tyder mer på b1-brist.

Komplettera altså även med ett b-vitaminkomplex eller vanlig öljäst från hälsokosten

Siggebus
1

Ok tack alla - ska testa med magnesium samt kanske även b1. Glad

Caywin
0

Köp en med som innehåller Kalcium också så får du i dig det också. Finns många preparat som är både Magnesium och Kalcium (eftersom Magnesium behövs för att ta upp Kalcium).

För mycket Kalcium driver ur Magnesium och vice versa.

Qamilla
0

#0. Köp endast magnesiumtabletter och gärna magnesium citrat då det tas upp bäst av kroppen (om du inte vill prova magnesiumolja som är bättre). Vi som äter LCHF får lätt magnesiumbrist men sällan kalciumbrist. Jag får kramper direkt om jag inte tar magnesium. Men dela gärna tabletten i två och ta den vid två olika tillfällen annars kan du bli väldigt lös i magen eftersom magnesium är laxerande. Hittade nedanstående text någonstans men har glömt var.

MIRAKELMINERALET
Vi behöver naturligtvis kalcium men det är magnesium som styr halten i kroppen, dock är det få som inser resultaten av magnesiumbrist. Troligen har 90 % av befolkningen magnesiumbrist - inklusive många av de som redan tar magnesium som tillskott.

Användningen av magnesium idag är oftast fel, det tas tillsammans med alltför mycket kalcium i början, vilket resulterar i att många av de symtom som magnesium verkligen kan åtgärda förblir ohanterade. Den främsta anledningen till detta är att kalcium behöver magnesium för att tas upp i kroppen. När alltför mycket kalcium konsumeras så drar det ur magnesium ur kroppen för att kunna assimileras. Detta skapar en magnesiumbrist och personen kommer att bli sämre och känna sig därefter. Detta inträffar ofta med människor som dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist. Detta är en trolig anledning till hög osteoporos i länder som har hög mjölkproduktion.

Wildrat
0

#3 Magnesium köps på hälsokosten. Apotekets är lågt doserad och innehåller sötningsmedel eftersom det är en tuggtablett. Magnesium är inte farligt att överdosera tillfälligt, det värsta som händer är att man blir lös i magen…

Cajsavarg
0

Håller med föregående talare, att Magnesium inte är farligt att överdosera. Det enda som händer är att man blir lös i magen. Så ett bra knep att ta till om man har förstoppning.

Jag tar Great Earth Super Magnesium 375 mg (Hälsokosten). En på morgonen och två till natten. Slarvar jag med pillrena på kvällen så får jag lätt kramp.

//Fat makes Me fit//

Kernow
0

Måste bara komplettera med att just kramp är också vanligt om man inte druckit tillräckligt med vatten! Jag får kramp om jag t.ex. går på storkalas och sedan glömmer att dricka tillräckligt efter lite mycket vin. Sedan jag gick över till LCHF är jag också mycket mer noggrann med att dricka rejält på kontoret eftersom kroppen behöver extra vätska utan alla vattniga frukter och grönsaker.

Domningarna däremot låter som något annat.

mooonlight
0

Hur är det egentligen med magnesium? Jag tog ett [blod]prov på det för ett tag sedan och hade 0,87 (ref. 0,70-0,95). Doktorn förklarade mitt fina värde med att jag äter mycket nötkött, som innehåller magnesium.

Men när jag vid något tillfälle äter mejeriprodukter (inte alltför ofta, men någon gång emellanåt) får jag kramp i vaderna på natten. Det förebyggs enkelt med magnesium innan jag går och lägger mig.

Men jag förstår inte varför jag får kramp, som avhjälps med magnesium, om jag har bra värde. Finns det någon bra förklaring?

Wildrat
0

#13 Magnesium och kalcium både samverkar och motverkar varandra så höjer man det ena kommer det andra också påverkas. Du kanske är känslig för variationerna?

Qamilla
0

Något som jag hörde (läste) som jag inte kommer ihåg ordagrant var att blodet kan ha tillräckligt med magnesium i sig men att det inte finns tillräckligt inne i cellerna. Därför var blodprov ett dåligt val att se om man har magnesiumbrist men det dyrare provet som visar verklig magnesiumbrist är inget som landstinget vill bekosta.

Testing for proper levels of the nutrient is difficult (as Carolyn Dean, M.D., N.D., author of The Magnesium Miracle, puts it, magnesium is "its own worst enemy") because its serum concentration is so low that it's hard to get an accurate picture of how much is in the whole body just by testing what's in the blood. Only one percent of the body's magnesium is in the blood, and the body will take it from bones and tissues if that level drops. That means that a blood test could easily show a normal reading, even when the rest of the body is very deficient.

dufva
1

Mejerier innehåller även en del fosforsyra som faktiskt driver ut mineraler ur kroppen

Det kan faktiskt vara på sin plats att ifrågasätta om mjölkdrickning öht ger starka ben.

Maggan63
0

Med denna kost får jag också krampkänningar/sendrag i vaderna men med magnesium försvinner det. Hade aldrig det innan… Det enda man utesluter egenligen är ju kolhydrater, stärkelse och gluten. Vad i kosten saknar man då eftersom magnesiumbrist uppstår?

Måste tillägga att jag dricker mycket vatten så jag kissar nog ut en del mineraler. Jag dricker för att jag är törstig, även på natten om jag vaknar till dricker jag vatten. (har ingen diabetes, har kollat många ggr) Kroppen har nog vant sig att få vatten ofta för denna törst har jag känt av de senaste 25 åren…men har ej haft magnesiumbrist innan lchf pga detta trots att jag måste kissa mera.

Jag undrar vad som orsakar denna brist precis som du Siggebus Skrattande

mooonlight
1

#14-16  Tack!

#16 För ett tag sedan läste jag en studie som indikerade att konsumtion av komjölk kan orsaka osteoporos. Att mjölk skulle ge starka ben misstänker jag är lika sant som "5 frukter om dagen" och allt vad det heter.

Qamilla
0

Symptoms of Magnesium Deficiency

A long list of symptoms and behaviors suggest magnesium deficiency. These include: alcohol, caffeine, chocolate, salt, nicotine, and sugar cravings; anger; angina; anxiety; arrhythmia of the heart; asthma; inflammatory bowel disorders such as malabsorption, colitis and Crohn’s disease; brain trauma; chronic fatigue syndrome; concentration and cognitive difficulties; confusion; convulsions; depression; diabetes; fibromyalgia; headaches; heart disease; hypertension; hyperactivity; kidney stones; insomnia; premenstrual syndrome; mitral valve prolapse; muscle cramps, twitching or tics; polycystic ovarian syndrome,; restless leg syndrome; diminished sexual energy; startled easily by noise; Raynaud’s syndrome; hyperthyroidism; metabolic syndrome; postpartum depression; stroke; shortness of breath; hyperparathyroidism; tingling of hands or feet; wheezing; and tremor.

Causes of Magnesium Deficiency

Magnesium deficiency can be caused by increased amounts of fluoride, chlorine and calcium; depleted soil and magnesium deficient produce; poor diets especially ingestion of processed foods; stress; insufficient stomach acid; reduced level of transport proteins; low water consumption; diseased intestines for instance Candida albicans overgrowth; increased phosphorus in diet sodas or increased potassium or sodium; supplemental iron, which can impede magnesium absorption; high consumption of tea, spinach, soy powders, soy milk, and chard, which have ingredients that interfere with magnesium absorption, many different medications, and insufficient vitamin D, which is necessary for the body’s utilization of magnesium. Rarely, people have conditions of magnesium wasting where too much of this mineral is lost through the kidneys.

Wildrat
0

#17 Kolhydrater binder ju vätska i kroppen men med LCHF slipper man det. Många får ju besvär i början då vattnet försvinner, kanske fortsätter problemen för vissa eftersom man har mindre "vattenlager"?

Eller så har det med natrium och sånt att göra också. De allra flesta av oss äter ju mindre salt med LCHF än vi gjorde tidigare, salt binder ju också vatten…

Eller så är det en kombination av flera orsaker. Jag hade myrkrypningar redan innan jag började med LCHF men å andra sidan har jag IBS och dåligt näringsupptag i tarmen. Har märkt att ibland behöver jag ta mera magnesium för att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt. Iaf, inte alla får problemen av LCHF…

Maggan63
0

Det låter logiskt det du säger…

Jag fattar att i början med lchf kissar man ut mer magnesium eftersom kroppen släpper på överflödiga vattendepåer…men sen då? När det har stabiliserats borde man inte ha brist längre…eller?

Wildrat
0

#21 Fast vi kanske har mindre vatten bundet i kroppen även efter omställningen…

Maten vi äter innehåller mindre vatten och vi äter inte kolhydrater som binder vattenlager. Med mindre salt stannar inte lika mycket vatten kvar heller, det sammanslaget kanske gör att man blir känsligare för variationer eller har svårare att lagra eller ta upp magnesium…

CasaRamon
0

När allt för mycket kalsium konsumeras,så drar det ur magnesium ur kroppen

Hur ska man veta vad som är allt för mycket kalsium? Jag äter Kalcipos-D 500 mg, 2 tabl/ dag p.g.a. lite benskörhet + magnesium 300 mg 1 tabl/ dag. Äter nästan inga mjölkprodukter, annat än lite grädde ibland. Jag får också kramp i benen ibland på natten. Har levt med LCHF i 2,5 år

Braille
0

Jag har hört att nötter kan vara bra för att få i sig magnesium, om man klarar att äta dem vill säga.

Qamilla
0

#23. Tar du tillskott av kalcium så ta lika mycket tillskott av magnesium dvs 1:1. Då är du på säkra sidan att inte få i dig för lite magnesium i alla fall. Har du svårt med det pga att du blir lös i magen kan du prova magnesiumoljan.

Siggebus
0

Exakt den burken (Great Earth Super Magnesium 375 mg)  har jag beställt nu  och beställde faktiskt också vitamin b1 som "dufva" tipsade om :)

Hoppas nu det blir bättre för det är lite jobbigt med dessa kramper och ryckningar! Idag har jag dock inte känt av något speciellt Glad

Den dosen du tar (3 om dagen) - är det vad du själv kommit fram till att du behöver eller är det tillverkarens rekommendationer? Tyckte inte det stod något om doseringen på hemsidan?

kaisakavat
0

Bra tråd, tack!!

Tror jag möjligen är en sån som har för mkt kalk jmf med magnesium, i systemet. Så mg "konkurreras" alltså ut.. (om jag förstått er rätt..?)

I höstas togs en massa prover på mig - utredning hos endokrinolog - och jag konstaterades ha högt kalkvärde.. Då brydde jag mig inte.. och läkaren sa inget om varför man inte ska ha det…

Men nu hoppade jag till. Kanske förklarar det mina kramptendenser.. Har inte stora problem, men en anings känningar mer som hela tiden. Obestämd

Cajsavarg
0

#27 Siggebus. Jag har lite problem med trög magen därav morgontabletten. Och jag har av min läkare blivit rekommenderad att ta dessa för att jag har utmattade binjurar och Hashimotos (autoimmun sköldkörtelsjukdom), vilket gör att kroppen behöver extra av många mineraler/vitaminer.

Två känns bra att ta, för mig. Jag rekommenderade dessa till min svärmor som vaknat varje natt pga kramper. Hon tar en, och det räcker för henne. Prova med en till att börja med. Eftersom det inte är skadligt att ta fler så kan du ju höja om det inte skulle räcka.

Hoppas att du slipper besvären nu!

//Fat makes Me fit//

Wildrat
0

#23 Det ajg läst är att man helst ska ta kalcium och magnesium i dosen 2:1 alltså dubblet så mycket kalcium som magnesium. Tar du 1000mg kalcium bör du alltså ta minst 500mg magnesium.

När du får kramp så kan du ta en extra magnesiumtablett som "behandling". Nån enstaka tablett extra ger inga negativa effekter.

CasaRamon
0

Tack för svaret, då ska jag öka på magnesium och ställa en burk bredvid sängen ifall jag vaknar upp av kramp.

Siggebus
0

Lite uppdatering:

Har fått mina tabletter, dvs magnesium samt vitamin b1 och hunnit ta dem i tre dagar.

Ja det är bara att konstater följande - har endast haft lite känning av kramp i underbenet på natten och det var första natten efter start.

Det var dock långt ifrån lika kraftig kramp som jag brukar ha. Jag behövde inte gå upp och trampa runt utan det gick faktiskt över när jag rörde foten lite upp och ner. Glad

Sen de där mycket obehagliga ryckningarna/avdomningarna i händerna jag fick flera gånger om dagen - de är i princip helt bort de med. Har bara känt vid ett tillfälle men det gick över efter en liten stund.

Kände lite för några timmar sedan men det var knappt jag märkte det - inga ofrivilliga ryckningar/rörelser i fingrarna utan det var mer en svag stickande känsla som snabbt försvann.

Trodde inte det skulle hjälpa så snabbt men det måste ju vara tabletterna för jag har haft stora besvär flera gånger dagligen tidigare.

Jag kör rekommenderad dos dvs 1 tabl dagligen av var sort. Skulle det bli mer besvär ökar jag men vill inte göra det i onödan.

Nu är det dags att sova - förhoppningsvis ännu en natt utan kramper! Skrattande

Wildrat
0

#31 Både b-vitamin och magnesium är inte farligt att ta högre dos av om du skulle behöva…

Visst är det fantastiskt att de funkar så fort. Jag blev av med mina myrkrypningar på nästan en gång när jag började med magnesium. Har jag känningar så tar jag en eller flera tabletter och 10 min senare försvinner symptonen. Inte ens värktabletter funkar så fort…